Boegschroef vragen
Moderators: sailor wim, frank
Re: Boegschroef vragen
kijk nu zeg je het, zeer dragelijk geluid.
ik vind het ook geen punt dat die wat geluid maakt.
Maar sommige boten met een boegschroef die maken zo'n kabaal dat het lijkt alsof er van binnen iemand probeert de boot uit elkaar te rammelen.
Nu heb ik nog nooit een boot met een boegschoef gehad..... altijd geroepen dat echte schippers hem niet nodig hebben.
Maar het is gewoon heel, heel, heel erg makkelijk in sommige situaties.
Nu het budget er is, wil ik er ook 1.
Maar dan niet het "grindbak" geluid wat je soms hoort, alsof er een dikke ketting lang staal loopt te rammelen.
De 1 zegt dat dit met de inbouw te maken heeft,
een anders zegt dat het aan het type schroef ligt.
Daarom probeer ik dat eerst wat uit te zoeken door naar ervaringen te vragen.
Daarna op bezoek bij een werf die ze inbouwt, en daarna de opdracht plaatsen.
ik vind het ook geen punt dat die wat geluid maakt.
Maar sommige boten met een boegschroef die maken zo'n kabaal dat het lijkt alsof er van binnen iemand probeert de boot uit elkaar te rammelen.
Nu heb ik nog nooit een boot met een boegschoef gehad..... altijd geroepen dat echte schippers hem niet nodig hebben.
Maar het is gewoon heel, heel, heel erg makkelijk in sommige situaties.
Nu het budget er is, wil ik er ook 1.
Maar dan niet het "grindbak" geluid wat je soms hoort, alsof er een dikke ketting lang staal loopt te rammelen.
De 1 zegt dat dit met de inbouw te maken heeft,
een anders zegt dat het aan het type schroef ligt.
Daarom probeer ik dat eerst wat uit te zoeken door naar ervaringen te vragen.
Daarna op bezoek bij een werf die ze inbouwt, en daarna de opdracht plaatsen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Beroepsschippers die nu nog zonder varen moet je een kaarsje zoeken. Op nieuwbouwschepen vanaf de jaren 70 is het standaard.stevedem schreef: ...altijd geroepen dat echte schippers hem niet nodig hebben.
In de overgang van zeil naar stoom keken de zeilkapiteins hun stoomcollega's ook niet aan, dat waren immers ook 'geen echte schippers'. Het zal allemaal best.
En daarbij: waarom zouden recreanten zich ervoor moeten schamen dat ze nooit zo ervaren zullen worden als beroepsschippers? Dan maar better safe than sorry!
Succes bij je keuze. Wat je ook koopt, ik kan je garanderen dat je denkt: had ik dát maar eerder gedaan!
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Boegschroef vragen
We gaan nu toch niet weer in de wel of niet boegschroefdiscussie verzanden, wel?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Joost mag het weten waar dit draadje in verzandt!
Maar bij de argumenten die een rol spelen bij de keuze van een boegschroef horen ook nut en noodzaak: waaróm wil je een boegschroef, en welke past dan het best bij die verwachtingen.
Groet, Guido
Maar bij de argumenten die een rol spelen bij de keuze van een boegschroef horen ook nut en noodzaak: waaróm wil je een boegschroef, en welke past dan het best bij die verwachtingen.
Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
Hmm, daar zou je helaas wel eens gelijk in kunnen hebben. Ben bang dat ik mezelf ook wel eens schuldig heb gemaakt aan dit kromme fenomeenquichot schreef:Ik krijg wel eens de indruk dat het geluid van de boegschroef ergernis triggert over het gebruik ervan. Wie een luidruchtige boegschroef inzet in de sluis 'kan niet varen'. Wie dat doet met een stille boegschroef is 'verstandig bezig'.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Boegschroef vragen
Mea Culpa
Re: Boegschroef vragen
Ja, als je een half uur staat te klootzakken met je bs (terwijl 1á2 min. max is) staat een beetje lullig.
Kan me niet voorstellen dat als je een tikje geeft met de bs, dat iemand zich daar druk om maakt.
Kan me niet voorstellen dat als je een tikje geeft met de bs, dat iemand zich daar druk om maakt.
groet Terpstra / SAMBEEK
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Als je het besturen van een schip als vak beschouwt, zijn we uiteindelijk allemaal doehetzelfers, de een wat handiger dan de ander. De wet stelt geen eisen aan de mate van handigheid. Wie zijn wij dan om elkaar op dat vlak de maat te nemen? Varen en laten varen, zou ik zeggen.
Prettig weekend mannen, recht zo die gaat!
Prettig weekend mannen, recht zo die gaat!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
Prettig weekend mannen, recht zo die gaat![/quote]
AI AI schipper
geert
AI AI schipper
geert
Re: Boegschroef vragen
als iemand inderdaad al tijdens het invaren van de sluis flink aan z'n joystick loopt te trekken (die van de boegschroef he) dan irriteer ik me daar ook aan.
D'r zit als het goed is toch ook nog een roer op.
Of de boegschroef zo lang aanhouden dat de boot te hard naar de kant gaat, en door de veerkracht van de fenders weer naar het midden van de kolk word geduwt, om vervolgens het ritueel te herhalen net zolang dat moeders eindelijk dat touwtje om de bolder heeft kunnen gooien.
enkele tikjes zijn voldoende..
D'r zit als het goed is toch ook nog een roer op.
Of de boegschroef zo lang aanhouden dat de boot te hard naar de kant gaat, en door de veerkracht van de fenders weer naar het midden van de kolk word geduwt, om vervolgens het ritueel te herhalen net zolang dat moeders eindelijk dat touwtje om de bolder heeft kunnen gooien.
enkele tikjes zijn voldoende..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Boegschroef vragen
Maar het heeft geen invloed op jou dus eigenlijk zou het je niets mogen uitmakenstevedem schreef:als iemand inderdaad al tijdens het invaren van de sluis flink aan z'n joystick loopt te trekken (die van de boegschroef he) dan irriteer ik me daar ook aan.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Boegschroef vragen
Als ik heel rustig een krap sluisje invaar, staat het roer recht en corrigeer ik met de boegschroef.
Liefst had ik er een hekschroef bij.
Liefst had ik er een hekschroef bij.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Dat is toch gratis theater? Mag ik met plezier naar kijken!stevedem schreef: Of de boegschroef zo lang aanhouden dat de boot te hard naar de kant gaat, en door de veerkracht van de fenders weer naar het midden van de kolk word geduwt, om vervolgens het ritueel te herhalen net zolang dat moeders eindelijk dat touwtje om de bolder heeft kunnen gooien.
Maar je stipt wat anders aan: de totale ongeschiktheid van stuiterende fenders in een sluis. Die zijn daar ook niet voor bedoeld. Als ze niet stuiteren, rollen ze er wel tussenuit als je nog een beetje gang hebt. Neem een wrijfhoutje. Dat is gemaakt voor dat werk, juist omdat ze niet kaatsen, maar afstoppen. Als je zo'n 'kleine' (altijd nog 1 meter) in tweeën zaagt heb je een prima jachtenmaatje. Maak je ergens vast voor de nacht, dan zijn die fenders weer beter.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
ik heb geen wrijfhoutje nodig,
wanneer ik een sluis in vaar, of deze nou breed of smal is, vaar ik steeds dichter naar de sluismuur tot op de plek waar ik wil liggen,
op het laatst ligt de punt zo goed als tegen de muur, de kont komt erbij door een klapje achteruit, en desnoods weer een klapje vooruit.
En in een smalle sluis vaar ik gewoon rechtuit vlak langs de sluismuur, feitelijk kan je dan vanaf 1/3e vanaf de boeg waar de boot op zijn breedst is zo de bolder pakken.
Maar goed, zo heeft een ieder zijn methodes.
back to topic,
in januari ga ik eens concrete afspraken maken om de boegschroef in te laten bouwen,
wil gelijk ook een ankerkluis met doorvoer door het dek naar de boeg, zodat het anker tegen de scheepshuid buiten komt te hangen,
en achterop 2 steunen laten maken waar ik later een set davits op kan zetten.
wanneer ik een sluis in vaar, of deze nou breed of smal is, vaar ik steeds dichter naar de sluismuur tot op de plek waar ik wil liggen,
op het laatst ligt de punt zo goed als tegen de muur, de kont komt erbij door een klapje achteruit, en desnoods weer een klapje vooruit.
En in een smalle sluis vaar ik gewoon rechtuit vlak langs de sluismuur, feitelijk kan je dan vanaf 1/3e vanaf de boeg waar de boot op zijn breedst is zo de bolder pakken.
Maar goed, zo heeft een ieder zijn methodes.
back to topic,
in januari ga ik eens concrete afspraken maken om de boegschroef in te laten bouwen,
wil gelijk ook een ankerkluis met doorvoer door het dek naar de boeg, zodat het anker tegen de scheepshuid buiten komt te hangen,
en achterop 2 steunen laten maken waar ik later een set davits op kan zetten.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================