Richard,
Laat je je buiten boord water rechtstreeks door je motor lopen of heb je net als ik op de Vrijbuiter een extern systeem dus een warmtewisselaar, want dan gaat het buitenboord water door een ander systeem en heb je natuurlijk niet met de drukopbouw in de motor te maken.
Groet, Willem.
uitlaat maken
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: uitlaat maken
Dat klopt Willem, maar als je vervolgens het buitenwater in de uitlaat spuit om een natte uitlaat te krijgen dan bouw je toch weer druk op. Een demper in een natte uitlaat dempt door het water van de onderste naar de bovenste kamer te persen via een stijgpijp. Dat levert hoe dan ook extra tegendruk op, ik weet alleen niet of dat meer of minder tegendruk is dan door een klassieke droge demper wordt veroorzaakt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: uitlaat maken
de watermota werd (en word) vaak uit gevoerd met 45 mm uitlaatslang en waterlock, het standaard pompje wat op de motor is gemonteerd perst het water door de warmte wisselaar de uitlaat in, gemiddeld zit er in de scheepjes die ik onder handen heb gehad een meter of 4 a 5 slang in totaal in , met waterlock, geen problemen met teveel tegendruk in de uitlaat, bij grotere afstanden kun je een grotere diameter slang nemen, maar 5 meter 45 slang met een waterlock is geen probleem voor uw motor.
mvgrt R van Rijn
mvgrt R van Rijn
Voor alles is een oplossing!
Re: uitlaat maken
Hartstikke bedankt voor dit antwoord. Dit is er een uit de praktijk. Daar ben ik blij mee. Waar zouden we toch zijn zonder dit forum!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......