Boiler inbouwen, tips ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FransvanNispen »

Dat is wat we bedoelden met een close in boiler Arnold.
En ja het is makkelijk (gebruik m al 10 jaar)
met 10ltr water van b.v. 70 grdn, heb je dus 20ltr om je eigen te kunnen douchen o.i.d.
zelf heb ik een 20ltr Plieger die zijn aardig geisoleerd.
Walstroom, of tijdens het varen via de omvormer.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4838
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Marie Christina »

Zoals ik al zei: goedkoop en afdoende.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Klaver vier »

Frans een close in is iets anders als een hotfill boiler,het woord zegt het al hotfill.
Voordeel hotfill minder stroom verbruik
Nadeel wat langere opwarm tijd
Gr René ( De Stoere).
Ps volgens mij is de grootste 15 liter maar dat kan ik mis hebben
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Carel-k »

Als je de motor ook wil gebruiken om de boiler op te warmen , moet je de boiler onder het exspansietankje plaatsen anders
Loop je koelvloeistof weg ,of je moet het exspansietankje hoger plaatsen,in de vetus catalogus staat een tekening
Ik heb een vetus boiler van 55 liter en staat buiten de omvormer om want als je hem vergeet uit te zetten zijn met 1000 watt
je accu's gauw leeg ,dus ik heb enkel walstroom en het koelwater van de motor om het spul te verwarmen
Op 220 kan ik het verwarmings element instellen van 50 tot 80 graden en op het koelwater van de motor word het net zo warm als het koelvloeistof in de motor succes !! En vergeet het drukventiel niet
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door KarelE »

Hotfill is eigenlijk bedoeld om met warm water gevuld te worden. Die zou je met bijvoorbeeld de boiler die op motorwarmte wordt opgewarmd kunnen verbinden. Komt er koud/lauw water in dan moet-ie langer opwarmen, komt er heet water in uit de boiler dan hoeft-ie niet of nauwelijks meer na te verwarmen en heb je in 1 keer een flinke plas warm water (inhoud hotfill + motorboiler samen). Als je voor die combi gaat zou ik wel een thermostaatkraan gebruiken, omdat er best wat schommelingen in de tapwater temperatuur kunnen zitten. bijv. eerst heet water uit de hot-fill, iets minder heet water wat tussen boiler en hotfill in in de leiding zat, en dan weer echt heet water uit de boiler.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FransvanNispen »

Ja da's waar hot fill/close in.
Ff vergeten :oops:

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Carel-k schreef:Als je de motor ook wil gebruiken om de boiler op te warmen , moet je de boiler onder het exspansietankje plaatsen anders
Loop je koelvloeistof weg ,of je moet het exspansietankje hoger plaatsen,in de vetus catalogus staat een tekening
Ik heb een vetus boiler van 55 liter en staat buiten de omvormer om want als je hem vergeet uit te zetten zijn met 1000 watt
je accu's gauw leeg ,dus ik heb enkel walstroom en het koelwater van de motor om het spul te verwarmen
Op 220 kan ik het verwarmings element instellen van 50 tot 80 graden en op het koelwater van de motor word het net zo warm als het koelvloeistof in de motor succes !! En vergeet het drukventiel niet
Daarom wil ik hem ook via de motor verwarmen,
via de omvormer loop je inderdaad snel de kans om hem vergeten uit te zetten na het varen.
echt wat voor mij om dan savonds tv te kijken en ineens alles donker te hebben 8)

heb ik walstroom, zet ik hem smorgens nog even aan voor wat extra warm water mocht het te ver afgekoeld zijn.
ik neem een 800w modelletje, kan ik hem altijd nog een uurtje op de omvormer zetten als de warm water nood hoog is

Als ik hem gewoon op het vlak monteer zit hij op zeker onder het expansietankje van de motor, dus dat hoeft geen probleem op te leveren.

drukventiel staat genoteerd.
Komt daar veel water uit ?
m.a.w. is er noodzaak om dit via de huiddoorvoer van de bilgepomp te laten lopen, of is een bakje/emmertje voldoende ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sailor wim »

stevedem schreef: drukventiel staat genoteerd.
Komt daar veel water uit ?
m.a.w. is er noodzaak om dit via de huiddoorvoer van de bilgepomp te laten lopen, of is een bakje/emmertje voldoende ?
Hoi,
In theorie 0,11 liter bij een volledig koude 55 liter boiler, en steeds weer een beetje na gebruik van warmwater.
Een overstortventiel ontlast in een open verbinding.
Dus het opvangbakje moet lager staan,ik heb de inlaatcomb. zo ver en hoog van de koudwaterinlaat gemonteerd dat ik een huiddoorvoer kon plaatsen.
Groet Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FKZ »

L.S.
Een closein boiler werkt prima, als je bang bent voor het aan laten staan dan zou je een zogenoemde thermostop kunnen gebruiken (zie link). Of een tijd schakelaar. http://www.groene-energiewinkel.nl/3501 ... ostop.html

Als je een inteligente omvormer hebt van b.v.victron dan kan je accu waardes instellen waarop het 220 netwerk niet meer werkt. Hier door kan je je systheem en accus beveiligen. Wij gebruiken een schakelaar met een lichtje er in om de boiler aan en uit te schakelen. Zo heb je een goede indicatie of de boiler uit of aan is zeker in het donker ;-)

Ik denk dat als je een groot boiler vat kan plaatsen (40LTR of groter) het nuttig is om motor warmte te gebruiken. Bij kleinere volumes is electrisch velemalen makkelijk en goedkoper te instaleren. Je kan altijd extra isolatie toevoegen om je water langer warm te houden. Vergeet vooral niet de uitgaande en ingaande leiding te isoleren daar verliest een boiler zijn meeste warmte. Met een electische boiler kan je deze ook dicht bij het tappunt instaleren wat verlies weer beperkt.

succes
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Carel-k »

Ik heb een slang aan het drukventiel gemaakt en die gaat naar de vuilwatertank
Het drukventiel is bij mij 3 bar het zelfde als de cv thuis bij het vetus pakket zit een drukventiel van 4 bar na en paar
Jaar gaf hij de geest en ben een andere gaan kopen ,maar nergens 4 bar dus heb er een 3 op gezet van de gamma en daar zat ook nog een flink prijsverschil in van €25 en hij doet het alweer een jaar of 6 prima!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sambeek »

stevedem schreef:of heb je maar 1 pomp nodig ?
op deze tekening staat er maar 1, zorgt de druk van die pomp er dus ook voor dat wanneer je de warm water kraan open draait, het warme water uit de boiler gaat stromen ??
Afbeelding
De pomp in het schema moet je zien als de waterdruk die je thuis hebt in je koudwaterleiding. (zo simpel is het) Door een expansie vat te gebruiken in je koudwaterleiding werkt je pomp ook wat rustiger. (staat ie niet zenuwachtig te jutteren.)

Op onze vorige boot hadden wij ook een boiler aan boord. Deze zat parallel met dunnere leidingen parallel (met kogelkranen er tussen gekoppeld op hoofdkoelleiding. (hier hadden we dan wel een gesloten koelsysteem.)
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door ErikH »

stevedem schreef: via de omvormer loop je inderdaad snel de kans om hem vergeten uit te zetten na het varen.
Zomaar een idee waar je nooit meer over hoeft na te denken; Een relais geschakeld door je contactslot en/of de walstroom?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Ok,
dan zou ik de boiler hoog moeten monteren, vlak onder de vloer.
Dan zit het overdruk ventiel ook ruim boven de waterlijn, en kan ik er een huiddoorvoer voor maken.

FKZ schreef:Ik denk dat als je een groot boiler vat kan plaatsen (40LTR of groter) het nuttig is om motor warmte te gebruiken. Bij kleinere volumes is electrisch velemalen makkelijk en goedkoper te instaleren.
makkelijker ben ik met je eens,
maar zoveel duurder is het ook weer niet.
2 slangen, 2 koppelingen en 2 kranen.

Daarnaast ben ik toch echt niet overtuigd om enkel een 220v boiler te plaatsen.
Het verwarmen via de motor lijkt me gewoon ideaal.
je start je motor, en een uur later heb je warm water.... zonder omkijken..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Kent iemand de boilers van het merk Quick ?
ze zijn wat voordeliger geprijst ten opzichte van de isotemp boilers.

Voorbeeld : http://www.vanrijwatersport.nl/index.ph ... 11&lang=NL
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Die boiler is goed, mijn neef heeft de 80 liter uitvoering aan boord.
Ook de kunststof mantel helpt mee met de isolatie waar een rvs mantel dit niet doet.
Ik heb mijn boiler nog eens geïsoleerd met een LIDL dekbed en daarover nog een laag bubbeltjes plastic met alufolie aan twee kanten.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie