Boiler inbouwen, tips ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

ze missen alleen de thermostatische mengkraan aan de voorzijde....

Is dat een gemis als je die niet hebt ?
lijkt mij alleen iets besparing van het warme water op te leveren, klopt dat ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

na wat googlen heb ik de isothemp 30 liter van Webasto voor dezelfde prijs gevonden als de quick. (gewoon bij een caravanzaak)
ik denk toch dat ik dan voor webasto kies.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sailor wim »

stevedem schreef:ze missen alleen de thermostatische mengkraan aan de voorzijde....
Is dat een gemis als je die niet hebt ?
lijkt mij alleen iets besparing van het warme water op te leveren, klopt dat ?
Hoi,
Ik heb ook geen driewegmengventiel na de boiler.
Het water komt dus met 82gr uit de kraan.
Je leidingwerk moet deze temp. wel aankunnen en ik heb ook geen kleine kinderen aan boord.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Marie Christina »

stevedem schreef:na wat googlen heb ik de isothemp 30 liter van Webasto voor dezelfde prijs gevonden als de quick. (gewoon bij een caravanzaak)
ik denk toch dat ik dan voor webasto kies.
Ik denk dat je daar verstandig aan doet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

sailor wim schreef: Hoi,
Ik heb ook geen driewegmengventiel na de boiler.
Het water komt dus met 82gr uit de kraan.
Je leidingwerk moet deze temp. wel aankunnen en ik heb ook geen kleine kinderen aan boord.
Gr Wim
Ik ga uiteraard de juiste slangen gebruiken, en niet de tuinslang die er nu voor ligt.
de rode slang is tot 90 graden.
ik heb vanaf dit seizoen wel een klein kind aan boord,
ook al zou ze de eerste 2 jaar er nog niet bij kunnen, ik vind het wel een veiliger idee als er maar 55 graden uit komt o.i.d.


Als ik hem nou bestel en plaats voordat de boot naar drinkwaard gaat, kunnen ze hem mooi gelijk even op de motor aansluiten voor me 8)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Wouter »

Het drukventiel is inderdaad nodig als veiligheid.
Lijkt me wel handiger om er toch een expansie vat op te zetten, ongeveer zo groot als 10% van je boiler. Kost niet veel.

Voordelen:
De shurflow pomp werkt wat soepeler / comfortabeler
Als het water in de boiler warm wordt zit de uitzetting in het expansie vat, en loopt het niet weg.
Het drukventiel werkt alleen in geval van nood, dit zorgt voor een langere levensduur en je hebt ook geen vaste afvoer nodig, een leeg blikje eraan hangen is waarschijnlijk voldoende.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Marie Christina »

Ik heb het afvoerslangetje in een lege dastyfles hangen.
Na opwarmen van helemaal koud tot helemaal warm (zo'n uur, anderhalf uur) zit er een laagje van ongeveer 3 cm in.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door KarelE »

Wouter schreef:Het drukventiel is inderdaad nodig als veiligheid.
Lijkt me wel handiger om er toch een expansie vat op te zetten, ongeveer zo groot als 10% van je boiler. Kost niet veel.

Voordelen:
De shurflow pomp werkt wat soepeler / comfortabeler
Als het water in de boiler warm wordt zit de uitzetting in het expansie vat, en loopt het niet weg.
Het drukventiel werkt alleen in geval van nood, dit zorgt voor een langere levensduur en je hebt ook geen vaste afvoer nodig, een leeg blikje eraan hangen is waarschijnlijk voldoende.
Is dat zo, dat het drukvat ook voor de boiler werkt? Als het goed is laat de inlaatcombinatie niet toe dat er water terugstroomt van de boiler in het koudwaternet, met andere woorden, daar zit een terugslagklep in. Als het wel zo zou zijn hoeft er in huis- tuin- en keukenboilers ook geen overloop te zitten, die kunnen dan ook hun drukverschil in het leidingnet kwijt. Waterleidingbedrijven zijn als de dood dat bij drukuitval water terugloopt het leidingnet in, vandaar ook de verplichting voor een kraan met ontluchter bij een wasmachineaansluiting en het verbod op het laten zitten van de vulslang van de CV-ketel tussen CV en waterkraan.

Het overstortventiel van een boiler is anders dan dat van een CV-installatie. Een CV-installatie zal inderdaad zelden of nooit via het overstortventiel water aflaten, een boiler doet niet anders tijdens het opwarmen.

Het hangt maar van de toegankelijkheid van de ruimte met overstorventiel af of je het water met een blikje of fles opvangt of dat je het via een huiddoorvoer loost. Als je de hele kuip moet ontruimen om het motorluik te openen ga je dat geheid een keer 'vergeten' of bewust overslaan, en dan zit je weer met bilgewater wat je kwijt moet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Carel-k »

Dan zit dus het drukvat aan de warmwater kant en dat word +_ 80 graden!!! Op de koude kant dat kan niet er zit een terugslagklep tussen, zo dat het warme water niet de koudwater leiding in kan maar aan de bovenkant van de boilerer uit.
Laatst gewijzigd door Carel-k op do jan 07, 2016 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Klaver vier »

Volgens mij wordt hier regelmatig een overstort verward met een inlaatcombinatie
Een inlaatcombinatie zit in een koudwatertoevoerleiding van een boiler en zorgt er voor dat er water kan onsnappen als de boiler opwarmt met alle waterkranen dicht
Een overstort is een veerbelaste klep met een vaste instelling in een cv of een gesloten koelsysteem
Een expansie vat zorgt voor een constante druk in een cv systeem
Is een expansievat stuk( inwendig lek) dan moet de overstort bij overdruk zijn werk gaan doen ( water laten ontsnappen)
Bij een cv instalatie in een woning gaat een overstort overstorten bij 3 atmosfeer.
Een expansievat in een drinkwater instalatie moet na de inlaatcombinatie in de koudwaterleiding ( voor de boiler) niet in de heetwaterleiding
Een expansievat in een cv is heel iets anders als een expansievat in een boiler circuit
Een expansievat van een cv mag niet in drinkwater cicuit ( gaat roesten)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

op mijn tekening zie je ook dat het expasievat voor de boiler in de koudwaterleiding is geplaats.
Afbeelding

Ik vraag me echter af of je het hier ook mee kan doen ?
Een shurflow drukvat.
http://www.dewitschijndel.nl/shurflo-ac ... r-drukvat/
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Klaver vier »

Moet volgens mij goed kunnen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Cees »

Hoi Stevedem,
Waar komt de tekening vandaan?
Sommige verklaringsnummers spreken voor zich, maar een paar (althans voor mij) niet.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sambeek »

Carel-k schreef:Dan zit dus het drukvat aan de warmwater kant en dat word +_ 80 graden!!! Op de koude kant dat kan niet er zit een terugslagklep tussen, zo dat het warme water niet de koudwater leiding in kan maar aan de bovenkant van de boilerer uit.
Ik denk dat de fabrikant al wel rekening heeft gehouden met uitzetting in vat waar die op berekend is.
Daar dan wel een overdrukklep op geplaatst, want stel je verwarmings element schakelt niet uit en stookt door tot 100gr of hoger.
Meng set tussen koud en warm net na de boiler zou ik niet doen.
Kan je beter een thermostaat kraan(en) plaatsen. Niet zozeer voor warmwater besparing (als dat zo mag zijn) maar voor
veiligheid voor kinderen. (ben je waarschijnlijk wel iets duurder uit maar heb je het wel veilig.)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FransvanNispen »

Ik heb er jaren zo`n surflow gevalletje tussen zitten, bevalt uitstekend.


Groet


Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie