LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door KarelE »

Voor degenen die er nog niet aan toe zijn gekomen een AIS apparaat aan te schaffen:

De LVBHB heeft een collectieve inkoop opgestart. De aanbieder is inmiddels geselecteerd.

Lidmaatschap is niet vereist! Dus ook voor niet-leden

Een AIS apparaat gaat netto minder dan 1700 eurietjes kosten. Komen nog wel inbouw- en certificeringskosten bij. Die zijn variabel als gevolg van reisafstand (ze proberen te combineren) en wat je al zelf kan voorbereiden m.b.t. antennekabels etc.

Laat maar even per PB weten als je interesse hebt, dan breng ik je in contact met Klaus. Je kan ook zelf e.e.a. nalezen op de site.
Laatst gewijzigd door KarelE op do dec 15, 2016 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door sambeek »

Indien je boot/schip niet direct aan de voorwaarden voldoet om het verplicht
te moet hebben, in dit geval 100m³ inhoud als vierkante bak berekend. (ik blijf hangen op +/- 62m³)
Wat zou voor mij het voordeel kunnen zijn dat ik dat aanschaf?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door KarelE »

Het hangt er erg vanaf hoe en waar je vaart denk ik.

Als je vaak op vaarwater zit waarop ook beroepsvaart vaart is het voordeel dat deze beroepsvaart je direct ziet, met afmetingen en snelheid. Ik merk het bij het varen met beroepsvaart dat ik daar erg veel gebruik van maak. Samen met radar en afstandsringen kan je afstand tot een kruispunt bepalen, en met de snelheid erbij uitrekenen of je er al dan niet tegelijk bent. Ook zien de anderen meteen de naam van je schip, dan kunnen ze je een stuk makkelijker aanroepen. Dat is in ieder geval een stuk helderder dan 'dat schip opvarend bij de voormalige Transol'. (Waar is dit ?? ;) ) De meeste recreatieschippers zullen dan geen idee hebben of het over henzelf gaat.

Met zo'n AIS systeem kan je ook andere schepen zien op je eigen navigatiesysteem. Maar daarvoor heb je geen A-klasse AIS nodig, dat kan ook met een B-klasse AIS (goedkoper) of met relatief goedkope spullen als de Raspberry Pi. Dat is op het forum dacht ik al eens aan de orde geweest.

Samenvattend, vaar je veel samen met beroepsvaart en vind je het belangrijk dat je herkend kan worden dan is dit interessant. Als je geen liggende gelden hebt en nog andere features aan je schip wilt toevoegen dan zou ik dat maar lekker eerst doen. Tot zover mijn mening....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door frank »

Gelukkig val ik onder de grens en heb dus geen cvo nodig. AIS is wel een mooi hulpmiddel maar om daar nu zoveel geld aan uit te geven..
Laatst moest ik varen bij slecht zicht, mocht nog net, en ik gebruikte een tablet met de kaart van maps.me waardoor ik zeer nauwkeurig kon zien waar ik was en op mijn foon had ik een app draaien 'findship' waarvan ik zeer onder de indruk ben.
Je ziet alle schepen met AIS om je heen je klikt er op en je hebt de naam etc en je kunt evt aanroepen als je klem dreigt te lopen.
Die simpele oplossing gaf mij vertrouwen genoeg om door te varen. Werkt erg goed moet ik zeggen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door quichot »

Ik deel die ervaring, ik vaar er nu drie jaar mee. Toch zie ik ook nog wel eens spookschepen, die om welke reden ook hun AIS niet aangezet hebben. Dus het is wel een aanwinst, maar geen radarvervanger.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door johan »

Het is pas als je iets engs meemaakt dat je het belang van veiligheid beseft. AIS lijkt mij een sterke ondersteuning van veilig varen op druk water met veel beroepsvaart.
Ik wil onderstaande toch met jullie delen:
maandag gingen we vissen op zee, we lagen voor anker op een kilometer of drie uit de kust, met in de nabijheid nog een vijftal sportvissersbootjes. Het was mistig, met een zicht tot ongeveer 1 km.
Uit de mist doemt een vissersschip op dat recht op ons lijkt te varen. Met AIS hadden we dat direct kunnen inschatten. Nu was het gokken en hopen dat hij van koers ging veranderen.
Het resultaat: op het laatste nippertje het ankertouw kunnen doorsnijden en net voor de beroepsvisser kunnen wegvaren. We hadden geen 50 meter speling meer over.
Oproepen op marifoon en dergelijke had achteraf bekeken geen zin: de brug was onbemand...
Ook de andere sportvisbootjes hadden al hun mes klaar...
Om maar te zeggen: je kan geen veiligheid genoeg inbouwen, AIS draagt daar zeker toe bij en ik zou in alle geval niet aarzelen. Toegegeven: de oplossing die Frank gebruikt heeft zeker ook een grote meerwaarde en waarschijnlijk een betere verhouding kostprijs/opbrengst (in veiligheidstermen) dan AIS.

mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door meester »

Ik val ook onder de grens maar wil wel een AIS. heb deze zomer een belg gesproken die met een matsutec ais transmitter zijn systeem had gebouwd. Ik zou eigenlijk niet weten waarom ik ook niet zoiets zou kopen.
https://nl.aliexpress.com/item/Matsutec ... 87202.html
zou dit ook mogen op de nederlandse binnenwateren? op zee zou geen probleem zijn.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door wrotter »

de toenmalige transol zat even voor de invaart vanaf rotterdam op slikkerveer daar melde je je als je doorvoer nar vreeswijk of de noord in ging ,er stond in de tuin een heel groot bord met transol en het is er bij de schippers ingeslopen om zich daar te melden als herkennings punt .
dit zelfde had je als je vreeswijk naderde dan melde je bij klaphek dat lag tussen de brug en de camping klein scheveningen
zo waren er legio meld punten die niet officeel te boek stonden maar in de schippers wereld gebruikt werden .
groet wout
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door KarelE »

Nou, die transol wordt nog steeds veel gebruikt! Ook al is dat bord allang weg.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door Happydart »

johan schreef:Het is pas als je iets engs meemaakt dat je het belang van veiligheid beseft. AIS lijkt mij een sterke ondersteuning van veilig varen op druk water met veel beroepsvaart.
Ik wil onderstaande toch met jullie delen:
maandag gingen we vissen op zee, we lagen voor anker op een kilometer of drie uit de kust, met in de nabijheid nog een vijftal sportvissersbootjes. Het was mistig, met een zicht tot ongeveer 1 km.
Uit de mist doemt een vissersschip op dat recht op ons lijkt te varen. Met AIS hadden we dat direct kunnen inschatten. Nu was het gokken en hopen dat hij van koers ging veranderen.
Het resultaat: op het laatste nippertje het ankertouw kunnen doorsnijden en net voor de beroepsvisser kunnen wegvaren. We hadden geen 50 meter speling meer over.
Oproepen op marifoon en dergelijke had achteraf bekeken geen zin: de brug was onbemand...
Ook de andere sportvisbootjes hadden al hun mes klaar...
Om maar te zeggen: je kan geen veiligheid genoeg inbouwen, AIS draagt daar zeker toe bij en ik zou in alle geval niet aarzelen. Toegegeven: de oplossing die Frank gebruikt heeft zeker ook een grote meerwaarde en waarschijnlijk een betere verhouding kostprijs/opbrengst (in veiligheidstermen) dan AIS.

mvg
Johan
Je kan wanneer je niet verplicht een transponder nodig hebt ook veilig varen met enkel een AIS ontvanger.
Wij hebben radar en ais ontvangst in de praktijk is dat ruim voldoende om alle bewegingen en obstakels te zien en te ontwijken, radar is onvervangbaar, maar een AIS ontvanger "ziet" ook om de hoek/bocht dus toch een duidelijk extra voordeel.
Een AIS ontvanger heb je al voor 100 euro dus daar gaat ook niemand met een bootje over vallen denk ik dan.
De situatie die U hierboven beschrijft heeft geen relatie met AIS denk ik, maar eerder met een beroeps die onverantwoord handelde, gezien ook de andere visbootjes hun mes al klaar hadden zagen ze hem komen, en met een goede lucht(pomp)hoorn ipv een goedkoop elektrisch toetertje maak je in zo een situatie meer kans dat er iemand je hoort... , mijn ketting ophalen duurt ook al 3 minuten dus vhf en toeter bij twijfel...of ik stuur ons madam op zijn dak hahahaha
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door johan »

een AIS ontvanger ging ons in dit geval toch wel een stuk sneller duidelijk gemaakt hebben dat hij écht op ramkoers lag. Toeter durf ik betwijfelen of dat ging helpen, hij ging ons midscheeps pakken en het was een klereherrie aan boord toen hij voorbijstoof. Lucht is niet direct een optie op een plezierbootje van 7 meter staat geen compressor. Misschien zo'n spuitbusding?
Ik ga sowieso mijn schipper aanraden zo'n ontvanger aan te schaffen!
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door sambeek »

johan schreef:een AIS ontvanger ging ons in dit geval toch wel een stuk sneller duidelijk gemaakt hebben dat hij écht op ramkoers lag. Toeter durf ik betwijfelen of dat ging helpen, hij ging ons midscheeps pakken en het was een klereherrie aan boord toen hij voorbijstoof. Lucht is niet direct een optie op een plezierbootje van 7 meter staat geen compressor. Misschien zo'n spuitbusding?
Ik ga sowieso mijn schipper aanraden zo'n ontvanger aan te schaffen!
Dan maar hopen dat de "voorbij stuiver" ook AIS aan boord heeft/had. Anders heb je nog geen moer. :(
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door KarelE »

@johan

Als je alleen een ontvanger wilt kijk dan hier eens bij de LVBHB. Daar heeft een werkgroep een set uitgewerkt op basis van Raspberry Pi. Je kan een kant en klare SD-kaart aanschaffen voor niet al te veel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: LVBHB heeft aanbieding voor collectieve inkoop AIS

Bericht door johan »

Dank je wel Karel, ziet er eigenlijk wel doenbaar uit!
Het is niet mijn boot (ik ben al een aantal jaren bootloos) maar ik vermoed dat na ons avontuur de schipper er wel voor zal openstaan..
Als we al de zekerheid hebben van ramkoers via een ontvanger geeft ons dat wat meer reactietijd.
mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie