temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door sailor wim »

walvis schreef:Willem ik kan mij met deze quote niet vinden.
Een afsluiter word direct op de huiddoorvoer gemonteerd.
Je last een las flens op de huid en dan plaats je de afsluiter, nooit op de huid door voer plaatsen.
Deze kan door rotten e.d
geert
Afbeelding
Geert,
Inderdaad zo hoort het maar in een klein jacht is het allemaal wat groot.
Dus een kogelafsluiter en een huiddoorvoer van stoompijp gaat ook 20 jaar mee.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door sambeek »

groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door stevedem »

is het met zo'n kabel geen noodzaak om de gehele kabel in contact te houden met een buis/leiding ?

ik heb bv 3 doorvoeren dicht bij elkaar, aan en afvoer toilet, en aanvoer dekwaspomp.
Met een lint van 2m zou ik ze alle 3 kunnen omwikkelen, maar dan zitten er een paar stukjes kabel die geen contact maken met buis of doorvoer.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door KarelE »

Als dan het geheel met isolatie of radiatorfolie omwikkelt zie ik geen probleem.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door sambeek »

stevedem schreef:is het met zo'n kabel geen noodzaak om de gehele kabel in contact te houden met een buis/leiding ?

ik heb bv 3 doorvoeren dicht bij elkaar, aan en afvoer toilet, en aanvoer dekwaspomp.
Met een lint van 2m zou ik ze alle 3 kunnen omwikkelen, maar dan zitten er een paar stukjes kabel die geen contact maken met buis of doorvoer.
Denk dat het geen probleem zal zijn. We stoppen dit wel eens in een vriescel afvoer (pvc/koper pijp) ligt er gewoon los in een buis van 32 of 40mm.
Kan ook als omwikkeling natuurlijk. Zal kijken of er nog een stuk ligt en een proef opstelling maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door hhalewijn »

Hoi,
Ik ben als hobby 5 jaar terug begonnen om mijn vakantiehuis in Oostenrijk te 'besturen'. Ik heb bij Conrad destijds spullen aangeschaft van FHZ, fabrikant EQ3 en software van Contronics. Nadeel was dat dit een PC vereiste maar je kon ook zenders en ontvangers rechtstreeks met elkaar koppelen. Ik heb thuis nog een temperatuur-verschilsensor met diverse 16A schakelaars liggen. Voor een tientje per stuk mag je ze hebben.
EQ3 levert nu een nieuwe generatie Homematic genaamd. Van die hobby heb ik inmiddels een klein bedrijfje erbij gestart waarbij ik die Homematic spullen lever. http://Www.hetslimmehuis.nl voor meer info. Kun je ook bij Conrad krijgen.
Die nieuwe generatie werkt met een kleine Internet centrale. Deze kost 99 euro. De software laat zich eenvoudig configureren en je kunt via een Internet dienst ook smsjes versturen, zolang je maar een Internet aansluiting hebt. Dat kan natuurlijk via een willekeurige 3G of 4G router. Verder nog wat sensoren en schakelaars. Voor ongeveer 300 euro ben je kant en klaar. Werkt goed en betrouwbaar, volledig te koppelen aan een smartphone.
Met mijn laatste project, de elektrische sleepboot Cecilia, heb ik spullen van Victron gebruikt. Het laden van de accu's, starten generator e.d. kan op afstand. Je begrijpt dat ik nu dus ook de klimaatregeling van de boot aan het koppelen ben samen met de Victron CCGX. Derde en laatste stap is om de energie voorziening van de boot weer te koppelen aan het elektriciteitsnet van huis. Off the grid dus. De boot ligt achter het huis, vandaar. Kortom, met standaard spullen alles automatiseren en straks van niemand meer afhankelijk zijn. Behalve van de internet provider :?

Groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door KarelE »

Dag Harold,

Dank je voor de uitgebreide reactie. Zo'n uitgebreid systeem als dat van jou in Oostenrijk zal aan boord wel niet lukken, ik heb daar helaas geen internet. En om nou permanent een mobiele dataverbindig open te zetten gaat me te ver. Daarom eerst nog maar met een SMS-oplossing. Tzt ga ik er ook een smartship van maken, zoals ik er nu in zit met Arduino en/of Raspberry.

Voor de komende twee winters even grote stappen, gauw thuis en daarna uitgebreid en sophisticated.

Ik ga in ieder geval je website eens bestuderen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door stevedem »

Dat klinkt goed Harold,

Maar inderdaad, die internetverbinding is een probleem.
Er is wel WiFi in de haven, maar daar kan ik niet op vertrouwen dat die altijd up is.


Die temperatuur verschil sensoren, met 16a schakelaar.
Zijn die standalone, of heb je daar ook een inet verbinding voor nodig ?

sambeek schreef:
stevedem schreef:is het met zo'n kabel geen noodzaak om de gehele kabel in contact te houden met een buis/leiding ?

ik heb bv 3 doorvoeren dicht bij elkaar, aan en afvoer toilet, en aanvoer dekwaspomp.
Met een lint van 2m zou ik ze alle 3 kunnen omwikkelen, maar dan zitten er een paar stukjes kabel die geen contact maken met buis of doorvoer.
Denk dat het geen probleem zal zijn. We stoppen dit wel eens in een vriescel afvoer (pvc/koper pijp) ligt er gewoon los in een buis van 32 of 40mm.
Kan ook als omwikkeling natuurlijk. Zal kijken of er nog een stuk ligt en een proef opstelling maken.
Als het snoer elkaar mag kruisen, dan kan ik hem terug geleiden via het vlak, en desnoods vastzetten met alu tape.
Dus een paar wikkels om de doorvoer/afsluiter, terug omlaag en via het vlak naar de volgende afsluiter.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door hhalewijn »

Ze zijn standalone en je hebt geen pc nodig om ze te configureren. Gewoon een paar knopjes waarmee je ze paart.
Als je bij conrad kijkt op fs20 uts (temp sensor) en fs20 draadloze schakelaar of fs20 as1 of fs20 as4, weet je wat ik bedoel.
Ik heb van alles nog liggen thuis. Ook gewone thermostaten met een draaiwieltje maar om die goed te besturen heb je een fhz en een pc nodig. Zal dus afvallen voor in de boot. De overdracht werkt op 433 Mhz en is wat storingsgevoelig maar op korte afstand binnen 10 meter probleemloos.
De fs 20 as1 of 4 zijn gescheiden relais en kun je dus ook gebruiken om een 12/24V te schakelen.

Groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door stevedem »

Bedoel je dan dat die FS20 unit met temp sensor deze unit kan schakelen ?
https://www.conrad.nl/nl/fs20-draadloze ... ggest=true

ik lees in de handleiding over inschakelen, en om de zoveel seconde uitschakelen en indien de waarde niet gehaald is weer inschakelen.
Feitelijk zou het gewoon aan moeten gaan bij +1 graad, en afslaan bij +6 ofzo.
Of snap ik het gewoon niet (ook goed mogelijk hoor)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door hhalewijn »

Het begint met deze: https://www.conrad.nl/nl/fs20-draadloze ... ggest=true
die stuurt een schakelsignaal bij overschrijding en/of onderschrijding van een temperatuur. Dus bijvoorbeeld aan<1 en uit>5. Daar kan eventueel een tijdsduur bij geschakeld worden, bijvoorbeeld 5 minuten. Binnen die 5 minuten wordt er opnieuw een schakelsignaal gestuurd. Dit is een soort van beveiliging want stel dat de batterijen leeg raken en de verwarming is als laatste aangeschakeld. Dan zou deze aan blijven staan. Met de timer voorkom je dit. De timer kan elke waarde bevatten, ook 0 als je dat wil.
Het schakelsignaal wordt dan ontvangen door de schakelaar. Dat kan het type zijn dat jij meestuurde maar als je een 12/24V apparaat wilt schakelen kun je beter de FS20 AS1-2 of FS20-AS4 gebruiken. https://www.conrad.at/de/fs20-funk-scha ... 23009.html
Ik denk dat Conrad NL ze niet meer levert want het gaat uit het assortiment maar zoals gezegd ik heb nog heel wat van dat spul thuis liggen en voor een klein prijsje doe ik het graag van de hand.

Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door stevedem »

Duidelijk,
En ik heb de handleiding nog eens doorgelezen, maar eerlijk gezegd vind ik het erg omslachtig om de instellingen in te stellen.
Ik denk toch dat ik voor een simpelere oplossing ga waar je gewoon een thermostaatje instelt op een paar graden.

bijvoorbeeld : https://www.conrad.nl/nl/sygonix-kamert ... 61354.html
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand

Bericht door KarelE »

Het wordt de GX107 van Conrad.

Belangrijkste afweging: configuratie via SMS. Ik kan dus, als ik zou willen, grenswaarden van thuis af aanpassen. De GX110 is een stuk uitgebreider, maar die moet worden geconfigureerd met een Windows programma. Ik werk met Linux. Geen idee of dat configuratieprogramma met een emulator onder Linux werkt. En als ik met een PC moet configureren moet ik er naar toe als ik wat wil wijzigen. Met SMS kan dat gewoon op afstand.

Ik ben niet bang dat de Johanna wordt weggehaald, maar ik neem ook de GPS optie erbij. Gewoon. Omdat het kan.

Dit weekend bestellen, want 10% korting op alles.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie