gietijzer lasbaar?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

gietijzer lasbaar?

Bericht door frank »

Beste deskundigen,
Waar zit ik nu weer mee dank ik dan, moeilijk..
Ik heb voor de mwm van ons pontje een 2 cyl uitlaatspruitstuk nodig. Nergens aan te komen, stad en land afgebeld.
Nu kan ik wel een spruitstuk van een 3 cyl kopen, das geen probleem kennelijk.
Dat betekent dat ik een van de poorten af moet snijden en vervolgens de flens moet vastlassen op de rest.

Maar ja, gietijzer.. is dat lasbaar of moet ik dat autogenisch met koper laten lassen??
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door dconel »

Gietijzer is te lassen. Daar heb je speciale elektrodes voor :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door sailor wim »

http://www.lasklus.nl/Home.html
Kijk eens bij hun sponsor doelen 8)
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door sambeek »

denk er wel om, gietijzer wil ontzettend trekken tijdens c.q. na lassen. Beetje voor warmen kan geen kwaad.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door KarelE »

Kan je niet gewoon een van die drie poorten van een blindplaat voorzien?
Kan je ondertussen rustig door blijven zoeken naar een echte 2-cil, en als je die gevonden hebt je 3-cil spruitstuk weer verkopen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door Handige Harrie »

Ja en nee.

Hier zijn electrodes voor maar je moet het stuk ijzer bijna roodgloeiend stoken wil je voorkomen dat het daarna alsnog uit elkaar barst.
aka een kl*te klus van jewelste

Bij het vorige blok van ons brutus is toen het uitlaatspruitstuk gebarsten was dus ook snel de keuze gemaakt dat het makkelijker was om een nieuwe te maken van gewoon staal dan om de oude gietijzeren te lassen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door dconel »

Zelf denk ik dat de klus best te klaren is, als je maar weet hoe. Ik heb even wat informatie uit mijn lascursus opgezocht en heb de volgende tips kunnen vinden:

Er bestaan verschillende soorten gietijzer, niet elke soort laat zich even goed lassen. Gietijzer is een legering van ijzer, koolstof (2 tot 4,5%), silicium (1 tot 3%) en mangaan (maximaal 1%). Het lassen van gietijzer wordt voornamelijk toegepast bij reparatiewerkzaamheden, bijvoorbeeld het repareren van spruitstukken van een motor en gescheurde lageringen. Het materiaal is om verschillende reden moeilijk te lassen. Het koolstofpercentage van gietijzer is veel hoger dan dat van "gewoon" staal. Hierdoor is gietijzer relatief hard en sterk. Door snelle verhitting tijdens het lassen en afkoeling na het lassen kan het werkstuk scheuren en/of barsten. Deze scheuren en barsten treden dan vaak naast de las op.

Praktische tips om scheuren en barsten te voorkomen bij het lassen van gietijzer:
  • -reinig het werkstuk grondig door middel van bijvoorbeeld stralen, schuren en ontvetten,
  • -verwarm het werkstuk voor het lassen tot ongeveer 200/300 C met een gasbrander of in een oven,
  • -gebruik speciale laselectroden voor gietijzer, bijvoorbeeld op nikkel-ijzer basis,
  • -slijp schuine kanten in de lasnaad voor een optimale warmte-inbreng en penetratie,
  • -boor aan het begin en einde van de lasnaad een gat (bijvoorbeeld bij reparatie aan gescheurd gietijzer om te voorkomen dat de las verder kan scheuren),
  • -klop na het lassen met een hamer op de las om krimpspanning te verminderen,
  • -laat het werkstuk rustig afkoelen na het lassen om krimpspanningen te verminderen. Bedek het werkstuk na het lassen bijvoorbeeld met zand; zand houdt de warmte van het werkstuk vast.
Tip van mijn collega was om het spruitstuk na het lassen in een emmer zand te leggen (net als laatste tip), daar heeft hij goede ervaringen mee.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door KarelE »

Interessante kost. Wat hebben we hier samen toch een kennis op het forum!

Als je het werkstuk in een oven voorverwarmt, is het dan niet handig het ook in die oven weer gecontroleerd te laten afkoelen?

Dan zou je eens bij een keramist of een glasblazer te rade kunnen gaan. Keramisten zijn er best wel een aantal in Limburg. (mijn vrouw is keramiste, maar in ZH).

DIe hebben ovens die tot 1200 of 1300 graden gaan. Dan kan je het makkelijk voorverwarmen, evt. zelfs tot wat weer dan 300 graden. Als je het gelaste werkstuk direct na het lassen weer in zo'n voorverwarmde oven teruglegt kan je het met de stookcomputer bijv. 20 graden per uur laten afkoelen.

Een heel erg scheurgevoelig werkstuk hebben wij zo wel eens in 72 uur laten afkoelen tot 200 graden. Normaal is zo'n hele oven in 36-48 uur afgekoeld.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door wout.bij »

ik zal je binnenkort effe een adresje ui Duitsland sturen hebben ze misschien ook wel spruitstukken.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door wout.bij »

hoi frank
je zou het hier eens kunnen proberen, you never now.
http://www.metzendorff-co.com/
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door JanSr »

Is het niet simpeler om met wat plaat en en paar lasbochten een gelast spruitstuk te maken? In elk geval duurzaam en goedkoop.
Dat gietijzer lassen is een uiterst bewerkelijke hobby met doorgaans een zeer tijdelijk resultaat. Zeker als het om zo'n ding gaat dat steeds weer opwarmt en afkoelt en dus spanning opbouwt en afbouwt.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door wout.bij »

wanneer je een boot restaureert, doe het dan goed en gebruik daar waar mogelijk originele onderdelen, als ze er niet zijn zoek er dan om, het heeft volgens mij de tijd wel, beter dan beginnen te rommelen met gietijzer.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door juhroen »

Dit soort Mwm motoren stonden ook wel in tractoren.
Op ruil/oldtimer beurzen kom je geregeld motoronderdelen hiervoor tegen.

Persoonlijk zou ik in deze situatie een spruitstuk zelf maken van lasbochten e.d. zoals JanSr al voorstelde.
Hier zou ik de uitgang gelijk mooi wegwerken en het spruitstuk isoleren.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door wout.bij »

je praat over restauratie van een boot, of je praat over oplappen, zelf een uitlaatspruitstuk maken valt in de laatste categorie.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gietijzer lasbaar?

Bericht door frank »

Dank jullie voor de vele opmerkingen. Ben weer een stuk wijzer geworden.
Kan dus nu een driepoorts spruitstuk krijgen maar twee is nergens te vinden.
In Spanje kunnen ze er een maken maar vanwege de siesta en manjana en het spaanse bedrijfsklimaat duurt dat ruim 3 maanden..

Ben inderdaad ook al in Duitsland aan het zoeken, daar zitten grote leveranciers in de kleine tractor business.
Onze MWM was oorspronkelijk ook een trekker motor met radiator.

Startmotor draait, we hebben nu oliedruk van 3 bar, dynamo is ook al gesponsord en dinsdag gaan we te biechten bij V Dommelen in Wanroij hier in de buurt met de brandstofpomp en de verstuivers.
Vrees dat dat een dure grap gaat worden, maar dan.... brandstof erop en proefdraaien.
Koelwaterpomp ook al gevonden en betaalbaar, radiateur gaat naar een andere sponsor in Mill en ga zo maar door.

Maar nu eerst een mailtje naar onze sponsor Hans Geurts want dat is een metaaldeskundige. Kijken wat voor advies hij geeft.
Zelf heeft een van onze mensen al voorgesteld om zelf een spruitstuk te maken, is wel wat werk maar kan goed.
Zoals jullie hierboven al opmerkten, van laser-uitgesneden flenzen van 8 dik en lasbochten.
Heb wel ergens gelezen dat door de hitte van de verbrandingsgassen dat snel zou kunnen slijten???
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie