weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

prettige dag toegewenst.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, lekker dagje vandaag,Terpstra dank voor je goede wensen. :D
Mijn potdeksels weer een nieuw laagje beits gegeven,de kleur blijft acceptabel :P . Aan boord de buitenwaterpomp gemonteerd, die liet me even schrikken, want er kwam eerst GEEN water, toen alleen water bij verhoogd toerental maar uiteindelijk hield de mooie (dat wel) open pijp DAF-brom op en zijn we teruggekeerd naar de "beschaafde" natte uitlaatgorgel, ook bij stationair toerental.
Net toen ik aan mijn omvormer wilde beginnen kwam er een "buurman" ,die me in overall had gezien , vragen of ik wilde kijken naar zijn motor want "hij wil niet starten" nou ben ik de beroerdste niet dus ik op mijn kop in de vetput van `s mans zeiljacht, lang verhaal kort nieuwe vonken in de accu gedaan EN de brandstofkraan open gezet :lol: en gaan met die banaan :D. Tijdens het laden een borreltje gedaan en intussen nog een jachtenschipper op pad geholpen, want in oktober wegleggen niet meer naar omkijken en in maart denken dat de boel draait werkt niet, al denken er nog STEEDS mensen van wel.
Dus Daatjes infuus is weer o.k en de omvormer is voor een andere keer, wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: weer een verrassing

Bericht door FransvanNispen »

Jij bent goed bezig Ad.
altijd leuk om anderen weer op weg te helpen. :D

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goededag allen, ik doe mijn best Frans, zo is het me bijgebracht: je laat een ander niet stikken, we benne op de wereld om ......enz :D .
ik denk wel dat dat ene borreltje een beetje slecht was(vorig seizoen??) want vandaag een partij last van mijn linkerschouder, kan ook zijn van het sjouwen met mijn snellader/starthulp die weegt 20 kg, maar ik drink links dus.......:D groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, we hebben er WEER een, een verrassing bedoel ik :cry: , in mijn strijd tegen het achterstallig onderhoud aan de TADI 3 dacht ik de slangklemmen aan de warmtewisselaar te vervangen door rvs exemplaren omdat de oude gegalvaniseerde een beetje beginnen te roesten.
Aan EEN kant zaten er zelfs twee tegen mekaar :roll: toen ik deze losdraaide kwam tot de ontdekking dat die constructie was bedacht om de gescheurde manchet bij mekaar te houden :evil: een centimeter verder en ........ :x .
Dus heb ik voor de andere kant ook maar gelijk een nieuwe gekocht en ben nu op de helft met monteren.
Maar tussen weer een tegenvaller en zakelijke beslommeringen ben ik weer niks opgeschoten aan de reorganisatie van de vetkuil, dus wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Je moet het zo zien Ad, wat niet direct op het lijstje staat maar wel tevoorschijn komt,
het vervangen hiervan, je uiteindelijk wel iets bent opgeschoten. Misschien niet veel maar toch.
Zo zal het hier velen overkomen. (mij zelf niet buitengesloten.) :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,@ Terpstra: dat weet ik ook wel maar in mijn hoofd LIJKT het dan eerder een pas op de plaats dan een stap vooruit :wink: .
Vandaag weer eens een daagje in de winkel van mijn dochter doorgebracht dus morgen gaat het " avontuur TADI3 " weer verder :P .
wordt vervolgd,groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, weer maar eens een update van TADI3: de manchetten van de warmtewisselaar zitten er aan, gelijk een pijp die met een haakse bocht de (verkeerde :? ) manchet (recht ipv haaks) inging vervangen door een haakse manchet met een rechte pijp ( zo hoort het).
Tevens een gaatje gezaagd voor de zwanenhals waar de bedrading van de mast door naar binnen gaat lopen, ik heb de verlichting in de mast uitgebreid met een werklamp, en wil niet een hele batterij aan waterdichte stopcontacten aan dek hebben :P .
Als werk en weer meewerken deze week wil ik verder aan de leidingenspaghetti in de machinekamer want door de koelwater perikelen is het schema behoorlijk verschoven :cry:
Wordt weer vervolgd groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, na een tijdje oorverdovende stilte (op dit Forum :P ) weer maar eens een update over TADI3 :D .
Er is enige vooruitgang geboekt met het "project" n.l.: de verlengde en gelakte ( 15x) mast staat wind te vangen,de navigatielampen zijn weer gemonteerd, de omvormer is opgehangen samen met zijn (en mijn) maat de galvanische isolator, de potdeksels van de handreling zijn nu met 6 lagen beits behandeld en liggen klaar om gemonteerd te worden, vooruitlopend op het betere weer heb ik de ankerrol gepoetst en gesmeerd klaar liggen om zodra het mogelijk is met Perago en kwast aan de buiten kant te beginnen, want de zoute lucht begint zijn tol te eisen ,en de roest die netjes overgeschilderd was moet drastisch onder handen genomen worden (plaatselijk) :).
Nu het bruggetje naar schilderen is gemaakt heb ik nog een vraagje voor het forum n.l.: ik zou graag suggesties lezen over de kleur die de romp van de TADI3 moet gaan worden, ikzelf denk aan mat antraciet, maar ik krijg zoveel commentaar (en ideeën van lichtgrijs hoogglans tot matzwart) op mijn keuze dat ik het hier maar eens in de groep gooi.
Het moet er wel uit blijven zien als een werkscheepje dus "jachtenkleurtjes" vallen af evenals strak in de plamuur, want omaatjes van 76 maak je niet meer op toch :?:,die zijn al mooi zoals ze zijn :D
ik ben erg benieuwd wat er aangedragen gaat worden, wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Dit is zijn huidige kleur?
Afbeelding

Moeilijk om voor een ander te bepalen.
Op deze foto lijkt de romp grijs of zwart?
Ik zou de romp zwart maken, maar geen hoogglans. Zijdelans? Je keuze antraciet is dan ook in die richting.
Het rood misstaat de boot niet vind ik. Maar je zou dat ook donker blauw kunnen maken.
Stuurhuis heel licht grijs of wit laten.

Plamuren hebben wij ook niet gedaan. Eventuele deuk(je) mag gezien worden.
Hoogglans heeft wel het voordeel dat het beter vuil afstoot.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Mogge Terpstra, dat het voor een ander ERG moeilijk beslissen is weet ik als geen ander :( elke keer dat ik een idee voor kleur heb wordt het wel door de een of de ander betwist :D). Gelukkig ben IK de eindverantwoordelijke :wink: .
Waarom ik de vraag HIER stelde is niet om een bindend advies te vragen maar om te zien of ik nu ZO erg afwijkend aan het denken ben.
De verf die er nu opzit is een spulletje dat er na het stralen opgezet is(vorige eigenaar) het lijkt grijs(droog) en wordt bijna zwart als het nat wordt, waarbij er ook nog verschil is tussen regen en zout water(varen) qua opdrogen.
Dit vind ik erg op bv latex lijken, nl vocht op nemen en weer drogen kan nooit best voor de verf en ,belangrijker,het onderliggende staal zijn, aan de andere kant als de straler het er op heeft gezet........ :roll: het is allemaal van horen zeggen en mijn contacten strekken niet zover dat ik er een duidelijke conclusie bij krijg :?:
Het rood is een paar tinten donkerder dan op de foto (meer Bordeauxrood) daarom dacht ik aan antraciet om het niet te somber te maken, de hut blijft spierwit met heeeel lichtgrijze bovenkanten.
Het dek nu nog rood wordt ook grijs/wit voor de warmte.
wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: weer een verrassing

Bericht door stevedem »

Ik zou de romp zeker zwart houden,
maar geen matzwart, hoogglans ook niet, dus dan blijft zijdeglans over :lol:
Matzwart kan wel, maar dan moet je een verf nemen die gewoon dezelfde kleur behoud als het nat word.
Opbouw wit, of een tint richting beige.
en de rode randen zou ik ook rood houden, maar wel iets donkerder rood, richting bordeaux.

Dan houd het de uitstraling van een werkscheepje, maar zie je ook wel dat het toch net wat meer is dan dat.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Je kan ook aan de kleurstelling van Sambeek denken. Zijn schip is in essentie toch ook een werkschip. Ik vind zijn kleurstelling erg mooi uitpakken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Hallo Ad,

Betreft de verflagen die ik op onderwaterlijn als bovenwaterlijn (romp) heb zitten,
is een 1comp. chlorrubber sigma vikote 18 (kleur grijs/zilver)
3 jaar geleden gehele romp daarmee gedaan. Het onderwaterschip in eerste instantie als tussenlaag
op verschillende antifoulings. wat er op zat en wat ik er op ging smeren.
De bovenwaterlijn heb ik een 1 comp acrylic sigma vikote 56 zwart RAL 9005. (afwerk laag)
Dit is niet echt mat maar ook niet echt hoogglans. (misschien vreemd, maar het hangt een beetje tussen hoogglans en zijde glans in.)
Zowel de tussenlaag vikote 18 als de laklaag vikote 56 is een taaie verf droogt supersnel.
Als je het nagenoeg niet verdunt, (bij een temp van +/- 4grC) moet je constant doorgaan om te voorkomen
dat de verf al niet te veel droogt.
Ik vind het een perfect goedje.
Zelfs de blauwe bies die ik heb aangebracht heb ik eerst even een proefstukje gemaakt om te kijken dat het blauw (epifanis)
en de vikote elkaar niet bijt. (dat ging goed)
Mocht je toevallig owatrol gebruiken om roest in te binden, kun je niet direct met vikote 56 er over.
Hier moet je dan eerst weer vikote 18 coating gebruiken als beschermlaag en dan pas vikote 56.
owatrol en vikote 56 vreten aan elkaar. :(
In de hal:
Afbeelding
Vol dag licht: (wel bewolkt)
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: weer een verrassing

Bericht door RuudMal »

Effe photoshoppe
Ancora Imparo
Plaats reactie