Specificaties motor met andere schroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

markie301
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:59 am

Specificaties motor met andere schroef

Bericht door markie301 »

Dag allen,

Onlangs hebben wij een andere boot gekocht. Betreft een stalen kruiser van 8.50M. De rompsnelheid zou rond de 12kmu moeten liggen, deze ligt echter rond de 9. Daarnaast maakt de motor, een 4 cilinder kubota super 5, redelijk veel toeren. Kruis snelheid is nu 6kmu, daarboven is het Veel herrie maar weinig voortstuwing.

Wij vermoeden dat er een iets grotere schroef spoed op moet. Wellicht dat iemand ons kan helpen met het type motor en de specificaties hiervan?


 Afbeelding

Alvast erg bedankt, Mark
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door varg »

Is er aangroei aanwezig op de romp? Wanneer was de laatste hellingbeurt? Heb je een foto van het onderwaterschip/de schroef?
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door sailor wim »

http://www.mgbryan.com/shop_image/produ ... -Sheet.pdf
http://www.prinsmaasdijk.nl/motoren/2/k ... V1505.html
Hoi Mark,
Als dit de juiste motor is dan;
Bij 2300 Rpm is er 23 pk en het koppel is dan 90 Nm.
Wat is de KK reductie?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door quichot »

Behaalde snelheid en rompsnelheid zijn verschillende begrippen. Rompsnelheid is de theoretisch haalbare snelheid op basis van de vorm en afmeting van het onderwaterschip. Dat zou voor zo'n scheepje inderdaad heel goed rond de 12 km/h kunnen liggen. Die 9 km/h is nu de maximum haalbare snelheid, en ligt dus onder de rompsnelheid.
Het motortje heeft vermogen genoeg, daar kan het niet aan liggen. Aangroei wordt vaak onderschat als oorzaak. Er kan zomaar een baard onderhangen die je meesleurt als remparachute. De aandrijflijn (motor, koppeling, schroef) zal ooit optimaal zijn berekend door de bouwer. Maar het kan zijn dat er later aan gerommeld is. Ook kan de schroef beschadigd zijn, maar meestal merk je dat aan hevig trillen. Je praat over veel toeren en veel herrrie. Slipt de koppeling misschien?
Met deze link kun je zelf uitrekenen welk schroefje eronder moet:
http://www.vicprop.com/calculator.htm
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door KarelE »

Als je motor wel meer toeren maakt bij extra gas dan is de schroef niet te zwaar, hij krijgt hem immers rond.

Lees ook op vaartips (even naar beneden scrollen) over rompsnelheid. Als meer toeren alleen maar meer herrie oplevert en niet meer snelheid zit je al aan de optimale snelheid voor de romp op dat moment. Eerst de test herhalen als de aangroei eraf is.
Laatst gewijzigd door KarelE op wo aug 19, 2015 7:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
markie301
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:59 am

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door markie301 »

Bedankt voor alle reacties!

De boot heeft een tijd stil gelegen in zout en vaart nu weer in zoet.
Aangroei zit er vrijwel zeker op, de bedoeling is om hem van het winter op wal te zetten en een nieuwe schilderbeurt te geven, inclusief nieuwe anodes en een andere schroef.

De reductie van de keerkoppeling is mij onbekend.

Als ik de motor bekijk welke sailer wim aangeeft lijkt het mij dat de kubota aangepast voor nautisch gebruik, klopt dat?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door sailor wim »

markie301 schreef:Bedankt voor alle reacties!
Als ik de motor bekijk welke sailor wim aangeeft lijkt het mij dat de kubota aangepast voor nautisch gebruik, klopt dat?
Hoi Mark,
Mijn forumnaam is sailor wim maar ik ben Wim verder hoor.
Het ziet er wel naar uit dat de motor later gemariniseerd is.
De geribbelde Tubano slang kan zo scheuren op een ribbel , daarom is het verstandig deze te vervangen voor een ander soort slang.
Gr Wim
PS. Tubano slang is bij veel verzekeringen verboden,
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door quichot »

Zolang je de reductie niet weet, valt er niks zinnigs te zeggen over de schroef. Je zult dus eerst op zoek moeten naar merken, serienummers, of wat je ook maar kunt vinden aan herkenningspunten. Duidelijke foto's willen op dit forum ook nog wel eens helpen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
markie301
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:59 am

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door markie301 »

Afbeelding

Op dit moment is dit de enige foto die ik heb.

Goed punt van de slang, die is binnenkort ook aan de beurt.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door stevedem »

markie301 schreef: De boot heeft een tijd stil gelegen in zout en vaart nu weer in zoet.
ik denk dat er dan een hele dikke baard op zit, of mossels/schelpen etc.
En dat vertraagd ook enorm
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door Klaver vier »

Dat de boot enorm vertraagt door de aangroei lijkt mij duidelijk,maar dat de motor heel veel toeren maakt lijkt mij dan erg tegenstrijdig,de motor moet immers veel zwaarder werken
Ik denk aan een slippende koppeling of een verkeerde schroef
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door quichot »

De Stoere schreef:Dat de boot enorm vertraagt door de aangroei lijkt mij duidelijk,maar dat de motor heel veel toeren maakt lijkt mij dan erg tegenstrijdig,de motor moet immers veel zwaarder werken.
René, dat denk ik niet. De schroef wordt immers niet afgeremd of tegengehouden, die kan vrij draaien. De motor heeft het op zich ook niet zwaarder doordat de romp wordt tegengehouden. Denk aan proefdraaien met afgemeerd schip (soms wordt koeling dan een probleem), of een testbok van een bb-motor, die gaat echt geen cm vooruit.
Wat uiteraard niet wegneemt dat de koppeling zou kunnen slippen. Al merk je dat normaalgesproken aan plotseling doorslaan als het vermogen de weerstand van de platen overstijgt.
Die foto van de koppeling is bruikbaar als aanvullende info, maar dat net-niet leesbare merkteken zou meer helpen. Ook zal er wel ergens een typeplaatje terug te vinden zijn.
Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door Klaver vier »

Guido Je hebt gelijk hij hoeft inderdaad niet zwaarder te trekken als dat je hem vastlegt
Vreemd is wel dat hoge toerental
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door quichot »

De Stoere schreef:Guido Je hebt gelijk hij hoeft inderdaad niet zwaarder te trekken als dat je hem vastlegt
Vreemd is wel dat hoge toerental
Gr René( De Stoere)
Dat lijkt op een te licht schroefje. Het wachten is op duidelijkheid over de reductie.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Specificaties motor met andere schroef

Bericht door Marie Christina »

Dat van dat niet harder werken van de motor moet iemand me even uitleggen.
Dat snap ik niet.

Een sleepboot met sleep moet zijn paardjes toch meer opzwepen dan zonder sleep?
Of mis ik een gedachtegang?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie