Specificaties motor met andere schroef
Moderators: sailor wim, frank
Re: Specificaties motor met andere schroef
ik weet eigenlijk wel zeker dat het motortje harder moet werken met een flinke baard en/of mossels.
stel je vaart normaal 1500 toeren bij 8 km/h
met een flinke baard moet je wellicht 1800 toeren maken om die 8km te halen.
Dat berust op eigen ervaringen uit het verleden met een boot die langere tijd stil heeft gelegen.
stel je vaart normaal 1500 toeren bij 8 km/h
met een flinke baard moet je wellicht 1800 toeren maken om die 8km te halen.
Dat berust op eigen ervaringen uit het verleden met een boot die langere tijd stil heeft gelegen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Specificaties motor met andere schroef
Ja ik ook.stevedem schreef:ik weet eigenlijk wel zeker dat het motortje harder moet werken met een flinke baard en/of mossels.
stel je vaart normaal 1500 toeren bij 8 km/h
met een flinke baard moet je wellicht 1800 toeren maken om die 8km te halen.
Dat berust op eigen ervaringen uit het verleden met een boot die langere tijd stil heeft gelegen.
Maar als iets zo stellig beweerd wordt door notabene twee mensen ga ik aan mijzelf twijfelen.
Ik heb in 2010 rond dit seizoen in Rio de Janeiro gebaggerd.
Het was daar volgens de loods toen mosselgeboorteseizoen.
Nou, daar kwamen we snel achter!
na een paar maanden moesten we echt 100% pitch geven om de volle snelheid te halen.
Terwijl dat normaal 85% was.
(In wind- en stroomloze condities)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Specificaties motor met andere schroef
Ik snap de verwarring; niemand heeft ongelijk, maar er spelen twee verschillende dingen:
1. de extra energie die nodig is om extra massa met dezelfde snelheid te verplaatsen, en
2. de energie die nodig is om de schroef een bepaalde omwentelingssnelheid te geven, los van de voortgang van het schip.
Uiteraard moet in het eerste geval de motor om de gewenste snelheid te behalen harder werken dan zonder die extra massa, simpelweg omdat de schroef sneller moet draaien om die extra stuwkracht te leveren. Die extra energie moet uit de motor komen. Daarvoor moet het motortoerental omhoog en neemt het brandstofverbruik toe.
In het tweede geval gaat het puur om de relatie motortoerental-schroeftoerental-stuwkracht. Dat staat los van de gewenste snelheid. Bij gelijk toerental, dus bij dezelfde stuwkracht zal een gladde boot sneller lopen dan een met een baard. De motor merkt daar op zich niks van, maar zal uiteraard met baard per gevaren kilometer meer brandstof gebruiken, simpelweg omdat het schip er langer over doet.
Die relatie motortoerental, schroefomwenteling en stuwkracht ligt vast, en staat los van de te verplaatsen last. De energie die nodig is om de schroef een bepaalde stuwkracht te laten ontwikkelen verandert niet door het schip in z'n voortgang te belemmeren (of zelfs met trossen aan kade of paal vast te houden. D.w.z. nauwelijks: in de praktijk spelen bepaalde hydrodynamische factoren ingevolge langsstromend water ook een rol). Die benodigde energie hangt uitsluitend af van de mate waarin de schroef wordt belemmerd rond te draaien, dus bladgrootte, spoed en eventueel rotzooi in de schroef.
1. de extra energie die nodig is om extra massa met dezelfde snelheid te verplaatsen, en
2. de energie die nodig is om de schroef een bepaalde omwentelingssnelheid te geven, los van de voortgang van het schip.
Uiteraard moet in het eerste geval de motor om de gewenste snelheid te behalen harder werken dan zonder die extra massa, simpelweg omdat de schroef sneller moet draaien om die extra stuwkracht te leveren. Die extra energie moet uit de motor komen. Daarvoor moet het motortoerental omhoog en neemt het brandstofverbruik toe.
In het tweede geval gaat het puur om de relatie motortoerental-schroeftoerental-stuwkracht. Dat staat los van de gewenste snelheid. Bij gelijk toerental, dus bij dezelfde stuwkracht zal een gladde boot sneller lopen dan een met een baard. De motor merkt daar op zich niks van, maar zal uiteraard met baard per gevaren kilometer meer brandstof gebruiken, simpelweg omdat het schip er langer over doet.
Die relatie motortoerental, schroefomwenteling en stuwkracht ligt vast, en staat los van de te verplaatsen last. De energie die nodig is om de schroef een bepaalde stuwkracht te laten ontwikkelen verandert niet door het schip in z'n voortgang te belemmeren (of zelfs met trossen aan kade of paal vast te houden. D.w.z. nauwelijks: in de praktijk spelen bepaalde hydrodynamische factoren ingevolge langsstromend water ook een rol). Die benodigde energie hangt uitsluitend af van de mate waarin de schroef wordt belemmerd rond te draaien, dus bladgrootte, spoed en eventueel rotzooi in de schroef.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Specificaties motor met andere schroef
Check!
Snap 'm.
Snap 'm.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Specificaties motor met andere schroef
Vrij vertaald: Bij meten van de paaltrek (statisch) is een baard niet van invloed, maar op de snelheid van het schip (dynamisch) bij een bepaald vermogen wel.
Uiteraard zal ook bij paaltrek een eventueel verminderde toestroming van water naar de schroef wel een beetje van invloed zijn, maar niet zo veel.
Uiteraard zal ook bij paaltrek een eventueel verminderde toestroming van water naar de schroef wel een beetje van invloed zijn, maar niet zo veel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Specificaties motor met andere schroef
Kortom, m.b.t. de topic: het hoge toerental kan dus ter compensatie zijn van het snelheidsverlies ingevolge de aangroei, óf van een te licht schroefje. Optie drie, van beide, kan uiteraard ook.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Specificaties motor met andere schroef
Wat een reacties en intressante info, top!
De keerkoppeling is de Hurt HBW10 2R
De reductie zou dan 2,1;1 zijn.
T2D: onderwaterschip schoon, schroef schoon en test varen.
Daarna eventueel een iets grotere spoed op de schroef laten zetten. Heeft iemand nog een geschikt adres in Friesland of route Leeuwarden - Zwolle hiervoor?
De keerkoppeling is de Hurt HBW10 2R
De reductie zou dan 2,1;1 zijn.
T2D: onderwaterschip schoon, schroef schoon en test varen.
Daarna eventueel een iets grotere spoed op de schroef laten zetten. Heeft iemand nog een geschikt adres in Friesland of route Leeuwarden - Zwolle hiervoor?
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Specificaties motor met andere schroef
Scheepschroevenreparatie in Kampen, ik heb daar een aantal keer mijn schroeven laten stellen, en repareren, goede service en deze mensen denken met je mee. Neem de gegevens van de boot mee, en ze reken dan precies voor je uit wat de afstelling van de schroef moet zijn.
http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/
René
http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Specificaties motor met andere schroef
een draaiende schroef van een schip aan de wal gaat in zijn eigen vacuum rond draaien en dat vraagt minder vermogen. daardoor kan de schroef wel op toeren komen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Specificaties motor met andere schroef
Hoe verhoudt die theorie zich dan met paaltrekproeven? Er komt daarbij toch gewoon schroefwater achter het schip uit? Dat water moet ergens vandaan komen. Wordt dat vacuüm, als dat al ontstaat, niet onmiddellijk opgevuld met het aangezogen water dat vanonder het vlak begint toe te stromen?meester schreef:een draaiende schroef van een schip aan de wal gaat in zijn eigen vacuum rond draaien en dat vraagt minder vermogen. daardoor kan de schroef wel op toeren komen.
Feit is inderdaad wel dat het stilliggen van invloed is op de relatie slip/rendement/stuwkracht, maar dat een schroef van een stilliggend schip een stabiel vacuüm in stand kan blijven houden lijkt me onwaarschijnlijk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Specificaties motor met andere schroef
In de volgende link een beschrijving van cavitatie en wat het met je schroef doet https://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie