2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

Gisteren de boot van Woubrugge naar Vinkeveen willen varen,
In dikke mist het braassemermeer over, zicht hooguit 30 meter, lang leve de GPS navigatie.

Maargoed,
het gedonder begon op de drecht, na de 2de brug begon de motor raar te klinken en viel plots uit.
na 4 start pogingen deed hij het weer, alsof er niets aan de hand was.
na de tolhuissluis begon hij boven de 2500 rpm onregelmatig te lopen in toeren.
onder de 2100 rpm bleef stabiel, maar klonk hij rauwer.

langs de kant gaan liggen en inspectie dan maar,

In m'n delphi groffilter/waterafscheider zag ik bruinige drap, en luchtbellen.
Dus ding ontlucht, en varen.
dat gaat dus steeds even goed, en dan zie je toch weer lucht belletjes,

Hoe kan je het beste zo'n groffilter/waterafscheider ontluchten cq aansluiten ?
Nu zit het : Dieseltank - groffilter/waterafscheider - opvoerpompje - fijnfilter (handmatig- OM636) - dieselpomp
Zou een opvoerpompje voor het groffilter een oplossing zijn ?

en dan de dieselbacterie....
Die had ik vorig jaar nagenoeg niet, althans niet duidelijk merkbaar in filters etc
ik heb m'n tank nokvol weggezet voor de winter, voorzien van een dosis antibacterie spul (naam weet ik zo 123 niet, fles ligt op de boot)

Probleem is, het is een vaste ingelaste tank in de kiel, zonder inspectie gat.
Ik kan er dus niet IN kijken.

Nu zit ik te twijfelen om een nieuwe tank te plaatsen,
want elke keer m'n filters wisselen en anti bacterie zooi erin kiepen zal uiteindelijk net zo duur worden vermoed ik,.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door Klaver vier »

Ik heb een paar jaar terug bijna een zelfde situatie gehad
Onze boot heeft ook de brandstoftank in de kiel,maar wel voorzien van 3 mangaten.
Het ging exact het zelfde rottig lopen en een onregelmatig toerental
Ik heb uiteidelijk alles eruit gepompt en in 2 honderd liter vaten op het achterdek gezet,de mangaten open geschroefd en alles eruit gezogen met een waterzuiger,met een soort van schoffel alles naar beneden geduwd en weggezogen.
Er kwam minstens een halve stofzuiger blubber uit,het was eigenlijk een wonder dat de motor er nog op gelopen had
Toen alles smetteloos schoon was,heb ik het bovenste uit de vaten er weer in terug gepompt
De rest onder uit de vaten in de vuile olie opslag van de jachthaven.
Sindsdien nooit meer vuile brandstof gehad en ook geen vuil in de filters.
Ik moet er bij zeggen dat onze boot van 1971 is en er waarschijnlijk nog nooit naar was gekeken.
Ik weet niet of het mogelijk is maar anders zou ik er alsnog een mangat in maken.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

mijn boot heeft ongeveer dezelfde leeftijd, dus ook daar is in de tank nooit wat gedaan natuurlijk.
Het gedonder is begonnen sinds ik bij v leersum heb getankt aan het paddegat.
Maargoed, dat terzijde.

Een gat erin maken zou natuurlijk kunnen.
Alleen kan ik van binnenuit niet zien waar de tank precies zit, hiervoor zou hij eerst op de kant moeten.

En hoe doe je dat ?
Leegpompen en een slijptol erin ?
Is dat niet gevaarlijk ?

Het liefst zoek ik een andere oplossing.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door Klaver vier »

Ik zou de slijptol er niet in zetten,maar met goeie decopeerzaagjes een gat zagen
Dan hoef je niet bang te zijn voor brandt.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

dan blijft enkel nog de vraag, welk deel is tank, en welk niet.
Helaas zitten vulslang, pijlstok, en aanvoer naar motor vlak bij elkaar.
Daartussen is 100% tank, maar kan geen arm van mij door.
Alles daarbuiten kan tank zijn, of bodem :?
Met kloppen hoor ik nagenoeg geen verschil.



