Beste Lezers,
In mijn onderzoek om het lawaai van de schroefas van mijn boot te verminderen ben ik op een paar onduidelijkheden gekomen, vooral door mijn onkunde, denk ik.
De situatie: ik heb een voormalig marine schouw WM4 (Mulders en Rijke) van 11 meter uit circa 1970.
Originele motor DAF475. en sinds 2005 een mercedes om 312 (die heb ik inlaten bouwen door Drinkwaard)
Schroef as is 5 cm dik en ca 3meter lang.
Vetkoord moet ik om de 30 vaaruren aandraaien anders lekt het te veel (ook als ik niet vaar). En het geluid van de schroefas hoor je door de hele boot, klinkt als droog en niet fijn. As wordt niet echt warm.
Meteen na het geland met vetkoord is een aansluiting met slang die aangesloten is op mijn uitlaatwater systeem.
Nu ik advies vraag wordt het onduidelijk of het wel klopt dat het een water gesmeerde schroefas betreft. Dinsdag gaat de boot uit het water. Klopt het dat bij een watergesmeerde schroefas aan het uiteinde van de as (buiten) er een ring met sleuven in de richting van de as moeten zitten? En zo niet klopt het niet?
Ander punt, bij de beschrijvingen van vetkoord verplaatsen, moet de as nog wel met de hand te draaien zijn. Dat lukt bij mij helemaal niet ook als de vetkoord moeren helemaal los zijn. Klopt toch niet?
Ik probeer het te berijpen voordat de boot weer het water in gaat
Dank en groet, Albert
Hierbij een foto van de schoefas waterinspuit
en een doornsnede van de bouwtekening:
en dit is de boot
water gesmeerde schroefas ? Of vet?
Moderators: sailor wim, frank