Gland vraag, water of vet gesmeerd

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Beste Scheepspraeters,

Hierbij een vraag over de schroefas-smering, met name vet,- of water-gesmeerd.

Kom er niet uit…….Ik heb zowat heel het internet afgezocht maar kan niet vinden hoe je aan het binnen,- of buiten-gland kan zien voor welke soort smering (vet of water) deze geschikt zijn?

Er wordt geschreven dat de vet-gesmeerde glands doorgaans wat zwaarder zijn uitgevoerd.
Ik heb echter geen vergelijking tot mijn beschikking.

In mijn boot zit op het binnen-gland een koelwater aftakking vanaf de motor(net voordat het koelwater richting de uitaat wordt ingespoten). Dit heeft men gedaan door een kraan half/half te zetten. Dus half naar de uitlaat en half naar het binnen-gland. Een kennis van mij gaf aan dat dit geen goede oplossing is, omdat de uitlaat hierdoor niet meer kan worden droog geblazen na het varen. Er kan nu bij stilstaande motor water vanuit de uitlaat teruglopen naar de zuigers. Hij gaf aan dat dit nooit de bedoeling kan zijn en zal dit niet door de werf zo bedoeld zijn. Één van de vorige eigenaren zal dit zo gemaakt hebben de gebruikte slang lijkt ook nieuwer dan alle overige slangen. Er moet dus wat worden veranderd.

Het binnen-gland lekte, ook als de boot niet vaart. Het aandraaien van de pakkingdrukker helpt, alleen stopt het lekken pas op als de pakkingdrukker te strak staat. Ik kan de schroefas dan niet meer met de hand draaien. Ik zal dus het vetkoord gaan vervangen.
Ook wil ik dan de aftakking van het motorkoelwater naar het gland wegnemen. Lijkt me ook niet goed dat er koelwater van 70 graden het gland opwarmt.

Nu zal er een waterschep-doorvoer gemaakt moeten worden want deze is er niet. Bij voorkeur een (volvo)seal plaatsen, hiervoor moet de pakkingdrukker dan gedraaid worden en op maat van het seal worden afgedraaid op een draaibank (die ik niet heb). En al met al best veel werk. Wat ik er zeker voor over heb als het echt om een watergesmeerd gland gaat!

Omdat de boot de genoemde waterschep-doorvoer gewoon niet heeft lijkt het mij dat het hier om een vetgesmeerde gland gaat!

Mijns inziens (en ik ben een leek) heeft een vorige eigenaar simpelweg de vetnippel van het gland vervangen door een slangpilaar en er de koelwater-aftakking vanuit de motor op gezet. Of is dit een kromme gedachte……..
Als dat wel zo is lijkt me het terugplaatsen van een smeernippel of het plaatsen van een vetpers voldoende. Uiteraard wordt het vetkoord vernieuwd.

Kan u mij vertellen of dit een vetgesmeerd of een watergesmeerd gland is? laat u niet verleiden door de slangpilaar:

Afbeelding

Afbeelding

Buiten ziet het er zo uit:

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet,
Marcel
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door sailor wim »

Hoi Marcel,
Duidelijk een originele watergesmeerde schroefas.
Jou schip komt uit Scandinavië daar hebben zij voor hun meren strenge eisen, waaronder die schroefas.
Vervang het koord en vet het goed in bij montage.
Koelwater wat de interkoeling verlaat is meestal geen 70gr.
Een uitlaat kan nooit met een interkoeling koelsysteem worden droog geblazen.
Mocht je terugloop van koelwater verwachten, daar is een waterlock voor in de uitlaat.
Je hebt een gebruikte boot gekocht, misschien zijn er wat stukken slang gewoon vervangen omdat het nodig was.
Niet omdat er later eventueel een andere schroefas is geplaatst.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door Carel-k »

Het buitenlager is duidelijk een watergesmeerd lager je kan de rubber kussentjes goed zien
Ga gewoon door met water smeren daar is het voor gemaakt ,wat het rubberlager betreft dat moet water gesmeerd worden anders moet je die vervangen voor brons!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Beste Sailor Wim & Carel K,

Enorm bedankt voor de reacties, ik zal de boel weer aansluiten en het koord vervangen.
Ik heb een waterlock in de boot alleen is deze achterin gebouwd net voor de uitlaatdoorvoer.
Het is deze:
Afbeelding

Nu heb ik deze even uit de boot losgenomen omdat ik nu de uitlaatslang vernieuw, maar was wel van plan om deze terug te plaatsen.
Ik moet wel zeggen dat de uitlaatslang van af de motor eerst een veertig centimeter richting kiel gaat, dus daalt waarna deze achterin de boot met een hoge bocht omhoog loopt (hoger dan de motor) en dan naar het waterlock gaat. Het waterlock staat op gelijke hoogte als de motor.
Dan vanaf het waterlock komt weer een slang welke met een hoge bocht (komt ook boven de motor uit) naar de uitlaatdoorvoer. Ook de uitlaatdoorvoer zit ongeveer op gelijke hoogte als de motor.

Ik zal de leidingen en slangenklemmen (vernieuwen en) weer terugplaatsen zoals deze zaten, zie hier een foto van hoe ik de boot kocht:
Afbeelding
Het fototje is niet top, maar het gaat net......

Wel nog een vraag:
Het gaat hier om een benzine motortje, Volvo Penta / Marna MB10a, daar zit een carterontluchting op via een slang naar een olie/water-scheider.
Ikzelf ben gewend dat carterontluchting via het luchtfilter gaan. Luchtfilter en ontluchting (waar nu de slang op zit) zitten wel bij elkaar.
Op de foto is de scheider te zien, het zwarte kastje rechts naast de rode morse kabel, en boven de CV kraan (die ook wordt vervangen).
Van boven zit een gat in de scheider waar ik wat vocht zie (water en olie). De slang welke naar achter loopt komt uit op een beluchter op de kont van de boot.
Alleen stinkt de scheider met dat gat nogal, en daar zou ik vanaf willen. Is deze scheider nodig of bestaan hier andere scheiders (afgesloten) voor?

Ja,als ik het teruglees....... Hollex staat op de sticker van waterlock, ik heb het over kont, gat, vocht en stank maar ik bedoel het niet schunnig :lol:

Groet,
Marcel
Laatst gewijzigd door marcel62 op do nov 20, 2014 10:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door Carel-k »

Let op dat je het waterlock op dezeldewijze terug plaats anders heeft het geen effect!
Een pijp gaat naar de bodem van de waterlock en de andere stopt bovenin
Des
De slang die van de kont ( spiegel) komt,moet op de pijp die van de bodem van de waterlock
kom!
Laatst gewijzigd door Carel-k op do nov 20, 2014 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Doe ik Carel-K,

Inwendig lang en kort pijpje in de gaten houden met aansluiten.......

Je iets bekend mbt de scheider?

Groet,
Marcel
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door popeye »

Ik kreeg bij mijn boot eerst water via een waterschepje voor het smeren van de schroefas, maar omdat die in ruw water geregeld droog liep, en heet werd heb ik een aftakking gemaakt vanaf het koelwater, en daarna nooit meer last gehad.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Okay Jack,

Dat geeft me weer meer moed!
bedankt, voor je reactie.

groet,
Marcel
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door Carel-k »

Volgens mij is het geen Scheider maar gewoon carterontluchting ,dat hij niet op de lucht inlaat zit is logies .
Als je de Carter ontluchting op de luchtinlaat zou zetten ,dan slaan de ontstekingen vet,
Van daar dat de Carter ontluchtingslang naar de spiegel ( kont) gaat
Carterlucht is altijd vettig
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Okay Carel K.

Ik begrijp het, bedankt!

Groet,
Marcel
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door Aqua Domus »

Afbeelding
Het fototje is niet top, maar het gaat net......

Groet,
Marcel[/quote]

Hoi Marcel.

Voor de duidelijkheid gaat het fotootje eigenlijk net niet .
Ik zie een grote slang naar de schroefas gaan die zo te zien zonder aftakking van de motor komt.

Normaal word de schroefas smering net na de koelwaterpomp afgetakt.
De schroefas heeft maar heel weinig water nodig om goed gesmeerd te worden ,wel koud en als het kan zonder luchtbellen.
Als er te veel lucht in de koker komt kan er een lager droog komen te staan.
Slagpilaar bij de schroefas er af halen ,eerst een afsluiter en dan een T stuk er op zetten ,koeling op het horizontalen gedeelte aansluiten en op de bovenste een ontluchter , zelfde als bij de cv.
Dit slangetje wat nu van de motor afkomt,is een open verbinding met je buitenwater en moet via een beluchter ,min 30 cm boven de waterlijn.
Nu klinkt het misschien verwarrend met die beluchter en ontluchter maar we willen het water graag buiten de boot /motor houden.

En dan zien ik op de foto iets wat op een wierpot lijkt met een slang en een thermostaatkraan ,hoort dat bij elkaar ?
Het heeft duidelijk jaren gewerkt maar helemaal duidelijk is het zo niet.

Als je de zaak los maakt , maakt niet uit wat, zorg dat je veel foto's overal van hebt .
Kun je ons tenminste laten zien hoe het was, en word het misschien wat begrijpelijker .

Succes met het project en vragen staat vrij.


Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Beste Louis,

Je hebt gelijk, de foto kan net niet, voor mij is het een wat te makkelijke gedachte geweest dat het wel kon, maar dat komt omdat ik grotendeels weet waar de slangen heen gaan. Dus daar triggerde je me mee om het één en ander wat begrijpelijker te omschrijven. Ik ben al heel blij dat je voor mij de moeite wil nemen om met me mee te kijken! Dus daar mijn dank voor. Ook ben ik blij dat ik het e.e.a. nog kan vragen, TOP!

In je berichtje schreef je voor mij een aantal heel belangrijke punten die ik niet wist. Ik heb nog een andere foto welke wellicht wat meer licht op de zaak zal schijnen. Ook dit was een kleurenfoto welke ik naar grijswaarden heb omgezet en met kleur heb ingetekend, om door de bomen nog het bos te zien.
Ik moet je wel bekennen dat alle slangen zoals ze op de foto’s staan zijn losgenomen om ze te vervangen. De oude slangen liggen nu klaar om ze te bestellen en kan ik uiteraard nog wijzigingen doorvoeren. En ja, de CV-kraan zit op een doorvoer gemaakt waardoor het buitenwater naar binnen komt om zo door te gaan naar de wierpot. De CV-kraan zal worden vervangen door een kogelkraan. Maar je opmerking is juist, ze horen bij elkaar.

Hierbij de foto’s, waarna ik onderaan de verklaring van de kleuren zal geven:
Kleurenfoto:

Afbeelding

En de ingekleurde foto:

Afbeelding

Lichtblauw is het buitenwater vanaf de wierpot.
De blauwe stip is de koelwaterpomp. Na de pomp (lichtblauw) gaat het water door naar het motorblok om deze te koelen.
Rood is dus het opgewarmde koelwater wat het motorblok verlaat. Dit komt bovenop de motor terecht bij een tweeweg-kraan.
de Groene stip is deze tweeweg-kraan.
Één uitgang van deze tweeweg-kraan (geel) is het koelwater wat naar de (natte) uitlaatslang gaat. Deze uitlaatslang zit achterin de boot aangesloten op een waterlock.
De andere uitgang van de tweeweg-kraan (wit) gaat naar het binnen-gland om de schroefas te smeren.
Dit is de tweeweg-kraan welke ik noemde in mijn eerste post als half/half stond, Dus half naar de uitlaat en half naar het binnen-gland.

Ik hoop dat dit het e.e.a. wat duidelijker maakt?
Nu kwam ik wel op een idee tijdens het tekenen, wat ik zou willen staven en heb ik je kunde hard nodig:
Als ik in de slang na de waterpomp een T-stuk zou maken, en deze zou aansluiten op het binnen-gland wellicht met een (regel)kraan zal dit dan een oplossing zijn voor de beoogde watersmering? (zie onderstaande foto):

Mogelijke plaats voor een t-stuk:

Afbeelding


Je oplossing om bovenop het binnen-gland een kraan te maken vindt ik TOP, dan is deze als er ooit iets mis gaat en ook in de winter, dicht te zetten.
Is het dan nog nodig om beluchter of ontluchter te gebruiken? Het water komt dan mijn inziens rechtstreeks van de waterpomp, of heb ik het mis?
De vrijgekomen uitgang van de tweeweg-kraan,(wit, waar nu nog het binnen-gland aan gekoppeld zit) kan dan met een huiddoorvoer boven de waterlijn naar buiten worden gemaakt?

Ik hoop dat de vele pijlen en kleurtjes het verhelderen en ik niet teveel of te hard doordraaf? Als dit wel zo is hoor ik het graag.......

Alvast enorm bedankt voor alle te nemen moeite!

Groet,
Marcel
Laatst gewijzigd door marcel62 op vr nov 21, 2014 10:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door ErikH »

Geen verstand van slangen, waterstromen en glands. Maar zet, als je toch bezig bent, die elektrakast meteen wat hoger. Het schijnt dat ze slecht tegen bilgewater kunnen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
marcel62
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 17, 2014 12:21 pm

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door marcel62 »

Hallo Erik,

Is de elektronische ontsteking van de motor en jawel deze wordt ook verplaatst en hoger geplaatst, maar bedankt voor de tip!

Groet,
Marcel
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Gland vraag, water of vet gesmeerd

Bericht door Aqua Domus »

En toen werd er een heleboel duidelijk.
In de oude situatie is het water voor de schroefas wel degelijk afgetakt.

De plaats waar je eventueel de nieuwe aansluiting wil maken is inderdaad foto 3 bij de pijl.
De beluchter blijft noodzakelijk.Het buitenwater kan namelijk vrij vanuit de schroefas de motor in lopen.Terug hevelen.
Door de leiding omhoog te brengen boven de waterlijn en op het hoogste punt de beluchter te plaatsen voorkomt zoiets.
Als de motor stop zal de beluchter op het hoogste punt lucht in de leiding laten en terug hevelen voorkomen.
De ontluchter op de schroefas is niet noodzakelijk maar wel aan te raden.
de schroefas zal altijd vol in het water liggen en een eventuele luchtbel word gelijk afgevoert.
Een regelkraantje is misschien geen verkeerd idee , de as heeft niet veel water nodig en als je koud water wegneemt gaat dat van je koeling af.

Succes Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie