temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Het winterseizoen komt er weer aan, en dan gaat de kachel weer aan. In het verleden reed ik iedere vorstdag 's ochtends en 's avonds even langs boord om de kachel te controleren. Daarbij hield ik met een paar electronische thermometers de min. en max. temperaturen op een aantal plaatsen aan boord bij in een logboek. Van de kachel noteerde ik het aantal draaiuren per etmaal adhv de registratie van een slimme thermostaat.
Nu zijn we verhuisd, en is het met de auto bijna een half uur rijden naar boord, enkele reis, dus 1 of meerdere dagelijkse controles uitvoeren wordt lastig.
Afgelopen 'winter' heeft de kachel niet hoeven draaien. Nu hoor je onheilspellende berichten dat de strengste winter in 50 jaar eraan zit te komen.
Dat logboek en de draaiuren vind ik leuk, maar niet noodzakelijk. Wel wil ik een (SMS) alarmmelding krijgen als de temperatuur beneden de 5 graden komt, of wanneer de walspanning uitvalt. Ik kan me zo voorstellen dat er meer forumleden zijn met een wens van of behoefte aan een dergelijk bewaking. Heeft iemand ervaring met dat soort apparatuur? 'Later' wil ik het allemaal slim gaan maken met een Arduino, voorlopig heb ik daarvoor geen tijd. Zijn er standaard oplossingen beschikbaar voor een niet al te gek bedrag?
Groet, Karel
Nu zijn we verhuisd, en is het met de auto bijna een half uur rijden naar boord, enkele reis, dus 1 of meerdere dagelijkse controles uitvoeren wordt lastig.
Afgelopen 'winter' heeft de kachel niet hoeven draaien. Nu hoor je onheilspellende berichten dat de strengste winter in 50 jaar eraan zit te komen.
Dat logboek en de draaiuren vind ik leuk, maar niet noodzakelijk. Wel wil ik een (SMS) alarmmelding krijgen als de temperatuur beneden de 5 graden komt, of wanneer de walspanning uitvalt. Ik kan me zo voorstellen dat er meer forumleden zijn met een wens van of behoefte aan een dergelijk bewaking. Heeft iemand ervaring met dat soort apparatuur? 'Later' wil ik het allemaal slim gaan maken met een Arduino, voorlopig heb ik daarvoor geen tijd. Zijn er standaard oplossingen beschikbaar voor een niet al te gek bedrag?
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Hoi Wim,
Dat is zeker een mogelijkheid. Ik kwam ook deze tegen. Ik ben vooral ook benieuwd of er forumleden zijn die al zo iets hebben geinstalleerd, en hun eventuele opmerkingen over hun oplossing.
Gr. Karel
Dat is zeker een mogelijkheid. Ik kwam ook deze tegen. Ik ben vooral ook benieuwd of er forumleden zijn die al zo iets hebben geinstalleerd, en hun eventuele opmerkingen over hun oplossing.
Gr. Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Dit zou ik ook graag hebben inderdaad,
heb wel eens ernaar gekeken, maar snap dan al snel niet meer hoe ik ermee verder moet.
Ik zou inderdaad ook de temperatuur van bijvoorbeeld de motorruimte willen monitoren, of in ieder geval een melding als dit rond het vriespunt komt,
en indien mogelijk een 220v verbruiker van 600w inschakelen.
ook wel eens naar airduno gekeken, maar ik snap er werkelijk de balle niet van.
heb wel eens ernaar gekeken, maar snap dan al snel niet meer hoe ik ermee verder moet.
Ik zou inderdaad ook de temperatuur van bijvoorbeeld de motorruimte willen monitoren, of in ieder geval een melding als dit rond het vriespunt komt,
en indien mogelijk een 220v verbruiker van 600w inschakelen.
ook wel eens naar airduno gekeken, maar ik snap er werkelijk de balle niet van.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Arduino oplossing ligt hier al een half jaar op de plank. Werkt wel, maar nog niet aan toe gekomen om in te bouwen. Voordeel is dat je 'm zo kan programmeren dat 'ie met weinig stroom toe kan. Kosten en moeite meegewogen kun je beter voor de kant-en-klare oplossing kiezen. Wel over het stroomverbruik nadenken, +/- 1Ah in 3 etmalen.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
@Erikh
Dat jij de Arduino zou hebben vermoedde ik al. Ik denk dat ik dat soort projecten moet uitstellen tot de tijd dat we een paar maanden aan boord zijn. Ik ga in eerste instantie ook voor kant en klaar.
@stevedem
Ik zal een verslagje maken van mijn klus als ik er een heb aangeschaft. Wie weet kan jij er op basis daarvan ook wat mee aanvangen.
Dat jij de Arduino zou hebben vermoedde ik al. Ik denk dat ik dat soort projecten moet uitstellen tot de tijd dat we een paar maanden aan boord zijn. Ik ga in eerste instantie ook voor kant en klaar.
@stevedem
Ik zal een verslagje maken van mijn klus als ik er een heb aangeschaft. Wie weet kan jij er op basis daarvan ook wat mee aanvangen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
IK heb een voorganger van deze https://www.conrad.nl/nl/gsm-schakelmod ... 99285.html . Werkt best aardig.
Het enige nadeel is dat ik telkens vergeet de simkaart op te laden waardoor het nummer weer buiten werking is.
Op de inbel uitgang heb ik mijn dekverlichting geschakeld. In het donker aankomen bij de boot en ik bel voor vijf minuten het licht aan. Als walstroom controle heb ik een oude voeding van een apparaat. Gaat daar de spanning af dan is de walstroom er dus niet meer.
Het enige nadeel is dat ik telkens vergeet de simkaart op te laden waardoor het nummer weer buiten werking is.
Op de inbel uitgang heb ik mijn dekverlichting geschakeld. In het donker aankomen bij de boot en ik bel voor vijf minuten het licht aan. Als walstroom controle heb ik een oude voeding van een apparaat. Gaat daar de spanning af dan is de walstroom er dus niet meer.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Als je nu voldoende ventilatie hebt op de boot is het toch overbodig om een kachel te laten stoken ?
(waar ik vanuit ga dat het tegen vocht is bedoelt)
Als het een strenge winter word, ondanks dat je hem op +5 inschakelt, er aardig gestookt moet worden.
Elektrisch duur, ook voor diesel kachel duur.
Je zou er zelfs een tijdklok tussen kunnen zetten dat er een paar uur wordt gestookt. Alleen als het schip steenkoud is
heeft dat ook niet zoveel zin. Binnen 10 min. is het nl. weer net zo koud.
Het is natuurlijk wel leuk om zoiets aan boord te hebben, en te zien wat de huidige temp. aan boord is.(daar niet van)
Dat het veel bijdraagt aan behoudt van je schip, zie ik zo niet.
(waar ik vanuit ga dat het tegen vocht is bedoelt)
Als het een strenge winter word, ondanks dat je hem op +5 inschakelt, er aardig gestookt moet worden.
Elektrisch duur, ook voor diesel kachel duur.
Je zou er zelfs een tijdklok tussen kunnen zetten dat er een paar uur wordt gestookt. Alleen als het schip steenkoud is
heeft dat ook niet zoveel zin. Binnen 10 min. is het nl. weer net zo koud.
Het is natuurlijk wel leuk om zoiets aan boord te hebben, en te zien wat de huidige temp. aan boord is.(daar niet van)
Dat het veel bijdraagt aan behoudt van je schip, zie ik zo niet.
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Ik zit met een geiser, hydrofoor, afvoerleidingen onder de vloer, een sanibroyeur. Genoeg plekken die ik niet kan aftappen. Daarom houd ik het schip vorstvrij. En die diesel zit er al 7 jaar in, die jas ik liever door de kachel dan door de motor.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Vind je dat niet een eng idee, Karel?
Een brandende kachel terwijl je niet aan boord bent?
Ik durf het niet, hoor.
Een brandende kachel terwijl je niet aan boord bent?
Ik durf het niet, hoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Och, het is een heteluchtkachel. Hij heeft een eigen bewaking, (smeltveiligheid) die bij oververhitting de stroom afschakelt. En dat betekent geen diesel en geen verse lucht meer. De verbranding gebeurt in een gesloten deel van het toestel, verse lucht haalt de kachel van buiten, verbrandingsgassen gaan door een warmtewisselaar, verwarmen de lucht en vertrekken vervolgens naar buiten door de schoorsteen. Wordt de stroom te verwarmen lucht geblokkeerd (kan niet, de kachel hangt vrij) dan wordt de wisselaar te warm, smelt de veiligheid en schakelt-ie af.
Deze kachels werden in het leger gebruikt, en in bloemen/groentetrailers. Grotere varianten zaten in treinen in GB. Kleinere varianten worden gebruikt als standverwarming. Allemaal 'unattended'.
Mijn dieselbunker zit lager dan de kachel, zonder opvoerpomp geen verse diesel in de kachel. Hevelen is dus uitgesloten. Het grootse probleem is ervoor zorgen dat-ie wel brandt. Als er maar iets niet klopt brandt-ie niet.
Ik heb zelf van twee van deze kachels een werkende samengesteld, en ken dus de ins en outs van het apparaat goed. Dus nee, ik heb er geen enge gevoelens bij.
Je laat je CV thuis toch ook aan als je weg gaat?
Deze kachels werden in het leger gebruikt, en in bloemen/groentetrailers. Grotere varianten zaten in treinen in GB. Kleinere varianten worden gebruikt als standverwarming. Allemaal 'unattended'.
Mijn dieselbunker zit lager dan de kachel, zonder opvoerpomp geen verse diesel in de kachel. Hevelen is dus uitgesloten. Het grootse probleem is ervoor zorgen dat-ie wel brandt. Als er maar iets niet klopt brandt-ie niet.
Ik heb zelf van twee van deze kachels een werkende samengesteld, en ken dus de ins en outs van het apparaat goed. Dus nee, ik heb er geen enge gevoelens bij.
Je laat je CV thuis toch ook aan als je weg gaat?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
sambeek schreef:Als je nu voldoende ventilatie hebt op de boot is het toch overbodig om een kachel te laten stoken ?
(waar ik vanuit ga dat het tegen vocht is bedoelt)
Als het een strenge winter word, ondanks dat je hem op +5 inschakelt, er aardig gestookt moet worden.
Elektrisch duur, ook voor diesel kachel duur.
Je zou er zelfs een tijdklok tussen kunnen zetten dat er een paar uur wordt gestookt. Alleen als het schip steenkoud is
heeft dat ook niet zoveel zin. Binnen 10 min. is het nl. weer net zo koud.
Het is natuurlijk wel leuk om zoiets aan boord te hebben, en te zien wat de huidige temp. aan boord is.(daar niet van)
Dat het veel bijdraagt aan behoudt van je schip, zie ik zo niet.
In mijn geval is het niet voor het vocht,
ik wil de motorrruimte vorstvrij houden.
Niet dat het zooitje niet winterklaar is, maar ik vertrouw die kogelkraan afsluiters gewoon niet die direct op het vlak zitten.
En dan is het wel handig om op afstand de temperatuur van de mk te weten, zodat ik het kacheltje via een tijdklok snachts 2 uur aan kan zetten oid.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Met dat ding van conrad kan je de kachel zelf aan laten gaan onder een bepaalde temperatuur
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Eh, nou nee.KarelE schreef:
Je laat je CV thuis toch ook aan als je weg gaat?
Eigenlijk niet.
Ja,voor een paar uurtjes.
Maar niet als ik weken weg ga.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: temperatuur/walstroom bewaking op afstand
Ik heb een thermostaat die ook het aantal bedrijfsuren bijhoudt. Voor dat inschakelen heb ik dus dat Conrad apparaat niet nodig, vanaf de tijd dat de vorst invalt zet ik de termostaat aan.Evert schreef:Met dat ding van conrad kan je de kachel zelf aan laten gaan onder een bepaalde temperatuur
Maar de Conrad oplossing wordt het waarschijnlijk wel, ik moet nog even in de specs uitzoeken welke van de twee het interessantst is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.