weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Heb je een werkster aan boord? Grappig ik ook. :) :D :lol:
Maar je gaat lekker vooruit lees ik zo.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ sambeek: ja ik ben weer een beetje op gang, klote als je lijf je steeds in de steek laat maar je moet er mee leren leven zegt de dokter is weinig aan te doen.
Vandaag weer in Daatjes appartement bezig geweest het plafond en de wanden zijn klaar, dus volgende klus :) (je)Afbeelding
beetje bibberig maar het is te zien waar ik gebleven was :D
Afbeelding
sorry voor de kwaliteit maar dat wit is echt hoogglans :oops:
Afbeelding
uitzicht op het volgende project :cry:
Afbeelding
Daatje nog niet geverfd maar WEL lekker schoon :P
Toen ik vandaag even met Mr F (de hond) in het zonnetje een bus verf zat te schudden kreeg ik voor het eerst een voorjaarsgevoel :D EN haast want ik wil de MK klaar hebben voor het weer het toelaat BUITEN wat te doen :mrgreen:
de werkzaamheden bestaan uit: brandstofvul- en retourleiding aanpassen(verleggen), drinkwatervul- en retourleiding aanpassen (verleggen en isoleren ivm Legionella), electra netjes leggen,nummeren en uitbreiden, paneel maken met daar bij elkaar omvormer, groepen/aardlekkast,hoofdschakelaar, wasstroomaansluiting en scheidingstrafo. dus nog even wat te doen, wordt vervolgd, groet AD :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond Allen, We hebben er weer een!! (verrassing), vandaag een vaartje gemaakt om "de pijp te spoelen", want in de box warm draaien laadt nogal aan in de uitlaat :x.
Dus even lekker de Schelde op en Daatje laten sjouwen een tijd op kruissnelheid (1750 rpm) afgewisseld met vol-aan (min 100 rpm) en nu is de pijp gespoeld :D.
Bij terugkeer in de haven even "gespeeld" nl wat verschillende boxen bezocht om een beetje gevoel te krijgen voor Tadi, ik heb eigenlijk alleen nog maar "vooruit" vanuit Friesland naar Zeeland gevaren, dus tijd om elkaar wat intiemer te leren kennen :P .
Echter, bij dit manoeuvreren zakte de temperatuur weg naar 50/60 graden, zoals voor de reinigings--operatie van het koelsysteem :( .
Bij controle in de machinekamer ontdekte ik lekkage aan de buitenwaterwaterpomp dus......verrassing! :o .... en alles weer maar een beetje opschuiven tot dit weer gefikst is, wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Je zou haast zeggen, bij een lekkende aanzuigpomp koelwater, dat de temperatuur op loopt en niet naar 50 - 60 gr zakt.
Of lees ik het verkeerd? Nu hoeft je daf niet zo hart te werken bij manoeuvreren maar toch?
Moet je het "ondanks relatief lage temperatuur", niet zoeken in je koelwater thermostaat?
Dat ie ondanks waterlekkage op je pomp, toch te veel koelwater door het blok jaagt?

DE naam die je aan je Daf geeft "Daatje"vind ik toch wel erg grappig. :D
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Vandaar mijn verrassing Sambeek ik denk ook dat de thermostaat te lang open blijft want Daatje hoefde inderdaad niet zo hard te werken bij de "parkeeroefeningen".
De thermostaat is er pas uit geweest, gereinigd en getest dus is het niet het eerste waar ik aan zou denken maar ja. :? .....?
Voor de niet zo trouwe volgers: op basis van het type van mijn motor, DAF DA 475, noem ik hem op dit forum DAatje. :P
En nu ik het weer typ zie ik pas: DA en mijn geboortenaam Adje is samen OOK DAADJE whahaha.
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Dan zou ik de spelwijze maar gauw van DAATJE naar DAADJE aanpassen. :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

We zijn al bij pagina 10, dus DRAADJE is niet echt meer van toepassing! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Guido het is allang geen "draadje" meer eerder een gebreide (schippers-) trui :mrgreen:.
Maar het zijn ook wel ERG veel verrassingen EN erg VEEL werk, dat werk wist ik maar de bijkomende verrassingen vallen een beetje tegen :( , maar ik had beloofd om de lezers op de hoogte te houden dus........., doe ik mijn best op beide fronten :D .
Terug naar de realiteit: vandaag de buitenwaterpomp gedemonteerd om er thuis even naar te kijken (lekte). @ Sambeek hij lekte een paar druppels dus ik denk niet dat het invloed heeft gehad op de koeling, dus toch thermostaat,,,? :?:.
De lekkage zat in een o-ring die de as afdicht, is inmiddels vervangen en de pomp kan weer naar de TADI.
Even een opmerking over kleurcodering van pijpen etc in de machinekamer: mijn pomp had aan weerszijden een blauwe leiding, het pomphuis was groen, en de v-snaarpoelie rood. :P .
Als niet zo`n jonkie herken ik dit wel van vroeger, de ezelsbruggetjes komen weer uit de donkere diepten op borrelen: blauw is koud water, groen is geen UITWENDIGE beweging (veilig) en rood is uitkijken !! :wink:
Het groen is verleden tijd, het van origine bronzen pomphuis is weer zoals het hoort (vind ik) brons dus.
Verder heb ik vandaag een aanvang gemaakt met het aanleggen van de elektriek, nl een schakelbord gemonteerd waar de omvormer etc op moeten komen, en wat leidingen losgehaald die verplaatst moeten worden.
Wordt als altijd vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

Goed bezig Ad!
Bedenk dat we proberen varend erfgoed voor de sloop te behoeden, en daarvoor doorgaans een beperkt budget tot onze beschikking hebben.
Dus moeten we alle problemen die we op ons drijvende pad tegenkomen met zoveel mogelijk zelfredzaamheid en hergebruik zien op te lossen. Daarbij zijn de ervaringen en tips die we hier delen goud waard.
Ik denk nog wel eens terug aan de ontmoedigende tegenslagen die vooral de eerste vaarjaren op me afkwamen, en met des te meer voldoening kan ik daar nu op terugkijken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,@ Guido dank voor het hart onder de riem, ik wou dat ik een " beperkt budget " had :P .het is inderdaad recyclen en zelf oplossingen verzinnen.
ik heb het "geluk" dat ik al jaaaaren van alles bewaar van de scheepjes die we hebben gehad :D , dus ik kan uit een behoorlijke voorraad meestal wel wat vinden wat gebruikt kan (en moet) worden, MOET omdat dit de laatste boot is en ik zoveel mogelijk alles op wil maken :).
Wordt het IETS duurder zit er niks anders op dan eerst sparen, maar ik houd me vast aan degenen die me zeggen dat de voldoening , als het klaar is , des te groter is.
Ik heb vandaag een experiment gestart: ik ga de teak potdeksels van de handreling bij wijze van proef na het kaal halen schilderen met uv-beits van C. en kijken hoe dat zich houdt aan boord want zoveel schippers zoveel meningen over houtconservering, er zitten nu twee lagen op en het ziet er goed uit, ik ben alleen bang dat het met de voorgeschreven 5/6 lagen het teakhout erg donker zal worden, dus wil ik dat per laag bekijken en dan kan er altijd nog een paar lagen blank overheen.
Wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: weer een verrassing

Bericht door FransvanNispen »

Waarom dan niet gelijk met blanke UV werend/bestendige buitenbeits?
gaat het echt niet veel donkerder van worden.

ik doe daar al mijn houtwerk mee.
Persoonlijk: Beits trekt beter het hout in dan vernis.
Ik zie het verschil niet.


Groet

Frans 8)

Oh ja. weer persoonlijk, Ik gebruik Rambo, omdat Cetabever lang blijft plakken.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: weer een verrassing

Bericht door wrotter »

ik gebruik beits van een bekend merk uit Uithoorn ,op teak en merbau eerst 4 a 5 lagen en dan als dek panserlak er over .werkt prima .
wel geruime tijd laten uitharden tussen de lagen . en ik heb weinig kleur verschil .
op een bekende boeier smeerden ze indertijd wel 6-8 lagen op het houtwerk ,op naamplanken op de bekende grijze vloot ook in mijn tijd .
eerste lagen altijd waterdun ,maar de meeste beitsen mag je niet of maar een klein beetje verdunnen .

vroeger op mijn eerdere schip gebruikte ik veel een zalfje van lijnolie maar dat duurt nu te lang voor het goed droog is .mede omdat je dan vaak iedere week er een laagje bij moest aanbrengen net zo lang tot het een soort laklaagje werd ,nare bij komstigheid was dat het bij vochtig of nat weer roze uitsloeg .
dus vandaar geen olien meer maar beits.
groet wout.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: weer een verrassing

Bericht door quichot »

Ik heb het een paar jaar geprobeerd met beits op volledig kaal gehaald teak. Maar het viel me toch een beetje tegen. Toch weer snel schraal, vooral op uitstekende richeltjes.
Tovermiddelen bestaan niet, wat de tekst op het busje ook belooft, maar nu alweer zo'n 8 jaar Owatrol D1 en toplaag D2. Uiteindelijk werkt dat voor mij het beste.
Veel mensen hebben de neiging om met onderhoud van bestaand werk te beginnen op een mooie voorjaarsdag, maar je kunt het beter in het najaar doen. Vlak voor de winter de beschadigingen insoppen en dan een beschermlaagje aanbrengen, dan heb je in het seizoen geen omkijken meer. (kale plekjes moeten een keer of 10 worden ingesopt, maar de narigheid is dat je na het eerste soprondje de plekjes niet meer terugvindt. Ik gebruik daarvoor van die spelden met een gekleurd bolletje. Werkt super, je vindt alle plekjes terug. Bij het laatste rondje haal je de speld uiteraard weg, waardoor ook het piepkleine gaatje volloopt.)
Wat je er ook opsmeert, het wordt altijd donkerder, al bleekt het meestal wel weer wat op.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: weer een verrassing

Bericht door FransvanNispen »

We moeten ten slotte ook werk blijven houden nietwaar?
stel dat we ons gaan vervelen :cry:

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, waar heb ik deze discussie eerder gezien :D . Zoals ik al zei zoveel mensen (schippers) zoveel meningen, en in het kader van de "oude" zooi moet ook op ga ik de gok met de beits wagen er zitten nu drie lagen op en het ziet er goed uit, mooi goudbruin, nu nog een laagje of drie voor het zonnetje en de handel kan weer naar de TADI :P.
Morgen gaan de werkzaamheden aan boord weer verder: de buitenwaterpomp weer op zijn karwei schroeven,van de demontage profiteren om de oliekoeler te ontkalken, de omvormer op hangen aan mijn nieuwe schakelbord :wink:, een paar rubbers opmeten die vervangen moeten in het koelsysteem en tussendoor van het mooie weer genieten :mrgreen: :mrgreen: .
wordt als altijd weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie