Boiler inbouwen, tips ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Wouter »

Expansie vat moet aan de inlaatzijde, na een eventuele terugslagklep.
Ik ben niet zo bekend met inlaatcombinaties, maar zoals René het uitlegt begrijp ik dat je alleen een overdrukventiel (overstort?) nodig hebt. Het maakt niet uit of het in de inlaat of uitlaat zit zolang het maar aan de warme kant van een eventuele terugslagklep zit. Het gaat je overigens niet helpen bij temperaturen boven 100C, dan klapt alles gewoon.

Die terugslagklep zie ik het nut niet erg van in. Zit ook al bij de shurflow pomp, dus teruglopen naar de tank zal het niet. De pomp zorgt dat het warme water niet uit de koude kraan kan komen.

Dat een CV expansie vat kan roesten in een drinkwatersysteem had ik nog niet bedacht, en lijkt me belangrijk. Hierdoor worden de kosten waarschijnlijk hoger vanwege minder keus.
De Shurflow accumulator lijkt prima, plastic met maximale druk van 25 (!) bar (dat wil ik wel eens zien), maar de inhoud is maar .7 liter. Dat is niet veel op een boiler van 55 liter, dus of de veiligheidsklep / overstort alleen nog opent in geval van nood weet ik niet.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Klaver vier »

Wouter als een elektriche boiler wordt gebruikt heb je een inlaatcombinatie nodig geen overstort de inlaatcombinatie loost immers water dus wordt er geen druk opgebouwd
Heb je nu een doorstroom boiler, dus een boiler die opgewarmd wordt door cv water of warmwater van de motor dan heb je een overstort nodig
Water wat je verwarmt in een gesloten systeem zet uit vandaar een expansievat die vangt het uitzetten op,of een expantietank
De overstort is een veiligheid die gaat lozen als het expansievat kapot is.
Tevens zorgt een expansievat,maar dan één in een drinkwatersysteem dat de druk constant blijft zodat de pomp niet bij een paar druppels uit de kraan aanslaat.
Wij hebben een surfflow pomp in de boot maar geen lekkende kranen en dan slaat de pomp nooit aan alleen als er echt water getapt wordt.
Ik hoop dat ik het duidelijk verteld heb,ik heb meer ervaring met cv installaties als met bolers in een boot maar het principe is natuurlijk redelijk gelijk.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Klaver vier »

Nog een kleine toevoeging wouter die sufflow accumulator is niet om het uitzetten op te vangen,daar is dus de inlaatcombinatie voor en de accumulator is dus om de druk een beetje constant te houden
Gr René
Op een boiler van bijv. 100 liter zit ook maar een inlaatcombinatie van 15mm en dan klapt er echt niets
Klaver vier
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Cees schreef:Hoi Stevedem,
Waar komt de tekening vandaan?
Sommige verklaringsnummers spreken voor zich, maar een paar (althans voor mij) niet.
Deze komt van de site van saniship.nl
Maar daar staan de verklaringen van die nummers ook niet.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sambeek »

FransvanNispen schreef:Ik heb er jaren zo`n surflow gevalletje tussen zitten, bevalt uitstekend.


Groet


Frans 8)
Zal ik zeker niet tegen spreken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Spullen zijn besteld,

ISOTHEMP 30 liter boiler van Webasto,
Drukvat van Shurflow,
keramische mengkraan,
filter voor waterpomp,
Aparte schakelaar voor het 220v gedeelte van de boiler
wat slang en koppelingen

Ik ga ook een multiplus aanschaffen waar een aparte boiler aansluiting op zit,
deze schakelt automatisch de boiler in als er walstroom is, maar omdat die van mij niet altijd aan hoeft te staan op de walstroom zet ik er wel een aparte 220v schakelaar tussen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie