Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door WADnWIND »

varg schreef: di feb 28, 2017 9:19 pm Koop nou eerst wat van die goedkope luiers! Verbazend om te zien wat een paar luiers kunnen opzuigen.

Arnold
Inderdaad, dat deden wij 35 jaar geleden ook al in de klipper om de condens op te vangen. Als je dan met een pak luiers over straat ging kwam de geruchten machine in vloot direct op gang....... :lol: :lol:

Luiers zijn zeer effectief.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door wrotter »

ik heb het nog eens na gekeken maar vroeger smeerden men ook wel lijnolie op de binnenkant van de zijden ,dit werd gemengd met wat standolie en siccatief en soms met een kleurtje verf meestal roodbruin en wat verwarmd en er op gesmeerd ,maar vrijwel iedere schipper had zo zijn eigen zalfjes wat men er op smeerde dit mengsel droogde redelijk snel ,maar sommigen lagen toch weken aan de beurs .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Gerard »

dj_sane schreef: za dec 17, 2016 5:26 pm Ben wel wat huiverig voor de middelen die roest "opeten"...
Niet nodig. Ze eten geen roest maar zetten het om zodat het roesten niet doorzet, mits je voorkomt dat het proces opnieuw kan beginnen. Ik heb ruim 12 jaar uitstekende ervaringen met "Rust remover" van Epifanes. Na behandeling kun je rustig pas volgend jaar of zo verder gaan met schilderen. Ik heb van de zomer, bij het verbouwen van m'n woonkeuken, zoveel mogelijk het oude vlakkevet weggehaald overal "Rust remover" gegoten zodat het in alle kieren kan kruipen en indringen en daarna "Bottom Coat" van Tenco er over heen. Het vlak vervolgens weer flink in het vlakkevet gezet. Ik heb van het proces ook van een datum voorziene foto's gemaakt (altijd handig bij verkoop want mooie verhalen, daar koop je meestal niet veel voor).
Bij het intimmeren zorg(de) ik altijd voor een luchtspouw tussen scheepshuid en isolatie zodat door natuurlijke ventilatie (warme lucht stijgt en neemt vocht mee) de gigantische hoeveelheden vocht die bewoning nou eenmaal meebrengt, niet op het vlak verzameld wordt/blijft. Ik heb een houten luikenkap bwaardoor die warmere lucht met het vocht makkelijk weg kan, maar wanneer het schip van boven dicht is vanwege staal zijn voldoende ventilatiespleten wenselijk, lijkt mij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie