Zwaardere altenator?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Zwaardere altenator?

Bericht door sa marsj »

Hi iedereen.
Ben nieuw maar lees alles hier grondig, om bij te leren...

Ik heb een 18,5m type recente luxemotor, wij wonen erop en doen grote reizen, Frankrijk.

Heb net een testvaart achter de rug, en alles is ok , maar heb de indruk dat de huidige wat mager is.

Aan boord zijn de nodige energievreters, vele accus 8 stuks totaal, waarvan er 4van 230 amp instaan voor huishoudelijk gebruik, staan op 24v en er staat een nieuwe 24v 55amp altenator op,
Nu heb ik wel een generator van aan boord, maar ik vroeg mij nu af of het niet geraadzaam is om een zwaardere of een hulp alternator er bij te plaatsen, zou een 24v 110 amp voldoende zijn? Of loont het niet de moeite en kosten om te verzwaren.

Graag uw gewaardeerde mening en laat u maar eens gaan 8)

Heb wel wat medelijden met mij ben 70j en heb van electriciteit niet zooveel kaas gegeten!

Alvast erg bedankt
Steve
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door sailor wim »

Steve.
Welkom hier.
Medelijden echt niet licht jaloers dat je de stap hebt gezet.
Ik zou als de huishoud Accu's vervangen moeten worden kiezen voor AGM. Tenzij die al aanwezig zijn als soort.
AGM laat snel bij en dat is een voordeel als je vaart
Verder kijk naar zonnepanelen wat je kwijt kan op bv. de stuurhut. Maar wel uitvoeren meteen MPPT regelaar van het blauwe merk. Dan word er geladen als je stilligt en zelfs ook als de motor loopt. Is mijn ervaring.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door wrotter »

indertijd had ik een luxe motor .
er zat een gelijkstroom dynamo op van ruim 180 AMP met externe regelaar ,geregeld bleef deze hangen en dan werden de accu's opgeblazen.\
dus opzoek naar wat anders .
door dat ik een Daf 645 er in had staan maar even bij de Daf gevraagd om een zware dynamo ,daar werd mij verteld zet er niet een op maar 2 van 80 amp 24 volt wisselstroom over 2 snaren en met een velt schakelaar van iedere dynamo op het het desbord zodat je er altijd een of alle twee kan uitschakelen .na er een fundatie voor te hebben laten maken ,het spul in werking en het heeft bij mij jaren gewerkt tot ik het schip verkocht .
dit was een klein passagiers schip en we verbruikten veel stroom ,en het opladen moest vaak op korte stukjes varen ,maar ook met dagen van 10 uur .
voordeel was dat als je je volle vermogen nodig had je beide dynamo.,s even kon uitschakelen ,de dynamo van de motor zelf ook 24 v van de start accu liep altijd mee ,en als ze vol waren kon je er een uitzetten .
dit is mij dus verteld door de daf en heb het indertijd nagevraagd bij Turkstra in sneek en die zijden dat zij het ook vaker zo deden .
en dat omdat een dynamo van pakweg 80 amp niet zoveel kost en 2 er goedkoper waren dan 1 vaan 180 tot 220 amp
groet wout.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door meester »

Ik heb er een aantal jaren een van 100A op mijn motor gehad en heb hem nog een liggen hier. je moet wel met dikke draden aansluiten en je accu's moeten de laadstroom aankunnen. Ik dat er uiteindelijk een tandriem opgezet omdat een enkele V snaar het vermogen niet aankon. Nu ik flinke zonnepanelen heb is hij niet meer nodig. Ik heb er dus een van Bosch te koop. 28v 100amp. stuur een berichtje als je interesse hebt.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Hera
Berichten: 1
Lid geworden op: vr feb 10, 2017 1:10 pm

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door Hera »

Hoi, ik heb wel interesse in jouw dynamo. Heb je hem nog? Gr. Ruud.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door frank »

Komt ook nog wat anders bij kijken als je in Frankrijk door die kanaaltjes vaart. Ik kreeg de eerste reis nooit de accu's vol want maakte maar weinig toeren vanwege het kleine en ondiepe vaarwater. Dat moest anders.
Toen heb ik een nieuwe grotere dubbele poelie laten draaien en een 100 amp zelfstartende dynamo aan twee v-snaren gehangen.
Ik was er na wat rekenwerk achter gekomen dat tijdens die kanaalvaarten de dynamo te langzaam draaide om zijn volle vermogen op te brengen.
Dus na het aanpassen van de poelie had ik bij lage motortoerentallen voldoende omwentelingen op de dynamo maar wel zo dat ook bij vol vermogen de dynamo binnen het toegestane bereik bleef.
Vervolgens dikkere bedrading gelegd vanwege meer Amps, rekening houdend met de afstand naar de accu' s en sindsdien nooit meer problemen gehad.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door Wouter »

interessant onderwerp waar ik ook een vraag op heb die Wrotter wellicht kan beantwoorden (sorry dat ik bij inbreek Steve).

Geldt niet dat het vermogen dat je van de motor afsnoept met een dynamo bepaald wordt door de belasting van de dynamo?
Dus als weinig stroom gevraagd wordt door de regelaar zal de dynamo op zijn beurt weinig van de motor vragen?

groet, Wouter
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Zwaardere altenator?

Bericht door wrotter »

ja dat is waar ,maar wij verbruikten vrij veel stroom op een passagiers scheepje 8x225 amp 24 volt en dan 220v via de omvormer ,en soms bedroeg de vaartijd niet meer dan 2 a 4 uur ,dus wou je de accu,s zover mogelijk opladen in korte tijd ,maar je had ook lange vaardagen van meer dan 10 uur al dan niet met passagiers en dan kon je er een of beide even uit zetten ,alleen moest je dat goed in de gaten houden anders geen vonkjes meer .
al dan niet weet ik niet hoeveel een meedraaiende dynamo gebruikt eigenlijk interesseerde mij dat vroeger niet zoveel. Maar vol belast ging het toerental best omlaag.
maar ik heb het zo gedaan op aanwijzing van de geleerden ,en daarvoor had ik verscheidene keren het hele accu arsenaal opgeblazen ,en dat was toen geen leuk bedrag wat 8 van die krengen toen koste.
de 2 x 125 amp 24 volt van de start heb ik in 10jaar nooit hoeven wisselen voor zover ik nog weet.
Plaats reactie