Stuurhutdak vierendelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard » ma nov 23, 2015 11:03 am

Ook een mooie oplossing, alleen de afdichting in het midden boven de u-balk lijkt me lastig omdat er nauwelijks ruimte zit tussen de dakdelen aan de andere zijde. Ga ik toch ook eens onderzoeken want dat het onder het dak niet lager wordt is een erg groot voordeel.

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1803
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door KarelE » ma nov 23, 2015 11:56 am

Pas bij het maken van de gekozen oplossing op voor te kleine kieren tussen de verschillende strips. Je loopt al snel het risico dat vocht zich er capillair gaat ophopen. Dat lijkt mij een nadeel van de secustrip. Verticaal bij een deur toepassen is anders dan in een aansluiting van dakdelen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

paul
Berichten: 448
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door paul » ma nov 23, 2015 12:09 pm

Ook een optie.
Afbeelding
Gr Paul.

paul
Berichten: 448
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door paul » ma nov 23, 2015 12:13 pm

Afbeelding
Ziet er zo uit binnen.

paul
Berichten: 448
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door paul » ma nov 23, 2015 12:16 pm

Afbeelding
En buiten zo .
Gr Paul.

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1658
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door quichot » ma nov 23, 2015 12:52 pm

Het slimme hieraan is dat het meeste hemelwater buiten de richels op het dak valt, én blijft. Alleen die paar druppels die daartussen vallen komen in de merkel. Die kan dus bescheiden in doorsnee en hoogte blijven.
En binnen geen kopstoten!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

wout.bij
Berichten: 459
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door wout.bij » wo nov 25, 2015 11:51 am

maar de buiten kant word er weer niet mooier op, velen willen een vlak dak.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard » wo nov 25, 2015 12:12 pm

Klopt, dus ik aarzel ook en ga nu eerst eens bekijken of ik echt last heb van een goot of 'secustrip' variant aan de binnenkant, per slot van rekening ben ik ook al aan het krimpen. In de zomer op blote voeten is er zo ie zo niets aan de hand en als ik door de stuurhut de kajuit in wil loop ik toch in het midden. De hele operatie zal pas in het voorjaar plaatsvinden, eerst het teak van de stuurhut behandelen.

Plaats reactie