Boegschroef vragen
Moderators: sailor wim, frank
Re: Boegschroef vragen
ik vind 1cm wat aan de dunne kant,
dat gebruik ik enkel al tussen mn dynamo en accuset.
Accus heb ik onderling verbonden met 95mm2 (ok, dat is wat overkill)
En van en naar de motor loopt 75mm2
Terugkomend op dat proportionele verhaal
Ik ken iemand die dat heeft, en 9 van de 10 keer zet hij hem gewoon vol naar links of rechts, zeer zelden dat hij "een beetje" aanstuurt.
@Sambeek,
De meerkosten zijn te verwaarlozen,
de zender/ontvanger etc heb je vanaf 350 euro.
Dan bedenk ik me,
kan dat wel, een vaste en een draadloze, of 2 vaste en 1 draadloze ?
Zit daar een soort verdeelunit tussen o.i.d. ?
dat gebruik ik enkel al tussen mn dynamo en accuset.
Accus heb ik onderling verbonden met 95mm2 (ok, dat is wat overkill)
En van en naar de motor loopt 75mm2
Terugkomend op dat proportionele verhaal
Ik ken iemand die dat heeft, en 9 van de 10 keer zet hij hem gewoon vol naar links of rechts, zeer zelden dat hij "een beetje" aanstuurt.
@Sambeek,
De meerkosten zijn te verwaarlozen,
de zender/ontvanger etc heb je vanaf 350 euro.
Dan bedenk ik me,
kan dat wel, een vaste en een draadloze, of 2 vaste en 1 draadloze ?
Zit daar een soort verdeelunit tussen o.i.d. ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Eduard
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
- Locatie: amsterdam
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Re: Boegschroef vragen
Ik ben inderdaad een absolute leek op electra-gebied. Bij de specificaties van mijn Craftsman 11524 staat: Volt: 24 en Stroom:370. En na 2 minuten schakelt de thermische beveiliging de bs uit. Hoe moet ik dat vertalen naar de benodigde acces? 24 volt lijkt me duidelijk, dat zijn twee in serie geschakelde 12 volt accu's, in mijn geval twee van 12 volt 75Ah. (vergelijkbaar met 120Ah). Is dat genoeg? Groet, Eduard.
Sambeek, ik heb je een PB gestuurd.
Sambeek, ik heb je een PB gestuurd.
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Ja! Maar dat is het korte antwoord.Eduard schreef: in mijn geval twee van 12 volt 75Ah. Is dat genoeg?
Hierbij het iets langere:
A staat voor de stroomsterkte. h staat voor uur. De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah, zijnde de stroomsterkte die de accu een uurlang kan leveren.
Jouw yellowtopjes van 75Ah kunnen samen dus een uurlang 150A leveren. Is er meer stroomsterkte nodig, bijv. 300A, geen enkel probleem voor die accu's, alleen zijn ze dan na een halfuur al leeg. De boegschroef van 380A trekt de accu's dus leeg in ongeveer 20 minuten. Maar langer is beslist niet nodig, want de beveiliging zet de boel na 2 minuten al uit. Dus zelfs als je tussentijds niet bijlaadt (wat onwaarschijnlijk is, want je gebruikt de boegschroef uitsluitend bij draaiende motor), kun je theoretisch de boegschroef 10 x maximaal inzetten voor dat jouw yellowtopjes leeg zijn.
Dus Ja!
Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
Hoi,
Heb je vaker het idee dat het probleem zich voor doet bij het weg varen? En lig je niet aan de walstroom. Zo ja lees onderstaande stukje
De capaciteit van de accus is voldoende er van uit gaande dat de accus vol zijn:
Je boegschroef is 24 volt. En je accus hebben een capaciteit van 75Ah bij 24 volt. Je mag de capaciteit niet bij elkaar optellen Ivm de schakeling. Optima geeft aan dat je bij 100A ontlaad stroom (bij 12 volt) je na 52 min op 90% ontlading zit. Met heeft een ontlaad stroom van 370A (bij 24volt) betekend dit dat je na ongeveer 10 min ivm extra interne verliezen je batterij voor 90% leeg is. Ivm de levenduud wil je eigenlijk niet lager dan 50% ontladen dus daar voldoet je accu set mooi aan ivm de thermische zekering die na 2 min aangaat. Je accu set is dus voldoende om 2 min vol power te geven let wel dat de accu helemaal vol zit. Als je niet aan de walstroom ligt in de box zullen je accus nooit helemaal vol zijn. Sterker nog ze kunnen wel eens goed leeg zijn. Hier onder veel voorkomende problemen toen wal stroom in de haven nog niet heel gebruikelijk was:
1 bij het aanleggen heb je je boegschroef een aantal keer gebruikt en je accus voor de helft leeg getrokken.
2 daarna heb je je hoofdmotor uitgezet (en dus je boegschroef accus niet bijgeladen)
3 Je komt na 3 weken weer bij de boot en je accus zullen door zelfontlading nog wat leger zijn geworden
4 bij het weg varen heb je het idee dat je boegschroef niet lekker werkt
De rede is dat je accus niet voldoende capaciteit voor je boegschroef hebben als ze niet geheel opgeladen zijn.
Mocht dit zo zijn kijk dan of je wal stroom kan krijgen bij de ligplaats. Plaats een eigen lader voor de boegschroef set. Monteer de lader zo dicht mogelijk bij de set ivm kabel verliezen.
succes.
Heb je vaker het idee dat het probleem zich voor doet bij het weg varen? En lig je niet aan de walstroom. Zo ja lees onderstaande stukje
De capaciteit van de accus is voldoende er van uit gaande dat de accus vol zijn:
Je boegschroef is 24 volt. En je accus hebben een capaciteit van 75Ah bij 24 volt. Je mag de capaciteit niet bij elkaar optellen Ivm de schakeling. Optima geeft aan dat je bij 100A ontlaad stroom (bij 12 volt) je na 52 min op 90% ontlading zit. Met heeft een ontlaad stroom van 370A (bij 24volt) betekend dit dat je na ongeveer 10 min ivm extra interne verliezen je batterij voor 90% leeg is. Ivm de levenduud wil je eigenlijk niet lager dan 50% ontladen dus daar voldoet je accu set mooi aan ivm de thermische zekering die na 2 min aangaat. Je accu set is dus voldoende om 2 min vol power te geven let wel dat de accu helemaal vol zit. Als je niet aan de walstroom ligt in de box zullen je accus nooit helemaal vol zijn. Sterker nog ze kunnen wel eens goed leeg zijn. Hier onder veel voorkomende problemen toen wal stroom in de haven nog niet heel gebruikelijk was:
1 bij het aanleggen heb je je boegschroef een aantal keer gebruikt en je accus voor de helft leeg getrokken.
2 daarna heb je je hoofdmotor uitgezet (en dus je boegschroef accus niet bijgeladen)
3 Je komt na 3 weken weer bij de boot en je accus zullen door zelfontlading nog wat leger zijn geworden
4 bij het weg varen heb je het idee dat je boegschroef niet lekker werkt
De rede is dat je accus niet voldoende capaciteit voor je boegschroef hebben als ze niet geheel opgeladen zijn.
Mocht dit zo zijn kijk dan of je wal stroom kan krijgen bij de ligplaats. Plaats een eigen lader voor de boegschroef set. Monteer de lader zo dicht mogelijk bij de set ivm kabel verliezen.
succes.
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Er loopt hier nog een leuk draadje over bijladen tijdens stilliggen met een zonnepaneeltje. Daarmee lijkt me dat probleem voor weinig geld te ondervangen zonder walstroom.
Uiteraard ben ik om het principe uit te leggen even uitgegaan van theoretische waarden, zonder verlies en slijtage. Overigens is dat wel een argument om voor yellowtops te kiezen, want die blijven tijdens ontlading vrij constant in stroomafgifte tot ze bijna leeg zijn. Dus zelfs als ze nog maar voor 25% vol zijn krijgen ze de boegschroef nog op toeren. Ook laden veel sneller weer bij.
later bijgevoegd: Ow...wacht...dat is het andere forum. Maargoed, zo'n klein paneeltje werkt prima voor dat doel.
Uiteraard ben ik om het principe uit te leggen even uitgegaan van theoretische waarden, zonder verlies en slijtage. Overigens is dat wel een argument om voor yellowtops te kiezen, want die blijven tijdens ontlading vrij constant in stroomafgifte tot ze bijna leeg zijn. Dus zelfs als ze nog maar voor 25% vol zijn krijgen ze de boegschroef nog op toeren. Ook laden veel sneller weer bij.
later bijgevoegd: Ow...wacht...dat is het andere forum. Maargoed, zo'n klein paneeltje werkt prima voor dat doel.
Laatst gewijzigd door quichot op zo nov 29, 2015 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
opgegeven in je URL ledtuning: 24V, 370A, 2 mtr. geeft bij mij onderstaande uitslag.KarelE schreef:Dikte is eigenlijk niet het goede woord. Het gaat om doosnede in mm2, vierkante milimeters.
Er zijn online hulpmiddelen om een kabeldikte te berekeken, bijvoorbeeld deze.
Let op dat je de lengte van plus en minkabel moet optellen.
Bij 370A, 24 volt en 2 meter komt de berekening uit op ruim 127 mm2. De aanloopstroom kan wel tot 2,5 maal de nominale stroom zijn. Als je kabels incl. isolatie een cm doorsnede zijn is dat vrijwel zeker te krap. Worden de kabels warm als je de boegschroef een halve minuut laat draaien?
De berekende draaddoorsnede is 10.61mm2, dus mm2 kan gebruikt worden voor een stroom van 370A.
Hoe kom je dan aan 127mm²?
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Boegschroef vragen
Ik snap het ook niet. Ik voerde het opnieuw in en kreeg andere waarden. Ik had de waarde gekopieerd van het web-programmaatje.
Ik heb het nog eens gelezen, en denk dat dit niet het juiste programma is om op te vertrouwen. Nu is een belasting van 370A ook niet iets wat je met LEDs gauw zult bereiken. Vergeet dat linkje maar gauw. Ik zal ook dat bericht nog even editen.
Ik heb het nog eens gelezen, en denk dat dit niet het juiste programma is om op te vertrouwen. Nu is een belasting van 370A ook niet iets wat je met LEDs gauw zult bereiken. Vergeet dat linkje maar gauw. Ik zal ook dat bericht nog even editen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Boegschroef vragen
Voor hoge stromen of lange lengte hou ik meestal onderstaande vuist regel aan:
Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mmq
Voorbeeld 1: een acculader van 20Amp. staat op een afstand van 2,5meter van de accu. De formule: 20x2,5x0,2 = 10mmq.
Dit is zeer conservatief maar zorg wel voor lagere kabel verliezen.
Meestal geeft 4 ampere per mmq geen problemen bij belastingen die niet langer dan 30 min optreden.
in dit geval dus 370/4=92.5 is 95mmq kabel
Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mmq
Voorbeeld 1: een acculader van 20Amp. staat op een afstand van 2,5meter van de accu. De formule: 20x2,5x0,2 = 10mmq.
Dit is zeer conservatief maar zorg wel voor lagere kabel verliezen.
Meestal geeft 4 ampere per mmq geen problemen bij belastingen die niet langer dan 30 min optreden.
in dit geval dus 370/4=92.5 is 95mmq kabel
- Eduard
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
- Locatie: amsterdam
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Re: Boegschroef vragen
Mijn boegschroefsituatie is als volgt: ik lig niet aan walstroom en bij wegvaren van mijn ligplaats gebruik ik hem niet; ik lig langs de kade en bij wegvaren zet ik hem vooruit met het roer vol naar stuurboord en de voorspring vast tot de kop ongeveer loodrecht op de kade staat en dan de voorspring los en voorzichtig achteruit tot ik genoeg zicht over de Amstel heb om te kunnen draaien. Zelfs nadat de beide Yellow Tops via een acculader waren opgeladen draaide de BS met een soort regelmatig 'golvend' toerental. Ik gebruik hem eigenlijk nauwelijks, sinds ik hem in juli aangesloten heb heeft hij niet meer dan in totaal 2 of 3 minuten gedraaid en zelfs dat betwijfel ik nog. Buiten het proefdraaien heb ik hem varend 4 keer gebruikt en dat waren korte stootjes van max. 5 à 10 sec. De beide Yellow Tops zijn overigens niet nieuw.
Re: Boegschroef vragen
Ik zou toch de moeite doen het eens met andere accu's te proberen.
Kan best wezen dat ze wel vol lijken maar er geen kracht meer in zit.
Kan best wezen dat ze wel vol lijken maar er geen kracht meer in zit.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Boegschroef vragen
Klinkt me niet in de oren alsof er iets mis is met dikte bekabeling of accu's. Bij dunne bekabeling heb je onmerkbaar minder vermogen dan zou moeten, bij slechte accu's neemt na een aantal seconden snel het toerental en de kracht af. Om te beginnen zou ik alle bouten nalopen waarmee de hoofdstroomkabels en accupolen vast zitten.Eduard schreef:draaide de BS met een soort regelmatig 'golvend' toerental.
Gr.
Erik
Re: Boegschroef vragen
Om nog even terug te komen op de "grindbak" aanduiding.
Dat vind ik nou juist weer mooier dan een hoogtonig jank geluid.
Zo heeft ieder zijn smaak.
Moet je zeker geen Cupa nemen. Is een rauw geluid wat wel een beetje op grindbak zou kunnen lijken. (zitten 3 grote bladen op.)stevedem schreef: want ik zou me doodergeren als ik constant zo'n grindbak hoor als ik schroef gebruik,
geluid zal het maken, maar graag zo min mogelijk.
Dat vind ik nou juist weer mooier dan een hoogtonig jank geluid.
Zo heeft ieder zijn smaak.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Boegschroef vragen
en dat is ook nog de duurste van het stek, de cupa
Maar dat het er 1 met kunststof bladen moest worden was ik al achter.
En hoogtonig gejank lijkt me ook niks.
Ik ga eens bellen met beide leveranciers/inbouwers.
Wanneer ze een klusje hebben dat er zo'n type boegschroef ingezet is in een boot, en of ik dan even mag komen luisteren.
Maar dat het er 1 met kunststof bladen moest worden was ik al achter.
En hoogtonig gejank lijkt me ook niks.
Ik ga eens bellen met beide leveranciers/inbouwers.
Wanneer ze een klusje hebben dat er zo'n type boegschroef ingezet is in een boot, en of ik dan even mag komen luisteren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Boegschroef vragen
en dat is ook nog de duurste van het stel, de cupa
Maar dat het er 1 met kunststof bladen moest worden was ik al achter.
En hoogtonig gejank lijkt me ook niks.
Ik ga eens bellen met beide leveranciers/inbouwers.
Wanneer ze een klusje hebben dat er zo'n type boegschroef ingezet is in een boot, en of ik dan even mag komen luisteren.
Maar dat het er 1 met kunststof bladen moest worden was ik al achter.
En hoogtonig gejank lijkt me ook niks.
Ik ga eens bellen met beide leveranciers/inbouwers.
Wanneer ze een klusje hebben dat er zo'n type boegschroef ingezet is in een boot, en of ik dan even mag komen luisteren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Puur gelet op wat een boegschroef moet doen als je hem echt nodig hebt, lijkt me het geluid dat hij daarbij maakt bijzaak. Toch lijkt dat nu juist in dit draadje het zwaarst te wegen. Moet het alleen op grond daarvan een kunststof schroef worden?
Ik zou eerst maar eens onderzoeken welke boegschroef het betrouwbaarst is en het beste presteert.
Niet om reclame voor Cupa te maken, maar als je hem inschakelt, gaat er onder water inderdaad een degelijke bronzen 3-blads schroef van flinke afmetingen aan het werk. Ik kan daarin bij manoeuvreren met een vuile dwarswind in krap vaarwater met de beste wil van de wereld geen nadeel zien. Dat hij gedurende die halve minuut een beetje -overigens zeer dragelijk- geluid produceert zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
En de prijs: alle waar naar z'n geld, denk ik.
Ik zou eerst maar eens onderzoeken welke boegschroef het betrouwbaarst is en het beste presteert.
Niet om reclame voor Cupa te maken, maar als je hem inschakelt, gaat er onder water inderdaad een degelijke bronzen 3-blads schroef van flinke afmetingen aan het werk. Ik kan daarin bij manoeuvreren met een vuile dwarswind in krap vaarwater met de beste wil van de wereld geen nadeel zien. Dat hij gedurende die halve minuut een beetje -overigens zeer dragelijk- geluid produceert zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
En de prijs: alle waar naar z'n geld, denk ik.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido