zwemtrap monteren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

zwemtrap monteren

Bericht door Adriaan-Z »

Op, of liever aan mijn polyester motorboot zit een zwemplateau. Ik wil daar een zwemtrap op monteren want als ik solo vaar en per ongeluk in het water val wil ik er ook weer uit kunnen komen. Het plateau is van polyester, 8 cm dik maar niet massief. Ws zit er schuim oid tussen boven- en onderkant. Ik wil de trap bovenop het plateau vast maken met bouten door en door. Van Polyservice kreeg ik het advies een boorgat te maken van rond 15 mm tot op een cm van de onderkant, dat te vullen met epoxy en vervolgens het boorgat door en door te maken voor het draadeind 8mm.
Ik heb echter het gevoel dat die epoxy schacht helemaal niets doet, die voorkomt niet dat boven- en onderkant naar elkaar getrokken worden?
iemand suggereerde aluminium buisjes met een flens te monteren maar dat krijg je weer aan de onderkant niet waterdicht.
Heeft iemand hier ervaring mee?
De zwemtrap is van het type telescopisch, ligt plat op het platform, kan je uitschuiven en naar beneden draaien.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Adriaan
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zwemtrap monteren

Bericht door KarelE »

Adriaan-Z schreef: Van Polyservice kreeg ik het advies een boorgat te maken van rond 15 mm tot op een cm van de onderkant, dat te vullen met epoxy en vervolgens het boorgat door en door te maken voor het draadeind 8mm.
Ik heb echter het gevoel dat die epoxy schacht helemaal niets doet, die voorkomt niet dat boven- en onderkant naar elkaar getrokken worden?
Adriaan
Ik zou die vraag nog even bij Polyservice neerleggen. Je kan hen ook vragen waarom je niet tot op de 'onder'schaal kan boren (niet erdoor) en de epoxy staf ook daar laten hechten? Als je door de bovenschaal heen bent kan je met een schuifmaat (de pen aan de achterkant) meten hoe diep je dan exact kan boren. Eventueel, als het schuim te hard is, met een breinaald voor'boren' voor de schuifmaat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zwemtrap monteren

Bericht door Arrejoan »

uit het verhaal van mijn naamgenoot maak ik op dat men bij Polyservice waarschijnlijk heeft bedoeld wat Karel zegt , nl boren tot op de onderste schaal want anders doet de epoxy-kolom inderdaad niks.
het zal zeker de bedoeling zijn om het ZO te doen, succes met de montage, ik hoop dat je het trapje nooit nodig zult hebben voor een "man overboord" situatie, trouwens onder het varen ben je toch te laat om weer aan boord te komen.
groet Ad(riaan)
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: zwemtrap monteren

Bericht door Adriaan-Z »

Tja, even afgezien van de adviezen over de montage, bij overboord vallen tijdens het varen zal een trap niet veel helpen..
Ik zit tijdens het varen vooral binnen en hooguit in de kuip als de stuurautomaat aan kan. Nee, het gevaar zit hem in het aanleggen in havens en sluizen. Dan moet ik snel naar voren over een smal gangboord en is de kans op vallen het grootst. Ik realiseer me tegelijkertijd dat er in havens vaak trapjes (moeten) zijn evenals in sluizen dus zou ik daar geen trapje nodig hebben. Laten we het dan maar houden op willen zwemmen of aanleggen op 'wilde' plekken. Een losse trap vooraf even aan de reling hangen zou dan ook een optie kunnen zijn?
Maar goed, ik heb inmiddels zo'n trap gekocht en met de bovenstaande adviezen durf ik de montage toch wel aan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: zwemtrap monteren

Bericht door Marie Christina »

Ik heb hem een keer nodig gehad op een snikhete dag in Friesland.
We lagen aan een landje met harde beschoeing en achter ons lag een sloep.
De schipperse van die boot had het warm en sprong "Joehoe" het water in.
Eenmaal afgekoeld kwam ze er niet meer uit.
Toen heb Ik ons zwemtrapje uitgeklapt en is ze via onze boot eruit geklommen.

Als dank heb Ik een lekker koud berenburgje gehad. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: zwemtrap monteren

Bericht door Carel-k »

Als je toch bij polysevies ben geweest zou ik het zo doen neem een stuk multi plex de grote mag je zelf bepalen en dikte ook
Zet het in de polyester en behandeld het verder dat het water dicht is ,monteer de zwemtrap er aan ,maak het trimvlak schoon
En lijm met polyester het spul op het trimvlak , een kleine verhoging op het trimvlak maar het staat wel stevig,wel schoon,droog en vetvrij werken en vergeet de temperatuur niet succes !!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: zwemtrap monteren

Bericht door Adriaan-Z »

Carel-k schreef:Als je toch bij polysevies ben geweest zou ik het zo doen neem een stuk multi plex de grote mag je zelf bepalen en dikte ook
Zet het in de polyester en behandeld het verder dat het water dicht is ,monteer de zwemtrap er aan ,maak het trimvlak schoon
En lijm met polyester het spul op het trimvlak , een kleine verhoging op het trimvlak maar het staat wel stevig,wel schoon,droog en vetvrij werken en vergeet de temperatuur niet succes !!
Bovengenoemde methode van Carel-k spreekt me wel aan, je hoeft dan helemaal niet in het plateau te boren. Maar is zo'n verlijming met polyester dan zo sterk dat het de trap + persoon kan houden?. Zo ja, is epoxy dan beter dan polyester?
Ik had de klus één dezer dagen willen doen maar je opmerking over de temperatuur is inderdaad belangrijk. Maar of het nog 15 graden wordt vòòr de boot te water gaat (2 april)? Tenslotte, ik heb nog wel een geschikt stuk teakhout liggen, ik neem aan dat ik dat onbehandeld kan gebruiken, dus niet in de polyester hoef te zetten?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zwemtrap monteren

Bericht door KarelE »

Teakhout is van zichzelf nogal vettig, ik ben bang dat dat de hechting van polyester negatief beinvloedt, dat zou ik eerst even uitzoeken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie