zonnepaneel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: zonnepaneel

Bericht door Eduard »

Ik heb me vergist, het juist zo dat de monocrystallijne panelen het beter doen onder minder zonnige omstandigheden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: zonnepaneel

Bericht door Marie Christina »

Ik geloof je op je woord :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: zonnepaneel

Bericht door VRM marine »

paure nesci schreef:is dit paneel geschikt voor een 12 volt instalatie ?
marktplaats
zonnepanelen 190 watt merk sunwin

Watersport en Boten

Bootonderdelen

Advertentie 875064121

aardige prijs, maar welke regelaar kan hier het beste tussen om mijn 12 volt huishouden te voeden ?
gr Do
MET EEN BIJVOORBEELD vICTRON MPPT 70 15 WEL (DE PANELEN ZIJN 30 VOLT , DUS MET EEN OUDERWETSE REGELAAR LEVERD DAT ALLEEN MAAR DE MAXIMUM LAADSTROOM VAN HET PANEEL OP (3 A 4 AMPERE) U GOOID DAN EEN HOOP VERMOGEN WEG (12X4 IS MAAR 48 WATT BRUIKBAAR) BIJ GEBRUIK VAN EEN MPPT REGELAAR LEVERD DE TOTALE INSTALLATIE WEL ZIJN VOLLE VERMOGEN ( 190 WATT /12 IS ONGEVEER 15 AMPERE!! EEN FLINK VERSCHIL DUS VOOR EEN PANEEL DAT EIGENLIJK MAAR 4 AMPERE LEVERD!)

WONDERLIK KASTJE HE! LOL

SORRY , CAPS LOCK!
:oops: wilde het niet weer overnieuw toetsen, sorry! :oops:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: zonnepaneel

Bericht door paure nesci »

Jij hebt er kijk op, zou je me kunnen vertellen of ik een : velleman sol 16 paneel ( eigenlijk een 24 volt paneel) 40w . Met zo'n mppt regelaar kan gebruiken voor mijn 12 volt instalatie ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
Richard is al een tijdje niet meer actief geweest hier.
Een MPPT regelaar heeft juist een hogere spanning nodig om aan het hoge rendement te komen, soms wel tot 70 Volt.
Een 24 Volt paneel zal makkelijk 35 tot 40 Volt kunnen afgeven dus als de 12 Volt regelaar automatisch de 12 Volt accu spanning herkend is het een goede combinatie.
Maar een Velleman sol16 paneel is een Amorf paneel ( €230,-? )en is eigenlijk op zijn plaats is in Afrika en niet hier in het Noorden.
Ook is dan met dit paneel een toch duurdere MPPT regelaar niet op zijn plaats.
voorbeeld
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 98&lang=nl twee 20 Watt panelen in serie met een MPPT regelaar zal dan een veel betere en betaalbare combinatie zijn.

monokristallyne cellen 0,0134 W/cm
multikristallyne cellen 0,011 W/cm
amorfe cellen 0,005 W/cm
Je ziet dat Amorfe cellen de laagste opbrengst hebben.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zonnepaneel

Bericht door ErikH »

Wim,

Dat is een mooie tip die je me daar geeft! Ben al een tijdje aan het Googelen voor iets kleins en betaalbaars. Ik vraag me alleen af wat die theoretische 40W in de praktijk voorstelt. Wat ik met een zonnepaneel wil bereiken om een half leeggetrokken accu binnen een weekje weer vol te krijgen en om een volle accu gedurende de winter op peil te houden. Is 100Ah bijladen in een 5 dagen haalbaar? Of moet er toch iets groters komen? Heeft iemand wat praktijkgetalletjes?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

http://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/s ... adregelaar
Een stap heb je al gemaakt want je hebt een accu van 200 Ampère aan boord(systeem 12 v) denk ik.
100 Ampère : 5 dagen = 20 Amp./dag = 240 Watt
Gemiddelde zon laad duur is 3 uur in NL.
240:3= 80 Watt
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 86&lang=nl
Dus zal je met een zonnepaneel installatie van 80 Watt een heel eind komen.
Maar veel beter is het voor de accu levensduur om twee sterkere panelen te kiezen.
Twee in serie geven 36 Volt af en dat i.s.m. https://www.stroomwinkel.nl/p-3488-blue ... -mppt.aspx deze MPPT regelaar die er voor zorgt dat, door deze manier van accu laden de levensduur niet te veel verkort word.
Zou je voor 3x 40 Watt panelen kiezen, die geven dan 54 Volt systeem spanning af.
Wat natuurlijk minder verliezen geeft en de MPPT regelaar nog meer in zijn werkgebied laat(d) functioneren, dan is de accu binnen drie dagen geladen. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat met jouw mast je erg op schaduw moet letten want schaduw verziekt het hele spelletje.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: zonnepaneel

Bericht door paure nesci »

O.K. maar voor de prijs van €99,- per paneel (die sol 16 ) (en die zaak heeft er nog meer.....) zou het wellicht toch interessant kunnen zijn ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

sailor wim schreef:Hoi Do,
monokristallyne cellen 0,0134 W/cm
multikristallne cellen 0,011 W/cm
amorfe cellen 0,005 W/cm
Je ziet dat Amorfe cellen de laagste opbrengst hebben.
Gr Wim
Hoi Do,
Voor €99 koop je mono kristallijn paneel die een hogere opbrengst heeft.
Dus aan jou de keus.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: zonnepaneel

Bericht door paure nesci »

dan laat ik ze lekker staan en ga ik toch voor 2 aparte mono kristallijn paneeltjes, dan past het ook nog mooier ook.......
THANKS !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zonnepaneel

Bericht door ErikH »

2 stuks 20W paneeltje = totaal 40W. Bij 12V en een zonnetje een laadstroom van +/- 2,5A.
Wat kan ik verwachten bij zomers bewolkt weer? +/-0,5A? En wat kan ik 's winters bij bewolkt weer verwachten? +/- 0,1A?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel

Bericht door sailor wim »

Hoi Erik,
Algemeen word aangenomen dat je bij bewolkt weer de opbrengst door 2 a 3 moet delen.
Afgelopen winter lag er een dunne laag sneeuw op de panelen toch was de set aan het laden.
Door mijn 15 Amp. analoge meter kon ik geen naald uitslag zien.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zonnepaneel

Bericht door ErikH »

Ik begrijp dat er teveel factoren zijn om een exact getal te noemen, maar ze doen dus in ieder geval iets met bewolking. Google geeft niet veel informatie als je "zonnepaneel" + "bewolking" intikt. Ik denk dat ik maar voor zo'n 40W setje ga. Waar het mij om gaat is de accu tijdens de werkweek bijladen als we een weekendje weg zijn geweest en om de accu's tijdens de winter op peil te houden. Meer niet. Op het dak is niet erg veel plaats. De grote mast lag vorig jaar ineens in de open haard, er staat nu een klein stalen mastje.

Gr.

Erik
Plaats reactie