Hanomag Brandstofdrukpomp aansluiten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kapitein Henkie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 8:57 pm
Locatie: Lelystad
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Hanomag Brandstofdrukpomp aansluiten

Bericht door Kapitein Henkie »

Goeiedag weer allemaal,

Even een vraag waarvan ik hoop dat er iemand met verstand van de wat oudere Dieselmotor antwoord op heeft.
Een paar weken geleden liep mijn (Bosch) drukpomp vast, na een week zoeken kwam ik iemand op het spoor die toevallig ergens nog een iets jongere pomp had liggen. We hebben hem er op gezet en alles lijkt te werken, de verstuivers geven brandstof, de gloeispiralen doen het... het motortje loopt weer redelijk goed stationair al zwalkt het toerental af en toe bij stationair tussen de 800 en 1100, maar na een paar keer wat toeren maken stabiliseert zich dat wel weer. Hij rookt nu wel (wit) , en dat deed ie daarvoor alleen de eerste 15 minuten.
Maar op het moment dat ik mijn keerkoppeling inschakel kapt ie er mee! De Keerkoppeling op zich en de schroef as zijn prima in orde... de schroef draait zelf heel langzaam mee als ie stationair loopt, maar zodra de motor echt kracht moet leveren lijkt ie zich te verslikken. We hebben al geprobeerd de pomp wat later en vroeger te stellen om te kijken of het ontstekingsmoment iets uitmaakt.
Nu is mijn vraag de volgende: De drukpomp kan ook een halve slag gedraaid worden op de aansluiting met de motor en we hebben al gezien dat de krukas een hele slag maakt als de pomp een halve slag heeft gemaakt. Betekent dit dat het niets uitmaakt? Of heeft dat ook met de stand van de kleppen te maken?
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Hanomag Brandstofdrukpomp aansluiten

Bericht door Navigo »

HH,

Ja je kunt de pomp verkeerd zetten, ergens staan merktekens.

Waarschijnlijk op het vliegwiel, soms op de poelie. Deze neem je dan als startpunt voor de afstelling.

Als voorbeeld;
Op het vliegwielhuis zit een kapje wat je kunt verwijderen.
Hieronder zit een aflees naald, op het vliegwiel staat een afkorting, hiermee wordt aangegeven dat cilinder 1 in top staat.
Ten opzichte deze naald moet je het vliegwiel verdraaien tot bijvoorbeeld 24 graden voor top.

Nu merktekens van brandstofpomp gelijk zetten door de pomp(as)te verdraaien.

Hoe heb je hem afgesteld, dan weten we meteen wat voor merktekens je gebruikt hebt, dat maakt het makkelijker.

Navigo
Gebruikersavatar
Kapitein Henkie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 8:57 pm
Locatie: Lelystad
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Re: Hanomag Brandstofdrukpomp aansluiten

Bericht door Kapitein Henkie »

Hi Navigo,

Een tractormonteur heeft de brandstof pomp gemonteerd voor me en ik heb meegekeken, maar ik kan me niet herinneren of hij überhaupt op merktekens heeft gelet... zeker niet op het vliegwiel, want dan had ik de kap aan de achterkant van de motor moeten verwijderen. Ik ga dat dit weekend eens doen en zien wat voor zaken ik daar tegenkom, dan post ik wel wat foto's zodat je mee kan kijken :wink:
In ieder geval alvast bedankt voor je aanwijzingen.
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Plaats reactie