Elektrische sleepboot

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door meester »

Lekker bezig! en een mooie wilsonset. Die Perkins lopen best mooi. Ik heb er op school een staan als dieselmotor proefstand. Het is volgens mij een 11 kva set waar we rendement metingen mee doen. Draait wekelijks en haalt bij ons 39% max rendement bij vollast. Dat is vergelijkbaar met de Yanmar die we hiervoor als de proefstand hadden en zal in de praktijk wel eens iets hoge kunnen uitpakken. Wij doen de meting binnen twee lesuren en dan is alles niet optimaal op temperatuur.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Tijd voor update, compleet met foto's kun je lezen op mijn blog: https://devriendschap.wordpress.com/201 ... -februari/

Mocht iemand interesse hebben in een rvs watertank of in de keerkoppelingshandel, stuur dan een berichtje. groet, Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Mooi verhaal weer, leuk om te lezen :)

Ik heb je een berichtje gestuurd over de tank...
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Voor hen die het leuk vinden, ik heb een korte update geplaatst op mijn blog over de ombouw van mijn sleepboot.
Klik dan hier https://devriendschap.wordpress.com/201 ... il-update/

Groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Leuk! kun je de elektromotor niet in lijn met de schroefas krijgen? Dan heb je geen homokineet nodig...

Kan de motor zelf niet de stuwdruk aan? bij mijn boot zat het op het randje van wat de motor / lagers kunnen hebben dus heb ik ook een los stuwdruklager gebruikt, maar mocht het kunnen dan scheelt het weer een hoop werk.
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Tijd voor een update. We varen weer! Elektrisch aangedreven maar nu nog even op de generator.
Alle details op mijn blog: http://devriendschap.wordpress.com

Als iemand interesse heeft in de ontwerp details, die tref je ook op mijn site maar ik geef je graag meer informatie nadat de uitgebreide testvaarten zijn gemaakt. Dat wordt op z'n vroegst half augustus. tot dan!

Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Laatste update, de fluisterboot is klaar! Alle accus zijn geplaatst, de Victron omvormers hangen en zijn ingeregeld. Het is echt waanzinnig wat een stilte. En als er wat meer power nodig is, of de accus raken leeg, gaat het aggregaat vanzelf aan. Helemaal super. Nu nog een hele berg schilder en timmerwerk en de Cecilia kan er weer vele jaren tegen. Laatste info met wat fotos op mijn blog https://devriendschap.wordpress.com/201 ... cecilia-e/.

Als iemand echt interesse heeft voor een ombouw, laat maar weten.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Peter-J »

zeer interessant! dit heeft de toekomst. nu nog accu's uitvinden die een lange levensduur hebben want daar zit volgens mij nog steeds de zwakte van het systeem.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Handige Harrie »

Mooi dat het werkt en dat je er tevreden mee bent.

zeker die stilte zal prettig zijn, maar hoeveel lawaai maakt de aggregaat?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door meester »

Ik vind het een mooie prestatie en ik denk dat je er wel trots op kan zijn. Je vermogens/verbruik overzicht is vergelijkbaar met andere schepen die ik heb gezien. Het laden gaat nu de levensduur van je installatie bepalen denk ik.
Wij zijn op de hogeschool bezig met een hele nieuwe laad strategie. Waar we nu pakketten van 300 en 600 volt (tbv auto's en racewagens) laden met grote laders en de laadconditie monitoren per cel van 2 volt Afbeelding
zien we veel devaluatie van de pakketkwaliteit en vooral veel energievernietiging tijdens laden en compenseren.
we hebben nu een test met parallel laden. we gebruiken per cel een kleine lader voor 2 volt (dus 150 laders voor 300volt). door iedere cel te laden beïnvloed je niet de andere cellen en laad je iedere cel maximaal. Je regelt de lading per cel en niet meer als pakket. je laadt sneller en wij denken beter. Het biedt ook de mogelijkheid om met een zonnepaneel een pakket van 300 volt te laden (denken wij)
we gaan er komende periode een testopstelling voor maken en ik zal jullie op de hoogte houden. Ik denk een mooie techniek voor toepassing in elektrische schepen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Het aggregaat is ingebouwd in een geluidsgedempte kast maar ik ben nog bezig met betimmering, doorvoer van leidingen e.d. dus helemaal geluiddicht is hij nog niet. Dat kan nog beter. De laatste uitlaatdemper is de oude demper van de Caterpilar. Die is op leeftijd en maakt toch wel fors herrie. De uitlaat is bovendeks nogal luidruchtig. Ik zal die demper dus nog vervangen voor de meegeleverde demper die bij de FG Wilson set zat. Maar op volle kracht is er in ieder geval veel minder herrie dan van de oude Cat. ook niet zo raar, want toen was er geen motorkist.

Het laden van de accus: ik heb nog onvoldoende test resultaten om daar nu iets nuttigs over te zeggen. Als ik enkele weken verder ben zal ik dit nader uitzoeken, berekenen en posten. Ik heb de Victron VRM portal online, die houdt de gegevens netjes bij dus dat hoeft geen groot probleem te zijn.

tot later dus!
Harold

PS. die accu opstelling hierboven ziet er ook tof uit!
Moeilijk moet je makkelijk maken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door dconel »

hhalewijn schreef:Ik heb de Victron VRM portal online, die houdt de gegevens netjes bij dus dat hoeft geen groot probleem te zijn.
Er gaat een nieuwe wereld voor me open..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Evert
Berichten: 405
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Evert »

Dat color panel staat bij mij ook nog op de verlanglijst. Kan elke maand een beetje meer mee. Het is leuk om daar af en toe de blogs van te lezen op de victron site. Helaas in het Engels
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Ik heb vandaag een uitgebreide testvaart gemaakt van 6 uurtjes mooi weer genieten. Alles netjes gelogd en ben het nu aan het uitwerken. Ik zal daar in de loop van deze week een blog over schrijven met info die de ccgx op de victron site bijhoudt. Aardig spul en opent een nieuwe wereld. Je leert weer snel bij, over laad en ontlaad karakteristieken, batterij rendement e.d. :?
Moeilijk moet je makkelijk maken
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Nou, duurde even dat schrijven, maar hierbij dus een link naar wat test resultaten van mijn elektrische sleepboot. en voor iemand die overweegt om de Victron Color Control aan te schaffen: kost wat maar het is wel leuk spul om je hele accu verbruik, generator e.d. in de gaten te houden. Werkt via Internet en Victron is hard bezig er telkens extra functionaliteit aan toe te voegen zodat je deze winter gewoon thuis kunt blijven en alles op afstand kunt monitoren en volgen.
https://devriendschap.wordpress.com/201 ... e-cecilia/

groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Plaats reactie