Ledje laten branden op schakelpaneel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Eduard »

Op mijn dashboard heb ik een schakelpaneel dat bestaat uit schakelaars, zekeringen en ledjes. Als je een schakelaar aan zet gaat het bijbehorende ledje branden, 24 v met een weerstand tussen de plus die van de zekering komt en het schakelaartjes en het ledje. Zover niets nieuws. Nu heb ik in de machinekamer een omvormer die ook een remote-stand op de schakelaar heeft. Draadje er aan en via de schakelaar zet ik hem vanuit de stuurhut aan. De schakelaar verbindt alleen maar door, geen plus of massa. Toch zou ik het ledje graag laten branden als die schakelaar aan staat maar ik kan maar niet bedenken hoe dat moet want het ledje moet eigenlijk onafhankelijk van de schakelaar (dus niet er door 'gevoed') gaan branden. Stel dat ik nu het schakelaartje als massa schakelaar voor het ledje gebruik, dan verbind ik de remote/omvormer dus bij het aanzetten met de massa zodat het ledje gaat branden. Kan dat kwaad voor de omvormer? (Victron) Groet, Eduard.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door ErikH »

Dubbelpolige schakelaar gebruiken, eigenlijk zijn dat 2 schakelaars in 1.
Anders je bestaande schakelaar een klein relais laten schakelen, parallel over de relaisspoel het ledje+weerstandje.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Aquanaut »

Over wat voor Victron gaat het precies Eduard ?

Er zijn namelijk een aantal modellen "plus gestuurd", en die zou je dus gewoon aan de schakelaar kunnen hangen ....
Hoef je feitelijk ook maar 1 draad te gebruiken..

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Eduard »

Het is een victron energy blue power Phoenix inverter 24 350. Een ander, dubbelpolig, schakelaartje wil ik liever niet want ik denk niet dat ik nog eenzelfde als de andere 5 in het paneeltje kan vinden en ik weet dat ik me dan ga ergeren aan de afwijkende schakelaar. Maar de andere mogelijkheid van Erik klinkt (voor mij) best ingewikkeld dus misschien moet ik gewoon accepteren dat er bij die ene schakelaar geen ledje aan gaat, aan de stand van de schakelaar zie je tenslotte ook dat hij aan staat. Eduard.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Handige Harrie »

Moet je even met de multimeter kijken of de remote naar de massa of de 12v gekoppeld wordt.

in de meeste gevallen is het namelijk toch een interne relais die dan bekrachtigd word
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door hhalewijn »

De Victron wordt inderdaad met +24v aangestuurd. Je kunt dus gewoon die spanning gebruiken en aftakken voor het LEDje
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Eduard »

Ik snap het toch niet helemaal: als ik via de multimeter, terwijl de schakelaar van de victron op stand remote staat, met de draad die uit het groene blokje komt, contact maak, is er niets, geen massa en geen 24 volt. Dit geldt voor beide draadjes. Het enige wat je doet, volgens mij, is doorverbinden. Vandaar dat ik me afvroeg of het kwaad kan dat daar nu juist 24 op komt via mijn dashboardpaneelschakelaar, of juist de massa met dat groene blokje verbindt.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door ErikH »

Eduard schreef:Maar de andere mogelijkheid van Erik klinkt (voor mij) best ingewikkeld
Niet ingewikkeld en kost € 5,- materiaal, we loodsen je er wel doorheen. Eerst maar de andere suggestie onderzoeken, die is eenvoudiger.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Eduard »

Ok, ik zal morgen nog even alles doormeten op het groene blokje van de remote aansluiting.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Eduard »

Nader onderzoek heeft het volgende opgeleverd. Als op de omvormer, die is aangesloten op een 24v accubank, de schakelaar op de stand 'remote' staat, en de schakelaar op het dashboard op 'uit' staat, staat er op het rechter contact van het groene blokje 24 volt. Op het andere contact van het groene blokje staat niks. Zet ik de schakelaar op het dashboard op 'aan' (dan verbind ik dus de goudkleurige draad door), dan staat er op de beide contacten van het groene blokje niks. Dat begrijp ik dus niet: niet doorverbonden via het groene blokje: 24v spanning, wel doorverbonden, niets. De accubank die ik hier gebruik staat op zichzelf, is (nog) niet verbonden met het boordnet. Het schakelaartje op het paneel heb ik ook van de rest losgekoppeld door de zekering er uit te halen.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Ledje laten branden op schakelpaneel

Bericht door Aquanaut »

Hoi Eduard,

Daarom vroeg ik dus om het exacte type.
De 24/350 heeft helaas geen "active pull up" remote ingang.
Deze kun je in tegenstelling tot de zwaardere modellen niet met een plusje sturen!!
Deze zal je dus moeten sturen met een relais zoals Erik heeft uitgelegd, of je moet een remote adaptertje aanschaffen dan kun je hem met een plus sturen.
Komt qua werking op het zelfde neer alleen hoef je niet constant een relais te bekrachtigen
https://www.bluepowershop.nl/overig/acc ... cable.html

Stuur me maar een mailtje voor een aanbieding!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Plaats reactie