weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

"Een beer van een accu", wil niet zeggen dat ie ook de kracht van die zelfde beer heeft.
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Arrejoan schreef:ik heb de bekabeling helemaal nagelopen
Met het testje wat ik schreef weet je alles. Een fout in een rotte kabel of verbinding openbaart zich soms pas als er (grote) stroom getrokken word, stroomloos lijkt alles o.k.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goede morgen,
sambeek schreef:"Een beer van een accu", wil niet zeggen dat ie ook de kracht van die zelfde beer heeft.
ik bedoelde, Sambeek ,dat een 140 Ah startaccu voldoende zou moeten zijn om mijn motor wat vaker rond te kunnen trekken dan nu het geval is ( ongeveer 20 sec)
ErikH schreef:Meet ook eens de spanning op zowel de startmotor als accu tijdens ronddraaien startmotor. Euvel zoals je het beschrijft kan ook veroorzaakt worden door slechte bekabeling.
Wat meet ik dan precies (hoe?) accu + en - tijdens het starten en startmotor + en - ?? graag een beetje opheldering Erik ik wil geen onpolfte :lol: accu`s door meet fouten.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

Ik weet niet hoe het medeforumleden vergaat, maar ik kan er zo onderhand geen touw meer aan vastknopen. Je gooit in dit draadje alles op één hoop onder het motto 'weer een verrassing', en binnen één enkele posting spring je dan ook nog 's van de hak op de tak. :?
Dat leidt inderdaad van de ene verrassing tot de andere, maar niet tot bevredigende oplossingen.
Maak van de verschillende problemen en vragen even een afzonderlijke topic, dat is een stuk minder ontmoedigend voor de welwillende meelevers met het wel en wee van Daatje! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door ErikH »

- Multimeter op standje spanning zetten, bereik 20VDC, en aansluitsnoeren in de juiste bussen.
- Multimeter rechtstreeks op accupolen aansluiten en starten, afgelezen waarde noteren.
- Vervolgens multimeter aansluiten rechtstreeks op de startmotor, rood op de dikke kabel en zwart op massa motorblok, starten, afgelezen waarde noteren.
- Aanvullend als je toch bezig bent; Multimeter rood op dunne kabel startmotor aansluiten (=bendix of startrelais), zwart op massa motorblok, starten en afgelezen waarde noteren.
- Resultaten hier rapporteren

Met deze testjes weten we genoeg om conclusies te trekken. Probleem in accu, bekabeling of startmotor. En dat allemaal voor de prijs van € 0,- Oja; krokodillenbekklemmen of kleine lijmtangetjes zijn handig om mee te nemen om de snoeren van de multimeter tijdelijk vast te zetten.

Gr.

Erik
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Arrejoan schreef: ik bedoelde, Sambeek ,dat een 140 Ah startaccu voldoende zou moeten zijn om mijn motor wat vaker rond te kunnen trekken dan nu het geval is ( ongeveer 20 sec)
Zo heb ik het ook begrepen. Ik twijfel er ook niet aan de capaciteit, als ze goed zijn.
De boel nameten zoals Erik aangeeft. Hiermee sluit je defecte dynamo, startmotor c.q. relais en eventuele kabelbreuk(en) al uit.
(als het allemaal klopt) Mot je wel vlot zijn je hebt maar 20 sec. :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door Handige Harrie »

Als je accu het al na 20 seconde opgeeft is de accu slecht of leeg.
Zelfs met de meest klote brakke bekabeling en een startmotor van de bodem van de ijssel zou die accu langer dat ding moeten kunnen rondtrekken.

Kan ook zijn dat je laadsysteem niet meewerkt.

Ook wel eens gehad dat de boot niet wou starten en het bleek dat de dynamo verkabeling al 3 maand eerder de geest had gegeven.

Dus als hij loopt ook even spanning over de accu meten.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, eerst even een puntje voor Guido: dat mijn schrijfstijl niet erg gemakkelijk te volgen is door dat er diverse zaken wel eens door elkaar lopen vind ik jammer.Maar omdat ik lichamelijk behoorlijk beperkt ben :( ,lopen de werkzaamheden aan boord ook nogal door elkaar want als karwei A niet lukt komen B of C of....?. aan de beurt EN omdat het nu wel duidelijk is dat ik VEEL meer werk heb gekocht dan ik had verwacht en ik alles GOED wil doen of NIET ga doen,komen er ook steeds meer vragen en punten voor dit forum.Dus om het "verhaal" een beetje bij mekaar te houden, post ik alles hier bij de andere "verassingen".Terug naar de starterij : de kabel van de startmotor was eerst een eindje 35 mm dan een oog dat met een boutje aan een eindje 25mm met oog (beide [hard-]gesoldeerd en geoxideerd) via een accukeuze schakelaar naar de accu :cry: . ik heb het 25 mm stuk en beide ogen verwijderd en het 35 mm rechtstreeks op de accu gemonteerd, en nu gaat Daatje weer rond als een nieuwe. :D. Vetkuilvraag: mijn dynamo heeft twee B+ aansluitingen EEN gaat via het dashboard (schakelaar en amp.meter) naar de accu`s. mijn idee,en vraag: is het mogelijk om de tweede rechtstreeks naar de accu`s te leiden(veel korter) om wat meer laadvermogen te creëren, komt nu niet verder dan 30 A voor een 65 A dynamo.
ben nieuwschierig, wordt vervolgd Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: weer een verrassing

Bericht door hans-tjalk »

Hallo Ad, je laadstroom is natuurlijk afhankelijk van ook de spanning die je op de accu's over houd, via bekabeling en (kennelijk) ampere meter.
Daarnaast is ook de status van je accu's bepalend voor de grote van de laadstroom.
Als de tweede B+ parallel aan de reeds gebruikte B+ zit, dan kan je dat wel doen, maar zal je ampere meten een verkeerde aanwijzing geven. Wil je een indicatie houden van laadstroom kun je overwegen een shunt op te nemen in het circuit van dynamo naar de accu, en vervolgens de shunt weer op een juiste meter je stroom aflezen.
Wil je het maximale uit je dynamo moet je in elk geval goede en zo kort mogelijke bekabeling maken van dynamo naar accu, ook zal een eventuele laadstroom verdeler nog een beetje spanning snoepen, en daarmee neemt je laadstroom weer (minimaal) af. Keuzes....
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: weer een verrassing

Bericht door Richard »

Als je twee B+ aansluitingen hebt heeft de dynamo waarschijnlijk een in- / aangebouwde diodebrug.
Bij de Peugeot Indenor (CAV dynamo?) zag je die vaak.
De ene B+ is dan voor je startaccu en de andere voor de huishoudaccu.
De regelaar is dan al aangepast aan het spanningsverlies over de diodes.
Ik zou geen tweede laaddraad van de andere B+ naar je startaccu maken, maar het bestaande circuit optimaliseren. Bijvoorbeeld zwaardere bedrading, verbindingen contoleren of zoals gezegd eventueel stroom meten via een shunt om de lengte van de bekabeling te bekorten.

Gr. Richard
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,@ Richard: kun je me ook zeggen hoe ik kan zien of er inderdaad een diodebrug of iets dergelijks in de dynamo zit, er is namelijk niks aan gebouwd. Ook vraag ik me dan af of EN een Cyrix(scheidingsrelais) EN een accukeuzeschakelaar EN een diodebrug in de dynamo niet een gigantisch conflict in het laden veroorzaakt(lees: weinig of geen lading)? @ Hans-tjalk gezien het voorgaande denk ik dat er niet zoveel spanning bij de accu`s terechtkomt. Dat de ampèremeter het niet(correct) zou doen is niet een direct probleem omdat ik van plan ben binnenkort een zonnepaneel met een MPPT regelaar te monteren, deze regelaar heeft een accu monitor dus dat kan ik dan toch wel bekijken (wat er in en uitgaat: lader,paneel en dynamo apart te bekijken). ik heb vandaag een aanvang gemaakt met het in elkaar zetten van mijn mast, die ik heb verlengd met 50 cm en 15x gelakt, nu de RVS strippen ter versteviging eraan zitten is het tijd om stoom-en toplicht te monteren( met nieuwe kabel uiteraard) alsook een werklicht om aan dek ook in donker wat te zien( wij vissen `s zomers regelmatig `s nachts). Als het weer meewerkt gaan we de "nieuwe mast" aan boord passen, en dan weer mee naar huis om af te werken :D ,wordt vervolgt,Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door Cees »

Beste Ad (Arrejoan).
Ik heb moeite met het lezen van je berichten.
Kan je alsjeblieft af en toe beginnen op een nieuwe regel?
De als een brij doorlopende tekst maakt het voor mij (ouwe lul) lastig om te lezen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: weer een verrassing

Bericht door Richard »

Je kunt meten of er een ingebouwde diodebrug in zit.
Ik neem aan dat op de 2e B+ aansluiting niets is aangesloten?

Als je bij stilstaande motor en op de 1e B+ aangesloten accu op beide aansluitingen dezelfde spanning meet t.o.v. de min, dan zijn de 2 aansluitingen direct met elkaar verbonden en is er zeker geen ingebouwde diodebrug.

Als je op de 2e B+ aansluiting geen spanning meet en op de andere wel dan is er waarschijnlijk sprake van een diodebrug.
Als je vervolgens bij draaiende motor op de 2e B+ aansluiting wél spanning meet t.o.v. de min dan is er zo goed als zeker sprake van een ingebouwde diodebrug.
Je kan ter controle de laaddraad op de 2e B+ aansluiten en de 1e leeg laten. Je zou dan dezelfde meetresultaten moeten hebben.

Als er een ingebouwde diodebrug is kun je je startaccu op de ene B+ aansluiten en de huishoudaccu op de andere. Je hebt dan verder geen scheidingsrelais o.d. nodig.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Cees schreef:Beste Ad (Arrejoan).
Ik heb moeite met het lezen van je berichten.
Kan je alsjeblieft af en toe beginnen op een nieuwe regel?
De als een brij doorlopende tekst maakt het voor mij (ouwe lul) lastig om te lezen.
Ik moet zeggen dat ik het daar mee eens ben.
In het kader van de goede sfeer hier wilde ik het niet te berde brengen, maar ik moet ook bekennen dat het soms wel een heel blok tekst is.
Dus, Ad, zou je asjeblieft
wat
vaker
op
enter
willen
drukken? :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Richard dank voor de tips ga het proberen uit te vogelen :P .
De ongetwijfeld goed bedoelde kritiek is ter harte genomen, met excuses mijnerzijds, ik zal pogen het leesbaarder te houden.
Vind het wel leuk dat er steeds meer mensen zich melden op mijn vragen en/of opmerkingen en ondervindingen.
Het project ligt helaas grotendeels stil op wat halve uurtjes in de schuur na, mast en ander hout werk , wegens problemen met mijn handen.
wordt ZEKER vervolgd maar wanneer.......? groet AD :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie