uitbreiding boordnet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

hallo een vraag van een electro nitwit : op mijn scheepje heb ik een 12volt boordnet, echter ik heb ook nog een berg spullen van mijn vorige schip maar dat is allemaal 24v. de voorraad 24 volt bestaat o.a. uit ankerlier(nodig), zonnepaneel 95 w +regelaar, dynamo ,pompen (water)en afzuiging voor de
machinekamer.
de vraag: is het wijs een volledig nieuw 24v boordnet aan te leggen of zijn er mogelijkheden om een en ander te combineren?
ik weet weinig van electro maar heb wel hulp, voor ik die vraag wil ik graag een beetje weten van de hoed en de rand.groet Ad :?:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door ErikH »

Welke 12V apparatuur wil je herbruiken?

Gr.

Erik
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door sambeek »

Als je alles op 24 V zou willen aanpassen, zal je hoogstwaarschijnlijk ook je dynamo moeten aanpassen en je startmotor. Ik neem aan dat die dan ook 12V zullen zijn. Indien aanpassen op 24V, ga dan niet van je 24V accu's direct 12V afpakken maar gebruik liever een 24 -12V omvormer.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

ErikH schreef:Welke 12V apparatuur wil je herbruiken?

Gr.

Erik
goedemorgen Erik,
ik wil mijn motor op 12v houden en ook mijn navigatieverlichting en zo dus in principe alles wat nu op 12v goed werkt.
de uitbreiding is eigenlijk voorlopig alleen voor de ankerlier en dekwaspomp en alles wat er in de toekomst verder nog bijkomt, denk aan meer omvor-
mer-vermogen e.t.c.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

sambeek schreef:Als je alles op 24 V zou willen aanpassen, zal je hoogstwaarschijnlijk ook je dynamo moeten aanpassen en je startmotor. Ik neem aan dat die dan ook 12V zullen zijn. Indien aanpassen op 24V, ga dan niet van je 24V accu's direct 12V afpakken maar gebruik liever een 24 -12V omvormer.
ik wil niet alles op aanpassen alleen voor mijn ankerlier en dekwaspomp heb ik het nodig en voor latere uitbreiding van het boordnet waarbij ik dan wel steeds meer naar 24 wil overzetten( behalve de motor)
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Jef-Tengro »

Dan zet je dat toch via een goede omvormer :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door sambeek »

Arrejoa schreef: de vraag: :? is het wijs een volledig nieuw 24v boordnet aan te leggen of zijn er mogelijkheden om een en ander te combineren? :wink:
ik weet weinig van electro maar heb wel hulp, voor ik die vraag wil ik graag een beetje weten van de hoed en de rand.groet Ad :?:
Een tweede 24V dynamo op de motor, een 24V accu set (wel even kijken hoe zwaar je die denkt te willen hebben)
Resterende 24V zaken die je nog hebt, kun je daar opzetten. Wel goed gescheiden houden t.o.v. 12V systeem.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door stevedem »

er zijn meerdere opties,

indien je 12v accu zwaar genoeg is zou je aan een 12 naar 24v omvormer kunnen denken.
Mocht je nog geen aparte start en licht accu hebben is het nu wel het moment om dat te realiseren.

je kan ook een 2de dynamo monteren en een 24v accusetje ernaast zetten.

Maar als het enkel voor die 2 a 3 dingen zijn, gewoon omvormertje plaatsen van 12 naar 24v
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door sambeek »

Als er ook gebruik van het zonnepaneel moet worden die nog over is, zal volgens mij toch een 24V
accu setje moeten komen. Het is maar net wat je wilt met de zaken die aanwezig zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door ErikH »

Arrejoan schreef: ik wil mijn motor op 12v houden en ook mijn navigatieverlichting en zo dus in principe alles wat nu op 12v goed werkt.
Keuze1; Startmotor en paneelmeters aanpassen en op een 24V boordnet zetten met 2 gescheiden 24V accubanken. Dynamo had je al. Bestaande bekabeling en zekeringpanelen kun je gewoon herbruiken.

Keuze2; Een 12V dynamo en een 24V dynamo op de motor bouwen. Een 12V startaccu, een 12V huishoudaccu en een 24V accubank.

Aan jou de keuze.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

stevedem schreef:er zijn meerdere opties,

indien je 12v accu zwaar genoeg is zou je aan een 12 naar 24v omvormer kunnen denken.
Mocht je nog geen aparte start en licht accu hebben is het nu wel het moment om dat te realiseren.

je kan ook een 2de dynamo monteren en een 24v accusetje ernaast zetten.

Maar als het enkel voor die 2 a 3 dingen zijn, gewoon omvormertje plaatsen van 12 naar 24v
nou...... alleen de ankerlier is al 1200 watt dus een omvormer????
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

ErikH schreef:
Arrejoan schreef: ik wil mijn motor op 12v houden en ook mijn navigatieverlichting en zo dus in principe alles wat nu op 12v goed werkt.
Keuze1; Startmotor en paneelmeters aanpassen en op een 24V boordnet zetten met 2 gescheiden 24V accubanken. Dynamo had je al. Bestaande bekabeling en zekeringpanelen kun je gewoon herbruiken.

Keuze2; Een 12V dynamo en een 24V dynamo op de motor bouwen. Een 12V startaccu, een 12V huishoudaccu en een 24V accubank.

Aan jou de keuze.

Gr.

Erik
dank voor je keuzes Erik ik denk dat het 2 word met 12v start en navi en een 24v bank via dynamo en zonnepaneel voor de rest gr Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door ErikH »

Keuze 3 vergeten; 12V startaccu en een 24V huishoudaccu. Alle 12V apparatuur weg doen/vervangen.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door Arrejoan »

ErikH schreef:Keuze 3 vergeten; 12V startaccu en een 24V huishoudaccu. Alle 12V apparatuur weg doen/vervangen.

Gr.

Erik
denk dat dat m gaat worden Erik na verloop van tijd inderdaad 12v eruit en 24v alles overnemen.
ieder bedankt voor het meedenken blijf openstaan voor suggesties.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: uitbreiding boordnet

Bericht door sambeek »

O? :? :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie