Ik heb zo een krom buisje op mijn achterdek als ontluchting voor mijn dieseltank.
Nu heb ik de pech dat er maar 2 gaten in die tank zitten (op de tankklep na). Omdat de tank bij de originele benzine motor zat.
Ik moest dus wat improviseren met de retourleiding en die heb ik dus op de ontluchting van de tank gezet.
Dat ging altijd goed. Tot afgelopen weekend. De diesel kwam vrolijk uit het ontluchtingspijpje sproeien. Uit nood maar de ontluchting afgekoppeld en de tankdop iets open gezet tijdens het varen.
Maar nu blijf ik dus met de uitdaging achter om die retour ergens op aan te sluiten. Iemand een slim eenvoudig idee?
Even er in boren lijkt me niet echt handig met diesel er in en met risico dat er ijzer in de tank terecht komt. En dat ding eruit halen is een hels karwei.
Dan ga ik er van uit dat ook diesel een ontluchting moet hebben.
Ontluchting dieseltank
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ontluchting dieseltank
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
- Locatie: Groningen
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Ontluchting dieseltank
kun je in de vul leiding geen t splitsing maken, daar de retour op en de ontluchting op de oorspronkelijke aansluiting?
met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ontluchting dieseltank
Dat er diesel en lucht naar buiten komt is mogelijk het gevolg van opwarmen van de tank. De lucht in de tank zet dan meer uit dan het volume aan diesel dat je verbruikt. Dan krijg je een luchtstroom naar buiten in plaats van naar binnen.
Tegenwoordig 'moet' de ontluchtingsleiding 2,5 x de doorsnede hebben van de vulleiding. Verder moet die leiding min. 50 cm boven dek eindigen. Als je nu op het dek een dikkere leiding last, bijv. 1,5", en deze wat hoger maakt dan hij nu is, dan komt eventuele dieselolie niet meer naar buiten. Dat kleine beetje blijft dan wel in de leiding staan en een surplus aan lucht borrelt er wel doorheen naar boven. Je kan de oorspronkelijke leiding op dekhoogte afzagen en de dikkere eromheen op dek lassen. Zo doen ze het in de binnenvaart iig om aan de nieuwe diameter-eis te voldo
Tegenwoordig 'moet' de ontluchtingsleiding 2,5 x de doorsnede hebben van de vulleiding. Verder moet die leiding min. 50 cm boven dek eindigen. Als je nu op het dek een dikkere leiding last, bijv. 1,5", en deze wat hoger maakt dan hij nu is, dan komt eventuele dieselolie niet meer naar buiten. Dat kleine beetje blijft dan wel in de leiding staan en een surplus aan lucht borrelt er wel doorheen naar boven. Je kan de oorspronkelijke leiding op dekhoogte afzagen en de dikkere eromheen op dek lassen. Zo doen ze het in de binnenvaart iig om aan de nieuwe diameter-eis te voldo
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ontluchting dieseltank
Bij mijn generatortankje heb ik het anders gedaan. Daar heb ik op de aanzuig een verloop van een paar mm (hooguit 8mm) naar 2" gemaakt. Op dat 2" verloop zit een 2" kruis-fitting geschroefd. Onder het kruis een sok met daarop weer een kogelkraan. Dat is mijn mini-waterzak. Op de ene horizontale aansluiting een kogelkraan en voedingsleiding naar de motor. Op de andere horizontale aansluiting de retour van de motor.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Ontluchting dieseltank
@Jef Tengo. Dus retour gewoon bij terugkomst tank op de aanvoer aansluiten? Op zich klinkt dat niet gek. Als de druk te hoog is van de retour zou het teruggedrukt worden in de tank en anders gewoon naar de motor teruggaan?
@Karel. Zeg je nu eigenlijk hetzelfde als Jeff? Maar de ontluchting 50 cm boven het dek laten uitkomen? Dat is wel veel voor een 8 meter bootje ? En dat er wat druk kan komen bij warmte is begrijpelijk. Maar de tan is maar een kwart vol en de retour zit bijna bovenin samen met de ontluchting. En Het heeft 2 jaar lang goed gewerkt.
Er zit op de aanvoer op de tank 2 afsluiters op 1 leiding. Kan ik daar de retour op zetten dan?
@Karel. Zeg je nu eigenlijk hetzelfde als Jeff? Maar de ontluchting 50 cm boven het dek laten uitkomen? Dat is wel veel voor een 8 meter bootje ? En dat er wat druk kan komen bij warmte is begrijpelijk. Maar de tan is maar een kwart vol en de retour zit bijna bovenin samen met de ontluchting. En Het heeft 2 jaar lang goed gewerkt.
Er zit op de aanvoer op de tank 2 afsluiters op 1 leiding. Kan ik daar de retour op zetten dan?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Ontluchting dieseltank
Je retour aan sluiten op de aanzuig is niet een goed plan want dan ga je namelijk de (warme) retourdiesel weer bij je aan te zuigen diesel voegen en deze temperatuur, die normaal in je tank terugloopt, gaat dan alleen maar verder oplopen.
Je situatie zo hij nu is is ook niet ideaal maar als je retour zo dicht mogelijk bij je tank zit en de ontluchting behoorlijk hoger zou het toch moeten werken.
Je situatie zo hij nu is is ook niet ideaal maar als je retour zo dicht mogelijk bij je tank zit en de ontluchting behoorlijk hoger zou het toch moeten werken.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Ontluchting dieseltank
HH,
Het liefst zou je de retour helemaal terug willen zien naar je dagtank en dan ook nog eens op gepaste afstand van de aanzuig.
Voordelen; De aangezogen diesel is weer gekoeld door inhoud en oppervlakte tank, goed voor brandstofpomp en verstuivers.
De retour diesel wordt ook weer gefilterd.
Je kunt je retour diesel zelfs gelijk terug laten komen bij aanzuig opvoerpomp;
Nadelen; Opwarmen van de diesel(met gevolg schade verstuivers/brandstofpomp).
Bij kleine luchtlekkage (altijd mogelijk)hoopt dit zich op in je brandstofsysteem direct op de motor in plaats van dat
deze worden afgevoerd naar tank.
Ontluchtten van systeem gaat na wissel van filter of bijvoorbeeld verstuiver veel moeizamer.
We weten natuurlijk niet wat en of het mogelijk is, ik begrijp dat je een stalen tank heb met mogelijk een flexible vulslang?
Mogelijk zit er op de tank een lassok met een slangtule gelast waar je vulslang op uitkomt?
Kun je hier een t stuk tussen zetten met hierop je retour?
Navigo
Het liefst zou je de retour helemaal terug willen zien naar je dagtank en dan ook nog eens op gepaste afstand van de aanzuig.
Voordelen; De aangezogen diesel is weer gekoeld door inhoud en oppervlakte tank, goed voor brandstofpomp en verstuivers.
De retour diesel wordt ook weer gefilterd.
Je kunt je retour diesel zelfs gelijk terug laten komen bij aanzuig opvoerpomp;
Nadelen; Opwarmen van de diesel(met gevolg schade verstuivers/brandstofpomp).
Bij kleine luchtlekkage (altijd mogelijk)hoopt dit zich op in je brandstofsysteem direct op de motor in plaats van dat
deze worden afgevoerd naar tank.
Ontluchtten van systeem gaat na wissel van filter of bijvoorbeeld verstuiver veel moeizamer.
We weten natuurlijk niet wat en of het mogelijk is, ik begrijp dat je een stalen tank heb met mogelijk een flexible vulslang?
Mogelijk zit er op de tank een lassok met een slangtule gelast waar je vulslang op uitkomt?
Kun je hier een t stuk tussen zetten met hierop je retour?
Navigo