Maargoed,
Dan nog het lucht probleem in m'n waterafscheider.,
hoe ontlucht je zo'n kreng het beste ?
is een opvoerpomp ervoor aan te raden ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door sailor wim »

stevedem schreef: Maargoed,
Dan nog het lucht probleem in m'n waterafscheider.,
hoe ontlucht je zo'n kreng het beste ?
is een opvoerpomp ervoor aan te raden ?
http://www.filterservice-twente.nl/inde ... e80401e201
Ik denk dat dit voor jou een oplossing kan zijn.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

we zitten toevallig op dezelfde site te kijken....

ik dacht eerst zoiets te gaan plaatsen : http://www.filterservice-twente.nl/inde ... f2c6c28522

gewoon voor de waterafscheider,
wanneer ik de ontluchtingsbout bovenop los draai, kan ik pompen wat ik wil, er komt nooit diesel uit.
ik heb hem uiteindelijk handmatig via dat gat moeten vullen.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik lucht erin blijf houden.

degene die jij aangeeft is natuurlijk 2 in 1.
Dat zou nog beter zijn. (al vind ik het kijkglas wat klein)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik gokte erop dat je nu als grof filter/waterafscheider ook een CAV/Lucas filter zou hebben.
Maar de handpomp van jouw link werkt natuurlijk ook.
Als je die maar stevig monteert.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

ik weet eerlijk gezegd het merk niet uit m'n hoofd.
Ik dacht delphi.
weet wel dat de bovenkant plat is, en niet zo schuin als bij deze.

Het witte filter, met rode en zwarte streep/bies heb ik in ieder geval wel.

Maargoed, voor 3 a 4 tientjes meer heb ik die jij linkt.
Heb je deze zelf ook ?
Die ontluchtinspomp is hadmatig neem ik aan ?

op zich is dat wel beter, in ieder geval 1 item minder in de brandstoftoevoer dan wanneer ik een extra handpompje monteer.


Dan nog eens kijken of ik het aandurf in de bodem te gaan zagen :?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

hmm.... een aluminium op maat gemaakte tank incl aansluitingen voor een kleine 150 euro.
Dat is natuurlijk wel de makkelijkste en simpelste weg.

is aluminium aan te raden als tank ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Op heel veel vrachtwagens is de tank van Aluminium.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat het filter vervangen niet de oplossing is ,er komt lucht bij het filter,deze lucht trekt hij ergens vandaan ( valse lucht dus).
Er zit naar mijn mening lekkage in de aanzuigleiding,waar komt anders de lucht vandaan?
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door meester »

luchtbellen en vuil in het groffilter kunnen optreden als je tankkaansluiting verstopt zit. de opvoerpomp zorgt voor een redelijk vacuum en dan gaat vaak de slang op de tule bij de tank lekken. dan komt er dus lucht in de leiding en vaak een deel vervuiling van de verstopping. demonteren en schoonmaken is de oplossing.
Die tank zit waarschijnlijk vol met rommel en vuil en dat hoeft niet altijd bacterie te betekenen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door stevedem »

Dat is ook nog een optie inderdaad, de tank aansluiting.
Hoewel ik die bijna voor 99% uit durf te sluiten,
daar zit een nieuwe slang op, nieuwe klem, en de aansluiting zelf was schoon.
vuil in de tank, ja dat weet ik ondertussen wel zeker.

Persoonlijk verdenk ik nog steeds het groffilter/waterafscheider.
Deze is gewoon niet te ontluchten op een normale manier.

In principe zou je hem moeten ontluchten met de nippel bovenop open.
alleen dan kan je pompen tot je een ons weegt, er komt nooit diesel uit.
daarom heb ik het er via de bovenkant ingegooid, en ondertussen een beetje pompen.

ik zag gisteren in de schuur nog een pompbal liggen.
die zal ik voor de grap er eens tussen zetten, tussen tank en groffilter,
kijken of ik hem zo ontlucht krijg zodat er diesel boven uitkomt.
als ik dat met JA kan beantwoorden ga ik dat filter met ontluchtingspompje bovenop bestellen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Frawo
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 23, 2011 7:33 pm

Re: 2 vragen/problemen : Dieselbacterie en Lucht

Bericht door Frawo »

beste allemaal,
Ik heb als sloep bezitter ook bacterie probleem meegemaakt. Heb het als microbioloog in het lab in avonduren onderzocht en diverse testen gedaan met verkrijgbare artikelen.
Als je een mail stuur naar frank.wouters ad gmail.com stuur ik je het artikel per mail toe.
Het artikel geeft duidelijke uitleg van het bacterieprobleem in de diesel, hoe waarom en wat er aan te doen is

groet

Frank
Plaats reactie