Hallo allemaal,
Om het slepertje van onze Scoutinggroep hebben we een mooie kabelaring zitten. Echter begint deze wat groen en mossig te worden, dus willen we hem schoonmaken.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik kan me voorstellen dat azijn en sommige groene-aanslag verwijderproducten het touw aantasten (natuurvezels). Maar misschien is dit ook wel niet zo. Een hogedrukreiniger lijkt me ook niet ideaal, daar slijt het touw ook van.
Jullie nog gedachtegangen?
Onderhoud kabelaring
Moderators: sailor wim, frank
Onderhoud kabelaring
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Onderhoud kabelaring
Ik zou met het minst agressieve beginnen: schoonmaakazijn.
Daar heb ik al heel wat groene aanslag terrassen en dekken mee schoon gekregen.
Kwaad voor me touw kan het volgens mij echt niet.
Hoge druk zou ik me verre van houden.
Ik vermoed dat je daarna een bolletje wol om je boot hebt zitten.
Daar heb ik al heel wat groene aanslag terrassen en dekken mee schoon gekregen.
Kwaad voor me touw kan het volgens mij echt niet.
Hoge druk zou ik me verre van houden.
Ik vermoed dat je daarna een bolletje wol om je boot hebt zitten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Onderhoud kabelaring
Het zal wel niet zo'n heel groot scheepje zijn, dus ik denk aan ellebogenstoom: een handboender en groene zeep.
Schoonmaakazijn en groene zeep zijn geen van beide agressief, en spotgoedkoop, dus ik zou zeggen: neem een proefje met beide.
Schoonmaakazijn en groene zeep zijn geen van beide agressief, en spotgoedkoop, dus ik zou zeggen: neem een proefje met beide.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Onderhoud kabelaring
emmer met lauw/warm water met daarin een lading zout opgelost. Luiwagen of handborstel en lekker flink soppen. Nadeel van groene zeep vind ik dat na verloop van tijd de groene aanslag weer net zo hard terug komt.
gr Ed
gr Ed
Re: Onderhoud kabelaring
Ben het met de vorige reacties eens. Bij onderhoud op vaartips schreef ik ooit:
Kabelaring: Voor het verwijderen van groene aanslag kan een "groene aanslag verwijderaar" gebruikt worden, hoewel gewone schoonmaakazijn de voorkeur heeft, want de verwijderaar bevat de (toegelaten) werkzame stof "didecyldimethylammoniumchloride" die op lange termijn toch schade aan in het water levende organismen veroorzaakt. Onverdunde schoonmaakazijn verdient dus de voorkeurr. Meng het niet met zeep (geldt ook voor de verwijderaar), want dat neutraliseert de werking. Breng het op met een plantenspuit en laat het minstens 24 uur inwerken. Daarna de zwart geworden aanslag met een krachtige waterstraal wegspoelen en -borstelen. Liever geen hogedrukspuit, die beschadigt de touwvezels. Bij gebruik van schoonmaakazijn kan het zijn dat niet zwart geworden plekken nog eens bespoten moeten worden.
Kabelaring: Voor het verwijderen van groene aanslag kan een "groene aanslag verwijderaar" gebruikt worden, hoewel gewone schoonmaakazijn de voorkeur heeft, want de verwijderaar bevat de (toegelaten) werkzame stof "didecyldimethylammoniumchloride" die op lange termijn toch schade aan in het water levende organismen veroorzaakt. Onverdunde schoonmaakazijn verdient dus de voorkeurr. Meng het niet met zeep (geldt ook voor de verwijderaar), want dat neutraliseert de werking. Breng het op met een plantenspuit en laat het minstens 24 uur inwerken. Daarna de zwart geworden aanslag met een krachtige waterstraal wegspoelen en -borstelen. Liever geen hogedrukspuit, die beschadigt de touwvezels. Bij gebruik van schoonmaakazijn kan het zijn dat niet zwart geworden plekken nog eens bespoten moeten worden.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.