Schroefas maken
Moderators: sailor wim, frank
Schroefas maken
Hoi,
Voor ons sleepvletje van Scouting moet een nieuwe schroefas komen. Er is lang geleden iets gebeurd waardoor het vetkoord in het gland versteend is en in de schroefas is gesleten. Dit kan bijvoorbeeld gekomen zijn door te weinig smeren, de pakkingdrukker te vast draaien of combinatie van beide.
Zie hier het resultaat: https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... ideo%2cmp4
Komt al snel een hoop water en vet binnen. Dat zie ik liever niet
Daarnaast hebben we ook het volgende probleem:
Blad 1
Blad 2
Blad 3
Dat is ook al niet bevorderlijk voor de voortstuwingslijn. Dus ik ga de boel maar eens opknappen
Nu wil ik zelf een schroefas maken, van RVS. De as moet onveer 1,90 meter lang worden en een diameter van 32 mm. Conisch 1:10 met spiebaan.
Iemand ervaring met het zelf maken van een schroefas? Tips om aan materiaal te komen?
Alvast bedankt!
Dirk
Voor ons sleepvletje van Scouting moet een nieuwe schroefas komen. Er is lang geleden iets gebeurd waardoor het vetkoord in het gland versteend is en in de schroefas is gesleten. Dit kan bijvoorbeeld gekomen zijn door te weinig smeren, de pakkingdrukker te vast draaien of combinatie van beide.
Zie hier het resultaat: https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... ideo%2cmp4
Komt al snel een hoop water en vet binnen. Dat zie ik liever niet
Daarnaast hebben we ook het volgende probleem:
Blad 1
Blad 2
Blad 3
Dat is ook al niet bevorderlijk voor de voortstuwingslijn. Dus ik ga de boel maar eens opknappen
Nu wil ik zelf een schroefas maken, van RVS. De as moet onveer 1,90 meter lang worden en een diameter van 32 mm. Conisch 1:10 met spiebaan.
Iemand ervaring met het zelf maken van een schroefas? Tips om aan materiaal te komen?
Alvast bedankt!
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Schroefas maken
Ik zou een schroefas niet van RVS maken.
Als je RVS (as) en staal (scheepshuid) electrisch verbonden hebt (via stuwdruklager, keerkoppeling of beide) en ze zitten allebei in het water krijg je onvermijdelijk electrische (galvanische) corrosie. Dan gaat het minder edele materiaal zich opofferen. Dat wil je dus niet
Als je RVS (as) en staal (scheepshuid) electrisch verbonden hebt (via stuwdruklager, keerkoppeling of beide) en ze zitten allebei in het water krijg je onvermijdelijk electrische (galvanische) corrosie. Dan gaat het minder edele materiaal zich opofferen. Dat wil je dus niet
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Schroefas maken
Hoi KarelE,KarelE schreef:Ik zou een schroefas niet van RVS maken.
Als je RVS (as) en staal (scheepshuid) electrisch verbonden hebt (via stuwdruklager, keerkoppeling of beide) en ze zitten allebei in het water krijg je onvermijdelijk electrische (galvanische) corrosie. Dan gaat het minder edele materiaal zich opofferen. Dat wil je dus niet
Bedankt voor je reactie. Dat willen we inderdaad niet. Echter hebben we nu ook een RVS schroefas en hebben we daar geen last van
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Schroefas maken
Ha Dirk,
Voor mij was het goedkoper om er 1 te laten maken, ik had er de tijd niet voor.
Je zou een duplex as kunnen plaatsen.
Verder lijkt de schroef redelijk dun, misschien kan je er 1 plaatsen die dikker van materiaal is waardoor deze minder snel krom gaat.
Je zou ook wat meer schroef bescherming kunnen maken.
In een eerder topic werd ook gesproken over de lekkende schroefas afdichting die je gelijk zou kunnen maken.
Voor mij was het goedkoper om er 1 te laten maken, ik had er de tijd niet voor.
Je zou een duplex as kunnen plaatsen.
Verder lijkt de schroef redelijk dun, misschien kan je er 1 plaatsen die dikker van materiaal is waardoor deze minder snel krom gaat.
Je zou ook wat meer schroef bescherming kunnen maken.
In een eerder topic werd ook gesproken over de lekkende schroefas afdichting die je gelijk zou kunnen maken.
Re: Schroefas maken
Ha juhroen,
Bedankt!
Lijkt op de foto inderdaad messcherp, en dat hoort hij ook te zijn. Als je hem beet hebt komt hij echter toch ineens vrij solide over De schroef is van Mangaanbrons en dat is netjes te repareren door specialisten. Er zitten ook geen scheurtjes in en er zijn geen hapjes uit. De structuur van het materiaal is door deze vervorming echter wel flink verstoord. Maar daar weten ze bij, bijvoorbeeld Jooren, wel raad mee. Ik zet er deze week waarschijnlijk onze reserve schroef onder (standaard Vetus kreng, maar het doet de truc voorlopig). Geld voor een nieuwe is er niet.juhroen schreef:Verder lijkt de schroef redelijk dun, misschien kan je er 1 plaatsen die dikker van materiaal is waardoor deze minder snel krom gaat.
Tja, tijd en geld. Het is voor de vereniging. Dus geen tijd en geen geld Overigens is deze schade ontstaan door vol gas achteruit weg te varen met het hekanker nog uit Daar doet een tunneltje weinig tegen.. Alhoewel ze tegenwoordig mooie trossensnijders hebben voor de kleinere schroeven.. Ik denk er even over na!juhroen schreef:Je zou ook wat meer schroef bescherming kunnen maken.
Ja klopt, ik twijfel er over. Bij mij op het werk zegt men bijvoorbeeld dat het beter is voor ons systeem dat het vet er achterlangs uit kan. Maar ik zal voor- en nadelen eens op een rijtje zetten om tot een weloverwogen keuze te komen.juhroen schreef:In een eerder topic werd ook gesproken over de lekkende schroefas afdichting die je gelijk zou kunnen maken.
Bedankt!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Schroefas maken
Bij een vetgesmeerde schroefas zou ik ook kiezen voor een stalen as, goedkoper, makkelijker bewerkbaar, sterker.
Re: Schroefas maken
Daar heb je zeker gelijk in, maar volgens mij hebben wij water- en vetsmering. Ik meen dat er achter alleen een bronzen lagerbus zit en voor een vetgesmeerd lager. Tja, het bootje is al een tijd niet meer uit het water geweest dus ik moet het doen met herinneringen van lang geleden. Misschien wel 10 jaarBoekel schreef:Bij een vetgesmeerde schroefas zou ik ook kiezen voor een stalen as, goedkoper, makkelijker bewerkbaar, sterker.
In tussentijd wel een keer geteerd, ook 5 jaar terug. Als ik morgen of overmorgen de schroef vervang kan ik snel even gluren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Schroefas maken
Afgelopen vrijdag eerst de boel eens vanaf de andere kant bekeken en gelijk de reserve schroef er maar eens op gezet voordat we alles kapot varen.
Ik heb er wat foto's bij gemaakt:
Goed voorbereid op pad. Gelukkig hadden we een biertje bij want we moesten 1.5 uur wachten voordat we het water uit konden.
Na het lange wachten konden we eindelijk omhoog
Balkje er onder zodat de schroef niet meedraait en de naafdop losgedraaid kan worden.
Goed te zien hoe vervormd de schroef is. Eerst de naafdop controleren op een eventuele borging, dan met de moordenaar losdraaien. Moest er met mijn volle gewicht aanhangen en verlengen met een stuk pijp voordat er beweging in kwam.
Dop er af, even een paar ferme tikken tegen de schroef geven om te kijken of we het geluk hebben dat deze makkelijk los komt.
Hij kwam niet los, dus de schroef warm stoken. Iemand zou ons daar wel even bij helpen, maar dit is niet de manier waarop ik het heb geleerd. Ik was bang dat hij het materiaal zou beschadigen en bovendien stuwt hij zo alle warmte richting de schroefas. En die moet kouder blijven
Afijn, de schroef komt los..
En er af!
Even de schroeven vergelijken..
Er zat toch een borgring tussen de naafdop en de schroef. Maar deze functioneert eerder als revet omdat de spie niet uitsteekt.
En weer klaar om teruggezet te worden.
Ik heb al via mijn werk een nieuw stuk as geregeld, we gaan hem zelf draaien. Echter van binnen uit gezien is de schroefas overal 32 mm doorsnee. Trek ik hem er hier achter uit is hij ineens 40 mm doorsnee! Dus...
Maar er zit nu tijdelijk een goede schroef op, dus we kunnen weer. Op het slijtlager achter (bronzen bus) zit nu iets meer dan 1 mm speling. Niet schokkend. Aangezien ik toch een smallere as besteld heb misschien maar een nieuwe bus er in en dan 32 mm houden?
Zo, wat werkzaamheden opgenomen. Nu kan ik de grote onderhoudsbeurt plannen
En plons! We hebben gelijk even een proefvaart gedaan en dat ging prima. Voorlopig zijn we uit de brand.
Ik heb er wat foto's bij gemaakt:
Goed voorbereid op pad. Gelukkig hadden we een biertje bij want we moesten 1.5 uur wachten voordat we het water uit konden.
Na het lange wachten konden we eindelijk omhoog
Balkje er onder zodat de schroef niet meedraait en de naafdop losgedraaid kan worden.
Goed te zien hoe vervormd de schroef is. Eerst de naafdop controleren op een eventuele borging, dan met de moordenaar losdraaien. Moest er met mijn volle gewicht aanhangen en verlengen met een stuk pijp voordat er beweging in kwam.
Dop er af, even een paar ferme tikken tegen de schroef geven om te kijken of we het geluk hebben dat deze makkelijk los komt.
Hij kwam niet los, dus de schroef warm stoken. Iemand zou ons daar wel even bij helpen, maar dit is niet de manier waarop ik het heb geleerd. Ik was bang dat hij het materiaal zou beschadigen en bovendien stuwt hij zo alle warmte richting de schroefas. En die moet kouder blijven
Afijn, de schroef komt los..
En er af!
Even de schroeven vergelijken..
Er zat toch een borgring tussen de naafdop en de schroef. Maar deze functioneert eerder als revet omdat de spie niet uitsteekt.
En weer klaar om teruggezet te worden.
Ik heb al via mijn werk een nieuw stuk as geregeld, we gaan hem zelf draaien. Echter van binnen uit gezien is de schroefas overal 32 mm doorsnee. Trek ik hem er hier achter uit is hij ineens 40 mm doorsnee! Dus...
Maar er zit nu tijdelijk een goede schroef op, dus we kunnen weer. Op het slijtlager achter (bronzen bus) zit nu iets meer dan 1 mm speling. Niet schokkend. Aangezien ik toch een smallere as besteld heb misschien maar een nieuwe bus er in en dan 32 mm houden?
Zo, wat werkzaamheden opgenomen. Nu kan ik de grote onderhoudsbeurt plannen
En plons! We hebben gelijk even een proefvaart gedaan en dat ging prima. Voorlopig zijn we uit de brand.
Laatst gewijzigd door dconel op di mei 12, 2015 7:55 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Schroefas maken
Echt? Zou flauw zijn want ik zie ze gewoon.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
- Locatie: Groningen
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Schroefas maken
Ik zie ze ook niet
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Schroefas maken
Ha Dirk,
Waarschijnlijk ben je zelf nog ingelogd op je Hotmail account.
Helaas kan ik ze ook niet zien.
Waarschijnlijk ben je zelf nog ingelogd op je Hotmail account.
Helaas kan ik ze ook niet zien.
Re: Schroefas maken
Het zou weer moeten werken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
- Locatie: Groningen
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Schroefas maken
Mooie foto's werkt nu indd.
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Re: Schroefas maken
Ik zie de foto's ook.
Toen ik de schroef van Sambeek los moest halen (diameter van 750mm en loei zwaar) heb ik eerst een soort pouli trekker gemaakt en de boel stevig onder spanning gezet. toen kort maar krachtig de brander er op en constant de pouli trekker aangehaald en plop los.
Te lang warm stoken zal inderdaad je as ook mee uitzetten. (en dat gebeurt zeer snel)
Maar wat, je hebt hem eraf.
Toen ik de schroef van Sambeek los moest halen (diameter van 750mm en loei zwaar) heb ik eerst een soort pouli trekker gemaakt en de boel stevig onder spanning gezet. toen kort maar krachtig de brander er op en constant de pouli trekker aangehaald en plop los.
Te lang warm stoken zal inderdaad je as ook mee uitzetten. (en dat gebeurt zeer snel)
Maar wat, je hebt hem eraf.
groet Terpstra / SAMBEEK