Hydrofoor defect
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
- Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.
Hydrofoor defect
Helaas werkt mijn hydrofoor niet meer. De pomp loopt constant, maar er wordt geen druk opgebouwd.
Het apparaat niet gemakkelijk uit te bouwen. Ook kan ik er geen merknaam op vinden. Althans niet vanuit de inbouwpositie. Ook niet bekend welke hoeveelheid water er door het apparaat geleverd werd.
Het watersysteem aan boord bestaat uit de afwasbak in de kombuis met warm en koud water, en de douche in de natte cel. het water wordt verwarmt door een boiler.
Wat kan er aan het apparaat defect zijn?
Al vast bedankt voor uw aandacht.
Groet,
Hans Cabrils
Het apparaat niet gemakkelijk uit te bouwen. Ook kan ik er geen merknaam op vinden. Althans niet vanuit de inbouwpositie. Ook niet bekend welke hoeveelheid water er door het apparaat geleverd werd.
Het watersysteem aan boord bestaat uit de afwasbak in de kombuis met warm en koud water, en de douche in de natte cel. het water wordt verwarmt door een boiler.
Wat kan er aan het apparaat defect zijn?
Al vast bedankt voor uw aandacht.
Groet,
Hans Cabrils
Re: Hydrofoor defect
Dat hangt helemaal van het type af. Pas als je een type weet of een afbeelding kan plaatsen is er iets zinnigs te zeggen over wat er aan de hand is. Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk de helemhydrofoor moet uitbouwen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Hydrofoor defect
Dat zelfde heb ik ook eens gehad. Alleen merkte ik dat de waterstraal steeds minder werd. Kan het zijn dat er filters in zitten die misschien verstopt raken? Dat was nl. bij mij het geval. Na vervangen van voor en koolstof filter, ging het weer als een zonnetje.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Hydrofoor defect
kunnen verschillende oorzaken voor zijn. heb je wel water in je tank zitten, lekke aanzuig pijp waardoor je lucht aanzuigt, pomp teveel speling/slijtage, hydrofoorvat niet op druk, lekke leiding zodat je het vlak volpompt? probeer een duidelijke foto te maken van jouw pomp misschien kunnen we dan wat zinnigs zeggen. Als de pomp draait, wordt deze dan warm of is deze zo heet dat je je hand er niet op kan leggen?
gr Ed
gr Ed
Re: Hydrofoor defect
Ik heb dit ook wel eens gehad, er zat toen lucht in de pomp. Opgelost door aan de kraan te zuigen totdat ik water in de pomp had gezogen. Daarna een nat gezicht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Hydrofoor defect
Kan simpel zijn, meestal lucht. Je moet na de winter eerst alle kranen openzetten zodat de pomp geen tegendruk heeft, Dan zit er waarschijnlijk bovenop de pomp ergens een ontluchtingsschroef of zo. Hopelijk is je tank zo vol dat het niveau boven de pomp staat dan ontlucht zich dat vanzelf.
Koppel anders de leiding even af direct na de pomp en probeer kort te pompen, kijk of er dan water komt.
Had eens na een winter dat de pomp liep als een zonnetje maar geen water uit de kraan. Was er een leiding bevroren geweest en uit zijn soldeersok geploept, resultaat, mijn bed onder water
Koppel anders de leiding even af direct na de pomp en probeer kort te pompen, kijk of er dan water komt.
Had eens na een winter dat de pomp liep als een zonnetje maar geen water uit de kraan. Was er een leiding bevroren geweest en uit zijn soldeersok geploept, resultaat, mijn bed onder water
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Hydrofoor defect
Ik weet niet beter of je mag aan boord nooit solderen, altijd knelkoppelingen gebruiken. Alleen hardsolderen mag. Het zachte soldeer is altijd nog 'vloeibaar'. Net als die druppel van dat teerblok, die op een of andere universiteit 1 keer in de honderd jaar een druppel laat vallen. Gewoon vloeibaar, maar een extreem lage viscositeit.frank schreef:Had eens na een winter dat de pomp liep als een zonnetje maar geen water uit de kraan. Was er een leiding bevroren geweest en uit zijn soldeersok geploept, resultaat, mijn bed onder water
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Hydrofoor defect
In het drukvat zit een rubber "membraan" deze moet weleens vervangen worden en dan de luchtkant op druk zetten met een fietspomp. Maar dan slaat de pomp wel af als alles op druk staat.
Als de pomp blijft lopen en je krijgt geen druk, heb je een lek of de pomp werkt niet goed.
Ook kan de watertoevoer stagneren.
Een lek is duidelijk te vinden, je krijgt ergens nattigheid.
Een stukke pomp kun je controleren door een slang los te trekken en kijken of er water is.
Toevoer controler bij de pomp.
Ja, gewoon even alles doorlopen zou ik zeggen, succes.
Als de pomp blijft lopen en je krijgt geen druk, heb je een lek of de pomp werkt niet goed.
Ook kan de watertoevoer stagneren.
Een lek is duidelijk te vinden, je krijgt ergens nattigheid.
Een stukke pomp kun je controleren door een slang los te trekken en kijken of er water is.
Toevoer controler bij de pomp.
Ja, gewoon even alles doorlopen zou ik zeggen, succes.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
- Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.
Re: Hydrofoor defect
Intussen is het hydrofoor weer in goede staat. Kapot waren: tank, drukregelaar en manometer. Pomp was nog goed. Gerepareerd voor ca een derde van de prijs van een nieuwe!
Bedankt voor de reacties
Hans Cabrils
Bedankt voor de reacties
Hans Cabrils