isolatie voorpunt tegen water geklots
Moderators: sailor wim, frank
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Bedankt voor alle goede en soms ook heel leuke ideeën. De boot staat inmiddels op de kant en nu is helder wat het probleem is: vlak boven de waterlijn, tot op zo'n twee meter van de boeg zit een zg sprayrail. Deze moet bij wat harder varen het water opzij 'gooien'. Die rail is echter behoorlijk hol aan de onderkant en in die holte kan het water dus behoorlijk klotsen. Ik kan die holte dicht plamuren maar dan doe je de functie van de rail teniet. Beter lijkt me een contramal te maken van die holte die ik er dan 's avonds in trek met een lijn. Van polyester wordt dat wel mooi passend maar ook een groot op te bergen obstakel. Zou schuimrubber ook helpen? Zijn daar ook goede kwaliteiten in?
Graag nog wat ideeën/ oplossingen hiervoor.
Graag nog wat ideeën/ oplossingen hiervoor.
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Foto
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
aan doe spray rails moet je zeker niet gaan sleutelen.
maar ook ik, met een stalen kruiser, hoor het water klotsen als de golfjes precies op een bepaald punt komen.
Dat is de charme van een boot.
Als je dat niet wilt horen moet je de boot enkel overdag gebruiken, en slapen op de wal.
maar ook ik, met een stalen kruiser, hoor het water klotsen als de golfjes precies op een bepaald punt komen.
Dat is de charme van een boot.
Als je dat niet wilt horen moet je de boot enkel overdag gebruiken, en slapen op de wal.
Laatst gewijzigd door stevedem op vr okt 23, 2015 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Wat is de nuttige functie van zo'n spray rail? Heel soms zie je het op een binnenvaartschip ook wel, dan werkt het alleen als het schip leeg is. Optisch geeft het een mooie krul water direct aan de boeg, lijkt het net of je snel vaart. Voor de rest kan het m.i. alleen maar energieverspillend werken. Als er geen nuttig voordeel aan zit zou ik 'm eraf slijpen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
De sprayrails die ik ken, zijn degene die helpen om sneller en beter in plane te komen.KarelE schreef:Wat is de nuttige functie van zo'n spray rail? Heel soms zie je het op een binnenvaartschip ook wel, dan werkt het alleen als het schip leeg is. Optisch geeft het een mooie krul water direct aan de boeg, lijkt het net of je snel vaart. Voor de rest kan het m.i. alleen maar energieverspillend werken. Als er geen nuttig voordeel aan zit zou ik 'm eraf slijpen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Sprayrail op een binnenvaartschip ??
We hebben het over deze dingen toch ?
Het nut ervan is de geleiding van het water, stabiliteit, en het sneller in planee komen.
En in de meeste gevallen helpen ze ook enigzins met de koersvastheid.
We hebben het over deze dingen toch ?
Het nut ervan is de geleiding van het water, stabiliteit, en het sneller in planee komen.
En in de meeste gevallen helpen ze ook enigzins met de koersvastheid.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Die sprayrail kan wel eens de boosdoener zijn. Over welke boot (soort/type) spreken we?
Jammer en vervelend dat je dit zo ervaart. Google maar eens op "ieder zijn meug".
Ikzelf wordt juist in slaap gewiegd door die rustig kabbelende golfjes.
Veel erger is het gepik/getik van eenden aan een aangegroeide romp. Daar is geen geen peil op te trekken.
Waarom gaan die beesten niet gewoon slapen? Soms vijf minuten stil en dan ineens is het harde getik er weer. Was ik net in slaap gevallen...
Jammer en vervelend dat je dit zo ervaart. Google maar eens op "ieder zijn meug".
Ikzelf wordt juist in slaap gewiegd door die rustig kabbelende golfjes.
Veel erger is het gepik/getik van eenden aan een aangegroeide romp. Daar is geen geen peil op te trekken.
Waarom gaan die beesten niet gewoon slapen? Soms vijf minuten stil en dan ineens is het harde getik er weer. Was ik net in slaap gevallen...
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Bij snelvarende schepen,is volgens mij de sprayrail bedoeld om een dusdanige spray te maken,zodat het anders opspattende water wordt afgebogen.
Het anders opspattende water,gaat niet over de boot.
groet Schottel.
Het anders opspattende water,gaat niet over de boot.
groet Schottel.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Ik gebruik er dit voor, niet goedkoop maar wel effectief
Maar even serieus, geluiden horen nu eenmaal bij een boot op het water en ik vrees dat sommige middelen meer kwaad doen dan goed, je punt gaan belasten is niet zo een goed idee het enige systeem is de golfjes breken met een drijvend hulpmiddel of het gewoon worden denk ik.
Maar even serieus, geluiden horen nu eenmaal bij een boot op het water en ik vrees dat sommige middelen meer kwaad doen dan goed, je punt gaan belasten is niet zo een goed idee het enige systeem is de golfjes breken met een drijvend hulpmiddel of het gewoon worden denk ik.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
Ik zie dat die bovenste "rail" naar beneden gericht is. Daardoor kan de herrie van het klotsen wel eens erg hard en irritant worden. Wanneer er een balk of stalen profiel net op of boven de waterlijn op de beschoeiing van het kanaal zit hoor je ook heel nadrukkelijk het geluid van het klotsen bij het langs varen.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: isolatie voorpunt tegen water geklots
het feit dat er een sprayrail in het ontwerp zit zegt al voldoende over de noodzaak ervan: extra werk (veel), extra materiaal, extra constructieve zaken, daar zit geen constructeur op te wachten. het is niet als een pauwenstaart bij een buitenboordmotor met een extra pijpje in het koelwatersysteem voor "het mooie". een sprayrail is een functionele voorziening tegen het overkomen van water, om te zorgen dat je schip makkelijker in plane komt en blijft , zorgt voor meer koersstabiliteit bij lage snelheid, kortom een (bijna) onmisbare voorziening op een snelvarend schip, en troost je, ik heb een werkschip met een gladde, terugvallende boeg (voor ijsgang)en ook dat klotst bij bepaalde winden en/of getij,dus zoals anderen al aangaven "live with it" zoooo erg is het nou ook weer niet toch? Anders is er altijd de Famous Grouse Methode
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi