Motorinbouw in opduwer/ Informatie Lister JP3

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

GerritZ
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 13, 2014 11:35 am

Motorinbouw in opduwer/ Informatie Lister JP3

Bericht door GerritZ »

Hallo allemaal,

Aangezien ik nog redelijk nieuw ben hier op het forum zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Gerrit Zijda 19 jaar oud en woon in het mooie Hasselt. Ik zit nog op school waar ik de opleiding mechatronica volg.
Verder houd ik me in mijn vrije tijd onder andere graag bezig met onze opduwer, (oude)dieselmotoren+toebehoren en ander varend materiaal.

Nou hebben we het plan om komend zomer een Lister jp3 in de opduwer te zetten.
De jp is bij ons in de schuur compleet(op de krukas na) uit elkaar geweest, alles grondig schoongemaakt, nagezien en waar nodig is hij grondig aangepakt. Ook zijn er nieuwe zuigerveren om de zuigers gezet. Hij loopt dan ook weer als een zonnetje!

Wel zijn er nog een aantal vragen wat betreft de inbouw.
Hoeveel liters/min koelwater moeten er bijvoorbeeld ongeveer door de motor stromen? (bij een bepaalde lengte/diameter pijp onder de opduwer)
Het koude koelwater stroomt naar binnen bij de koppen denk ik? (omdat hier de meeste warmte onstaat)
Of is bijvoorbeeld een kleine beunkoeler handiger?
Welk type waterpomp is hier geschikt voor?
Zijn er bepaalde thermostaten die in deze situatie goed zijn toe te passen?

Meer vragen kan ik zo niet bedenken;)

Groeten Gerrit
Laatst gewijzigd door GerritZ op ma mar 16, 2015 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door meester »

Koelpijpen zijn prima. hebben mijn voorkeur t.ov. beunkoeler. beunkoelers vragen veel onderhoud ivm dichtgroei met mosselen en corrosie.
Het tabelletje van Boekel
Pijpkoeling:

1" = 26mm inw = 3,55 pk/m
1 1/4" = 35mm inw = 4,75 pk/m
1 1/2" = 40mm inw = 5,45 pk/m
2" = 52mm inw = 7,00 pk/m
2 1/2" = 65mm inw = 8,85 pk/m
3" = 80mm inw = 10,50 pk/m


koelgoten tegen de huid:
(maten: totale buitenlengte goot (kan rechthoekig of driehoekig zijn) x dikte van de goot)

200x6 = 10 pk/m
180x6 = 9 pk/m
160x6 = 8 pk/m
140x5 = 7 pk/m
120x5 = 6 pk/m
100x5 = 5 pk/m

voor de pomp een circulatiepomp gebruiken.geen plunjerpomp of andere verdringerpomp. Er zijn JP's waar circulatiepompen opzitten opzitten.
je kan eventueel een slangthermostaat gebruiken. even google
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door dconel »

Welkom op het forum. Nu ben ik niet meer de jongste hier, goed teken!

Mag ik vragen aan wat voor opduwer je werkt? Heb je misschien een fototje?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door Dirk »

Hey Gerrit,
ivm de ingang van het koelwater; bij de opduwers en sleepboot die ik had werd het koelwater in de zij van het blok ingebracht en van boven via de koppen weer afgevoerd. Denk dat anders de schok te groot is ; het koudste water op de warmsteplek inbrengen lijkt me niet zo 'n verstandig plan...
veel succes !!!
groetjes, Dirk
GerritZ
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 13, 2014 11:35 am

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door GerritZ »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haha dus ik ben nu de jongste hier:) Hierbij de foto's van de betreffende opduwer. L: 6 meter B: 2 meter.

Okee, ik denk ook dat er koelpijpen onder komen. Dit is ook de simpelste manier.
Er komt een rijsdijk ok4 keerkoppeling achter, hier zitten ook aansluitingen op voor koelwater. Hier bijvoorbeeld één meter pijp extra voor zetten?

Nog even over de koelwaterpomp, een poosje geleden hadden we hiervoor een jabsco impellerpomp voor gekocht maar dit lijkt ons acheraf toch niet echt een goede optie. Als de motor met bijvoorbeeld het stopzetten een paar keer heen en weer slaat is de impeller volgens mij vrij snel stuk?

Nu kan ik deze ruilen tegen een bronzen tandwielpomp met 3/4 aansluitingen. Is dit een goede optie?

Gerrit
Hans Cabrils
Berichten: 24
Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door Hans Cabrils »

Prachtige opduwer! Succes met de motor.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door meester »

mooie opduwer. Ik denk dat je beter een centrifugaal circulatie pomp op kan zoeken. de impeller en tandwielpomp zijn allebij verdringerpompen en zorgen voor een flinke drukverhoging. Ook kan het koelwater niet meer circuleren als de motor uitstaat. door de geslotenpomp constructie kan het water niet vrij stromen en blijft de motor plaatselijk heet.
ik zou zoiets opzoeken:
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
GerritZ
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 13, 2014 11:35 am

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door GerritZ »

Okee, ik zal nog even verstaan naar een centrifugaalpomp. Bijvoorbeeld bij Ad Rijvers waar de afbeelding ook van is.

Anders kan ik het misschien ook oplossen door een leiding om de tandwielpomp te laten lopen met een kraantje ertussen, die zet je dan open als de motor stil staat?

Is het zo dat de zuig van de koelwaterpomp vaak over de keerkoppeling loopt? Het gaat bij ons om een Rijsdijk Ok4.

Is er hier iemand die toevallig nog een geschikte
(slang)thermostaat heeft liggen?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door Handige Harrie »

GerritZ schreef:...
Is het zo dat de zuig van de koelwaterpomp vaak over de keerkoppeling loopt? Het gaat bij ons om een Rijsdijk Ok4.
...
Ik weet niet hoe het bij Rijsdijk zit maar bij PRM is het wel zo

Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door Boekel »

Hoi Gerrit, leuk dat je hier ook bent :)

Ik zou ook nog eens zoeken naar een originele pomp, zoals te zien in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=dmZdDAfRL6E

Die is waarschijnlijk prima in staat om de boel rond te pompen. Wat de keerkoppeling betreft, even goed kijken of deze wel genoeg doorvoer heeft, anders een bypass leiding maken zodat er maar een deel door de koppeling gaat. Als ik het goed heb koelt deze alleen de eindoverbrenging dus veel heeft het niet nodig (en ik denk dat vele koppelingen helemaal niet gekoeld worden).

succes! moet erg mooi varen met zo'n blok :)
GerritZ
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 13, 2014 11:35 am

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door GerritZ »

Het wordt nu een 1 1/4 centrifugaalpomp. Ad Rijvers, waar de afbeelding hierboven ook van is had er hier een aantal van liggen.
Op de cilinderkop zitten bij ons ook geen tapeinden of gaten waar een originele pomp op zou passen.

Ik heb even een simpel schema gemaakt voor het koelwater. Zou dat zo ongeveer goed zijn?
Afbeelding

Nog een vraagje over de Lister. Er zit geen typeplaatje meer op, en er zijn volgens mij 1000 en 1200 toeren uitvoeringen.
Zijn er bepaalde kenmerken waaraan ik kan zien welk type het is of is het het beste om dit gewoon te meten?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door KarelE »

Ik mis in je schets nog een expansievat. Dat heb je wel nodig met een gesloten systeem. Dat kan een drukvat zijn, maar waarschijnlijk is een simpel rechthoekig tankje dat je boven het hoogste punt van de motor ophangt voldoende. Met een enkele leiding via een T-koppeling koppel je dat aan zo mogelijk het hoogste punt van je koelwatercircuit. Het tankje moet dan wel een een ontluchtingsleidinkje hebben. Bovenin het tankje komt dan de vuldop voor het koelwatercircuit. Bij mij zit die dop buiten in het dek boven de machinekamer.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
GerritZ
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 13, 2014 11:35 am

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door GerritZ »

Owja natuurlijk, die was ik vergeten. Maar verder klopt hij wel redelijk denk ik? (met de koeling van de keerkoppeling, enz)
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door juhroen »

Ha Gerrit,

Zoals je het getekend hebt denk ik dat de koeling van de koppeling niet werkt.
De doorstroming zal de weg van de minste weerstand kiezen en dus de koppeling vermijden, misschien had je dit al bedacht en rekening mee gehouden.
Zelf zou ik de blauwe lijn die onder de keerk. getekend is weglaten zodat het altijd via de keerk. moet gaan stromen.

Heb je al bedacht of je koelgoten of koelbuizen gaat maken?

Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Motorinbouw in opduwer

Bericht door KarelE »

Bij mij zit er ook zo'n bypass bij de keerkoppeling, alleen zit daar een kraan in. Door de bypass dicht te zetten forceer je het koelwater door de keerkoppeling. Als de max. hoeveelheid water die de kk doorlaat te klein is, kan je de kraan een beetje opendraaien, dan loopt het water en door de kk en door de bypass.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie