Spudpalen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

berghout-2

Re: Spudpalen

Bericht door berghout-2 »

Nog even over de keuze voor een kettingtakel.
Ik wilde geen staaldraad gebruiken. Als de draad slap komt te hangen (wat kan gebeuren als het water zakt terwijl de spudpaal aan de grond staat) dan is er een risico dat de draad van de trommel springt en onklaar raakt.
Dat risico is op te vangen met een systeem dat automatisch de draadspanning op peil houdt, maar dat vond en vind ik veel te gecompliceerd.

Een standaard kettingtakel heeft vele voordelen: goedkoop, betrouwbaar, snel uitwisselbaar, ingebouwde thermische beveiliging, ingebouwde slipkoppeling, ingebouwde vasthoudrem. Verder zijn er geen aparte eindstopschakelaars nodig, omdat de slipkoppeling in werking treedt bij de uiterste standen.

Ik had het bevestigingsoog, waarmee de ketting in de spudpaal vast zat, heel groot gemaakt. Het idee hierbij was, dat het dan mogelijk zou zijn om met een haak te gaan "vissen" in het geval dat de ketting gebroken zou zijn, om zo de paal toch omhoog te kunnen halen.
Verder was het een bewuste keuze om de spudpaal buiten de boot, voor de voorsteven te hangen. In de eerste plaats hou ik niet van gaten in de boot, en in de tweede plaats was mijn gedachte dat (in het geval dat de paal ernstig verbogen zou raken) ik het hele spul ter plekke van mijn boot zou kunnen afsnijden.
Beide opties heb ik gelukkig niet hoeven gebruiken.

Wim.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spudpalen

Bericht door sailor wim »

Wim PB.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Spudpalen

Bericht door Gédeau »

Hallo,

Ondertussen al effe verder en is het tijd om werk te maken van die spudpalen...
Ondertussen vierkante kokerprofielen aangekocht in S355, 12,5mm wanddikte, 300, 220 en 160mm vierkant. Dit lijkt me voor m'n 20m (40ton) scheepje wel ruim voldoende. (Al zou ik niet weten hoe zoiets te berekenen)
De ingelaste koker heeft een lengte van 2m30, de 2 schuivende delen elk zo'n 2m10.

Omdat de voorste paal aan de slaapkamer komt, denk ik eraan om als geleiding POM/Delrin strips te voorzien (van zo'n 10cm). Dit om geluidsoverdracht tot het minimum proberen te beperken.

Graag verneem ik jullie ervaringen/tips, vooral over:
*Hoeveel speling moet ik voorzien tussen 2 schuivende kokers? (Ik denk aan 3 a 5mm)
*Hoeveel CM overlap moet ik voorzien in de buizen? Waarmee ik bedoel welke afstand de buizen minimaal tov elkaar moeten in elkaar geschoven blijven bij het zakken van de palen. (Ik denk aan 50cm)

Alle tips, do's and don'ts, zijn zeker welkom, alvast bedankt om met me mee te denken,

Geert
AfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Spudpalen

Bericht door Gédeau »

(N)iemand?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Spudpalen

Bericht door Twei Woiven »

Als we een geschikt schip hadden gekocht zouden we ook spudpalen nemen, maar als je kan zien in ons topic, we hebben een schip zonder boegschroef, een gehaktmolen van 1 meter 40 die fijn wielwerking heeft en geen ruimte voor spudpalen...
We doen het dus zonder, en we kunnen je dus ook niet van tips en trucs voorzien helaas.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie