Inspectiedeksel maken in RVS tank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door Adriaan-Z »

Ik wil een inspectiedeksel maken in de drinkwatertank en in de dieseltank. Dit om de tanks periodiek schoon te kunnen maken.
Vetus levert zo'n deksel die voor beide tanks geschikt is (diameter 120 mm; gat diameter 159 mm). Tevens kan een gatzaag worden bijgeleverd welke volgens de prospectus door kunststof, GRP en roestvast stalen tanks gaat.
Ik heb twee vragen: kan een gatzaag werkelijk door een RVS plaat (1,5 à 2 mm schat ik in) een gat zagen (ik heb met een gewone gatenzaag -zo één met 7 concentrische zagen- in hout vaak al moeite om niet vast te lopen)?
Mijn tweede vraag betreft de brandstoftank. Die zal ik uiteraard zo leeg mogelijk pompen en dan met die gatzaag te lijf gaan (als vraag 1 positief wordt beoordeeld) maar loop ik dan niet risico op een ontploffing, brand o.i.d. door achterblijvende gassen en/of vonken?
Daarnaast zijn er slingerschotten in de tank gelast (ik zie lasnaden bovenop de tank). Ik weet niet hoe dat systeem met die schotten werkt. Lopen die door tot op de bodem of laten ze de bodem vrij? Lijkt me wel, anders kan de diesel er niet uit... Tenslotte, maken die schotten het schoonmaken dan niet erg lastig?
Heeft iemand hier ervaring mee?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door edje »

Rvs kun je idd zagen of boren, echter moet je wel voldoende snijolie/boorolie tijdens het boren gebruiken om vuil en warmte van je boor af te voeren.

Die tank zou ik vol met inert gas zetten (zuurstof arm gas) of vullen met water en dan boren maar. Die slinger schotten die in de tanken zitten zijn voorzien van een mangat waardoor (afhankelijk van de grote van de tank) je met enige moeite doorheen kan worstelen om alle hoeken en gate te bereiken. Mocht je in die tank kruipen wees er dan zeker van dat de tank geventileerd is. Je zal niet de laatste wezen die onwel wordt komt te overlijden omdat er te weinig of geen zuurstof in die tank aanwezig was.

gr Ed
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door sambeek »

gat diameter van 159mm is een beste gatenzaag. Zeer lage toerental gebruiken en de boor het werk laten doen. (dus niet drukken en heel goed vast houden die machine.)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door frank »

Laatst was ik op zoek naar bepaalde onderdelen en kwam bij Dintra terecht. Die hebben een catalogus online staan en tot mijn verbazing trof ik daar een heel leuk en even simpel systeem aan om een inspectieluikje in een tank te maken.
Komt er op neer dat je via een boormal een gat zaagt in de tank + de boutgaatjes en dan stop je een ingeklapte ring in dat gat die ja vervolgens uitklapt en de boutjes door de gaatjes naar buiten steekt. Pakking zit er tussen dus als je dan het deksel aanschroeft zit alles potdicht. geniale uitvinding, ik denk er over om de grootste uitvoering daarvan in mijn dagtank te plaatsen.
http://dintra.nl/download/dintra%20cata ... ex.html#62
Misschien brengt dit je op een idee?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door ErikH »

Weet de maten van je tank niet, maar blijft waarschijnlijk tobben door een gat 159. Waarom niet met de decoupeerzaag een lekker groot gat maken, plaatje staal/rvs kopen, pakkinkje ertussen en met parkers vastzetten?

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door Arrejoan »

ik denk dat een gaatje van 120 streep inderdaad een inspectieluik(je) is. ik hoop dat je armen niet te dik zijn als je daar door OOK je tank wil reinigen.
als je een vuist maakt met bv een poetslap erin kom je er niet meer in vrees ik. voor het maken van het gat zou ik in ieder geval gaan voor de decoupeerzaag optie omdat een gatenzaag op rvs erg moeilijk zal worden en zoals al gezegd: je machine met twee handen goed vasthouden!!
de reactie over die vouwring klinkt erg interessant, ik heb even geen tank waar een luik in moet (alles is voorzien), maar de firma staat genoteerd voor de toekomst of iemand helpen :D
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door Boekel »

een (rond) gat maken in dun materiaal gaat erg goed met een decoupeerzaag, zelfs bij 5mm staal gebruik ik dat vaak.

In dun materiaal wil een gatenzaag nogal eens happen..
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door JanSr »

En als je dan toch bezig bent:
In mijn mangatdeksel zitten ook alle leidingen: Aanvoer en retour diesel, beluchting en (eventueel) leegzuigleiding tot onder in de waterzak.
Ook de retour diesel loopt tot bij de bodem, dat voorkomt schuimen.
Op deze wijze heb je een tank met maar één gat.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door Adriaan-Z »

Ik heb uiteindelijk voor de methode van ErikH gekozen: eerst een pakking gemaakt met een gat van rond 160 mm, 12 M6 boutgaten er om heen, afgetekend, gat gemaakt met 'knabbelschaar', boutgaten geboord en daarin met een blindklinknageltang klinknagels met schroefdraad in getrokken, rvs plaat rond 260 mm er op en met die M6 bouten vastgezet.
De rommel onderin viel heel erg mee, jammer alleen dat de slingerschotten tot op de bodem reiken met alleen in de hoeken een gaatje. Daardoor alleen middelste vak schoon kunnen maken en die aan weerszijden ervan niet..... :( Eerst maar eens met een cameraatje kijken hoe dat er uit ziet, om nou nog twee van de inspectiegaten te maken. Afijn, en dan maar gauw vullen met (nu nog) goedkope diesel.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Inspectiedeksel maken in RVS tank

Bericht door FKZ »

In plaats van boven op nog twee inspectie deksels kan je ook in je slinger schoten een inspectie deksel maken. Zo kan je toch het linker en rechter deel bekijken. Het voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken over de af dichting van het af dek plaatje.
Plaats reactie