uitlaat maken

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

uitlaat maken

Bericht door Peter-J »

Ik ben binnenkort toe aan het maken van mijn natte uitlaat door ons scheepje heen. Nu wil ik dit zo veel mogelijk van vaste pijp maken. Ik heb twee keuzes rvs of staal. Ik ga het zelf maken en lassen. Welk materiaal is gebruikelijk? Ikzelf zit aan rvs te denken. Maar dit schijnt moeilijker te zijn om te lassen. Iemand ervaring?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: uitlaat maken

Bericht door KarelE »

Natte uitlaat betekent RVS of dikke rubber (uitlaat)slang.

Ik zou voor de slang gaan. Ik heb voor mijn eerste aggegraatje met een natte uitlaat het eerste stukje in staal gemaakt. Ik kwam er vrij snel achter waarom al die waterscheiders en natte uitlaat-dempers van kunstof zijn. Het staal wordt gewoon opgevreten door de combinatie van water en uitlaatgas. Resultaat: natte boot ipv natte uitlaat.

Dat ik voor staal ging was omdat de wateraanvoer naar de uitlaat niet betrouwbaar genoeg was, wat een gesmolten uitlaatslang en demper opleverde.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: uitlaat maken

Bericht door Handige Harrie »

RVS is de beste oplossing, maar dit vereist dat je kan TIG/autogeen lassen. Staal is vrij lastig goed hittebestendig en waterbestendig te coaten voor langere tijd.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: uitlaat maken

Bericht door Peter-J »

Dan ga ik toch voor rvs ipv slang. Ik moet ongeveer 4 meter overbruggen en vind dat niks met zo'n losse slang door de boot.

Rvs lassen kan toch ook gewoon met elektroden? Had dunne 1, 6 mm elekroden in gedachten.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: uitlaat maken

Bericht door Klaver vier »

Rvs kan prima met elektrode
Ik zou niet weten waarom niet
Gr René ( De Stoere)
P,s autogeen kan het helemaal niet
Niet zo'n handige tip van handige harrie
1.6 is wel een erg dunne elektrode,of je moet wel heel dunne plaat gebruiken
Klaver vier
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: uitlaat maken

Bericht door WillemB »

Pijp las ik met een rvselectrode, als het maar voldoende dikte heeft.

Voor rvs op gewoon staal maak ik gebruik van een "overbruggings electrode"
Ik heb nl een rvs afwateringsgoot in mijn stalen dek gelast.
Bestellen via internet. www.beslist.nl en je hebt het de volgende dag thuis en niet al te duur.

Succes met je project. :wink:

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: uitlaat maken

Bericht door Handige Harrie »

Electrode kan, maar ik ben niet super fan van electrode lassen van rvs (afknallend slak enzo)

en van dat autogeen was een foutje van mij. mn excuses hiervoor
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: uitlaat maken

Bericht door Aqua Domus »

Wel even rekening mee houden dat de rvs pijp duurder moeilijker en een echoput is.
De slang werkt geluid dempend.
Misschien een doorslaggevende tip.


Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: uitlaat maken

Bericht door WillemB »

Handige Harrie schreef:Electrode kan, maar ik ben niet super fan van electrode lassen van rvs (afknallend slak enzo)
Harrie, je hebt gelijk dat TIG een mooiere verbinding maakt.
Ik heb nu een Inverter met electrode en Tig aansluiting.
Wil mijn RVS reling te gaan TIG lassen.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: uitlaat maken

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond, in de Vrijbuiter zit al vanaf begin 90er jaren +/_ 5 meter uillaatslang, eerst 75 cm vanaf het spruitstuk naar de kunststof waterlock
dan 1 m naar de kunststof demper, dan 4 m naar de zwanenhals en een klein stukje naar het rvs achterdoorvoertje naar buiten.
Dit alles met slangklemmen bevestigd.
Als je RVS neemt, houd dan secuur rekening met de afloop naar buiten om vorstschade tegen te gaan.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: uitlaat maken

Bericht door Richard van den Berg »

Schipper-willem, wat voor motor staat er in de Vrijbuiter? (KarelE je heb helemaal gelijk :D )

Als Peter-J een zelfde motor heeft is er geen enkel probleem. Want kan de motor ertegen om water door 4 m slang te duwen?

In de jachtbouw heb ik het een keer mee gemaakt dat daarvoor een testopstelling werd gemaakt om te testen of de uitlaat naar de spiegel kon worden verplaatst i.p.v. midscheeps aan de zijkant. Uiteindelijk werd het met slang uitgevoerd.
Groeten,

Richard

mijn boot
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: uitlaat maken

Bericht door schipper-willem »

Richard,
In de Vrijbuiter staat een Mercedes OM 636 met een externe koeling vootgestuwt door een Johnson impellerpomp van 3/4 doorlaat.
Nog nooit problemen gehad als alles normaal werkt, wel eens pech door loszittende poelie op het pompje.
De diameter van de slang en vetus accessoires zijn in diverse maten verkrijgbaar dus ook voor zwaardere motoren evenzo met de pompen.
Groet, Willem.
Afbeelding
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: uitlaat maken

Bericht door Peter-J »

de reactie van tegendruk wekt bij mij weer vragen op. hoe kan ik weten of mijn motor tegendruk kan hebben en hoeveel zou dit mogen zijn? daarnaast wil ik graag berekenen hoe dit systeem er voor mij uit gaat komen te zien. heb gezocht op het net maar kom niet echt verder. zijn er mensen die hier al eens hun hoofd over hebben gebroken?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: uitlaat maken

Bericht door Boekel »

tegendruk is niet altijd makkelijk te vinden, maar over het algemeen mag een motor met turbo minder tegendruk hebben dan eentje zonder.

Ben zelf nooit zo weg van natte uitlaat, maar da's persoonlijk. Hangt ook erg van vaargebied af (kans op verstopping aanvoer bijvoorbeeld).

Ik zou even advies inwinnen bij leveranciers van het standaard spul, en dat namaken in rvs als je dat liever gebruikt.

Wat voor motor is het?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: uitlaat maken

Bericht door Peter-J »

Het is al een oudje. Ford watermota 30 pk met gescheiden koelsysteem. Diesel uiteraard en geen turbo. Voor de aanvoer ben ik van plan een alarm te maken. Dus dat zit wel goed.

Van leveranciers ideeën en tips vragen is nog een optie. Maar wel de laatste. Die mensen zitten niet te wachten op iemand die het hemd van hun lijf vraagt en dan zelf gaat kopiëren.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie