vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Wouter »

Mijn hoofdmotor (Daf 575) zit vastgebout op de fundatie.
Het geluid bij het draaien is redelijk hard, maar er is ook nog geen enkele isolatie. Van vibraties heb ik eigenlijk geen last.

Het schijnt dat het beter is als de motor op rubbers staat, maar hier heb ik eigenlijk niet zoveel verstand van.

Wie kan in het kort de voor- en nadelen uitleggen?

Over een tijdje ga ik de machinekamer grondig aanpakken. Als ik besluit de motor anders te funderen, waar moet ik dan rekening mee houden?
Moeten er ook aanpassingen aan het aandrijfwerk komen? Moet het leisingwerk van en naar de motor aangepast worden met flexibele stukken?

Bedankt!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Arrejoan »

hallo Wouter, als je je fundatie gaat wijzigen naar flexibel zul je ook al je leidingen deels flexibel moeten uitvoeren daar deze anders het bewegen/trillen van de motor moeten opvangen.
Ook zul je rekening moeten houden met de uitlijning van je koppeling en schroefas.
Maar als het goed werkt waarom wijzigen? Een DAF (heb zelf een 475 staan) wordt nooit echt stil van zichzelf, en ik denk dat je eerder resultaat haalt met isolatie.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door sailor wim »

Wouter schreef:Moet het leidingwerk van en naar de motor aangepast worden met flexibele stukken?
Hoi Wouter,
Het leidingwerk flexibel verbinden is sowieso een must, ook al ga je verder niets aan de starre opstelling doen.
Trillingen worden dan veel minder doorgegeven en dat levert ook geluid vermindering op in het geheel.
En ik zou die opstelling niet aanpassen nu maar pas bij een revisie of vervanging.
Verder is geluid isolatie wel een goede optie.
http://www.akoestiekwinkel.nl/ kijk eens hier voor voorbeelden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Dirk »

ik ben ook al een tijdje aan het tobben over onze star opgestelde Doosan L136.
Veel te veel lawaai voor mij .
Motor staat star op de fundatie, heel de fundatie zit in een betegelde betonnen vloer.
Op die betonnen vloer een isolerende kist gemaakt , ondertussen aangepast na adviezen van GSH uit Maasbracht ; buitenplaat van de kist is multiplex, daar zit aan de binnenkant 10 mm zelfklevende bitumenplaat tegen (massa), dan 4 cm minerale wol, een vlies en dan geperforeerde plaat aan de binnenzijde van de kist. Ook het luchtaanzuigkanaal is geisoleerd. Warmteisolatie perfect, geluidsisolatie niet zo sterk ( de zware bromgeluiden zijn wel weg).
Dan de ophanging van de uitlaat aangepakt, die zat vast gebout , nu alles los en verend opgehangen, geen verschil .
De drie ondersteuningen van het achterdek heb ik door geslepen en daar twee rubberen motorsteunen tussen gezet zodat die ook minder trillingen zouden doorgeven .
Alles heeft niet echt veel gebaat, het dek trilt volgens mij nog steeds teveel en via de schroef komt er ook veel motorgeluid denk ik, het is net of er een uitlaat in de kont zit (terwijl die boven het dak steekt en vrij rustig is...).
Ben nu aan het denken aan flexibele motorsteunen en een python drive op de schroefas... maar dat kostenplaatje is ook weer niet van de poes, en welke kansen op hoorbare geluidsdaling heb je ???
Is eigenlijk ook meer winterwerk, nu proberen te schilderen wanneer het kan ..
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door sailor wim »

http://www.sonus.nl/pdf/waterkampioen18.pdf
@ Dirk eerst buiten en dan binnen dat is inderdaad de werkwijze.
Maar met verf aanschaffen vliegen de euro's ook ook het varkentje hoor.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door hhalewijn »

Niet om te zeuren, maar als het je om geluid gaat, denk dan ook eens aan elektrische voortstuwing. Zonder aanpassingen aan de schroef en schroefas. Want die bepalen grotendeels de vaareigenschappen van jouw boot.
Ik kan het je aanbevelen. Op het forum kun je er wel wat over terugvinden.
Je kunt er soms ook nog wat ruimte mee winnen.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Evert »

Als het echt zoveel lawaai maakt zou het goed kunnen dat de motor niet perfect uitgelijnd staat. Dat veroorzaakt al snel veel lawaai bij een starre constructie.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door varg »

@Dirk; als je de kk uit zijn werk zet wordt het motorgeluid direct veel rustiger denk ik. Ik ben het daarom eens met Evert. Er moeten in de uitlijning fouten zitten. Naast directe uitlijnfouten moet je ook denken aan bijvoorbeeld een kromme as, uitgelopen schroefaslager, lagers van de kk. , onbalans in de schroef, etc. Gewoon rustig het een na het ander controleren en uitsluiten.
Arnold
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Dirk »

ik zal er me eens aan zetten ..;
;-D
volgens de werf zat alles snor omdat het steunlager van de as en het druklager in de keerkoppeling niet te warm werden...
zal t eens in de gaten houden ..
inderdaad Wim , verf is ook een aardige kostenpost op ons bootje.
Ik heb al lang opgegeven om de kosten bij te houden, laat staat bij elkaar te tellen, zou er niet goed van worden vrees ik ..;
;-D
groetjes, Dirk
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door Wouter »

Ik was er al bang voor dat je heel wat overhoop moet halen om de motor flexibel op te stellen. Voorlopig zit dat er niet in. Elektrische aandrijving ook niet trouwens.

Bedankt voor de link met de tips!
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vaste of flexibele opstelling hoofdmotor

Bericht door ErikH »

Wat ik nog toe wil voegen; Verwacht geen wonderen van een flexibele opstelling, een luidruchtige motor zal er niet muisstil door worden.

Gr.

Erik
Plaats reactie