Verf onderhoud

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wie gebruikt er een (verf) onderhouds produkt?

Nooit verven vind ik moeite genoeg.
8
40%
Altijd bij schoonschip maken.
8
40%
Alleen als de lak de glans gaat verliezen.
4
20%
Bij bezoek aan een evenement juist.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Verf onderhoud

Bericht door sailor wim »

Deze poll naar aanleiding van de verf vraag van Pino.
Ik gebruik altijd Carolin zeep met lijnolie maar misschien kan het beter.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf onderhoud

Bericht door Marie Christina »

Bij keuze één moest ik twee keer lezen.
Ik las eerst dat ik Nooit verven al moeite genoeg vond.
Wat een puntje en een hoofdletter al kunnen doen. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Verf onderhoud

Bericht door Peter-J »

Ik mis eigenlijk nog een optie denk ik. Ik behandel mijn verf in principe nooit maar was hem alleen maar. En dan met wc-eend of autowas middel ofzo.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Verf onderhoud

Bericht door buggyrene »

Wassen met water en een scheut schoonmaakazijn, meer niet.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verf onderhoud

Bericht door sambeek »

Marie Christina schreef:Bij keuze één moest ik twee keer lezen.
Ik las eerst dat ik Nooit verven al moeite genoeg vond.
Wat een puntje en een hoofdletter al kunnen doen. :D
Moest wel 5x overlezen. Ik had er een comma in gezet. :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verf onderhoud

Bericht door Klaver vier »

Ik ga de boot vandaag in de dulon boot wax zetten
Ervaring heb ik er nog niet mee,maar ik hoor er veel goeds over,we gaan het zien hoelang het werkt en hoe of het glanst
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verf onderhoud

Bericht door quichot »

Peter-J schreef:Ik mis eigenlijk nog een optie denk ik. Ik behandel mijn verf in principe nooit maar was hem alleen maar. En dan met wc-eend of autowas middel ofzo.
Zelfde hier.
Ooit een jerrycan van 10 liter biologisch afbreekbare zeep gekocht bij tagrijn voor de visserij in IJmuiden. Dat spul gebruik ik nog steeds, zo weinig heb je per spoelbeurt nodig.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Verf onderhoud

Bericht door Gerard »

Ik heb een schip uit 1904 en geen boot die er "gelikt" uit moet zien. Verf of andere producten dienen in de eerste plaats om objecten tegen corrosie/roestvorming c.q. rot te beschermen. Ik woon op m'n schip en bezie dus dagelijks de staat daarvan. Zie ik roest, dan behandel ik dat met "Rust remover" van "Epifanes". Geweldig spul want je hoeft er niet gelijk overheen te schilderen en kunt dus rustig tot schilderweer van volgend jaar wachten. Voor lichte of gekleurde ondergronden niet ideaal omdat het zwart opdroogt en dus meer lagen verf voor dekking nodig zijn.
Gebruik, met name voor lichte en gekleurde ondergronden, "Ranex rustbuster" van "Handelsonderneming Weerstand". Ook geweldig spul en het droogt transparant op. Wel naspoelen en niet te lang wachten met schilderen.
Jammer, dat beide producten niet met een handpompje verspoten kunnen worden doordat het kanaal verstopt raakt, want hoe vaak ik al niet een bakje heb omgegooid.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verf onderhoud

Bericht door Klaver vier »

Ik heb vandaag de hele romp van de boot met dulon twee componenten wax gedaan
De boot ligt in het water dus met een vlot en liggend op de stijger de hele dag bezig geweest,nu ben ik meer dood dan levend,maar het resultaat mag er wezen,prachtige glans
Het spul is goed te verwerken en zuinig in verbruik,ik heb nog geen halve fles gebruikt
Opzetten twintig minuten wachten en uitpoetsen
In het begin had ik langer gewacht met uitpoetsen,maar dan gaat het flink lastiger
Ik ben dan nu wel doodmoe maar erg tevreden
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Verf onderhoud

Bericht door wrotter »

sop de boot gewoon met goedkoop afwas middel ,soms met gewoon wasmiddel (omo) of iets dergelijks ,en de antislip dekken met goedkope jif oid
en met een normale luiwagen ,zo deden we dat in de oudheid en nu nog steeds ,en de verf blijft er prima onder .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf onderhoud

Bericht door Marie Christina »

Of vloeibare groene zeep.
Maakt retegoed schoon en de visjes vinden het niet zo erg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Verf onderhoud

Bericht door wrotter »

gebruik gewoon goedkoop afwasmiddel ,bij sterke vervuiling gaat er wat wasmiddel door .
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Verf onderhoud

Bericht door sambeek »

Soms vloeibare groene zeep en soms dreft.
Ben niet echt een poetskanon.
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Verf onderhoud

Bericht door schipper-willem »

Deze wereld is totaal nieuw voor mij boenen met een bepaald middel om meer glans te verkrijgen, ben aan de laatste restanten Multirein bezig om schoon schip mee te maken, maar gebruik het ook binnen in verdunde sprayvorm.
Wel heb ik, daar groen en rood snel een doffe glans krijgen op aanraden van Frank (gelezen op het forum) de seinbakken en Boordlichten behandeld met Rambo jachtlak (blank) wat een prachtige glans geeft.
Als je de kans zou krijgen om iedere dag je schip af te dweilen zou je niet veel behoeven te verven.
Kom tie weer met zijn vroeger, op blauw stalen dekken en gangboorden gebruikten ze groene zeep om te boenen enwerden op het klinkwerk na nooit geteerd wel regelmatig boenen uiteraard.
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Verf onderhoud

Bericht door sailor wim »

Gerard schreef: za sep 23, 2017 2:57 pm Ik heb een schip uit 1904 en geen boot die er "gelikt" uit moet zien. Verf of andere producten dienen in de eerste plaats om objecten tegen corrosie/roestvorming c.q. rot te beschermen. Ik woon op m'n schip en bezie dus dagelijks de staat daarvan. Zie ik roest, dan behandel ik dat met "Rust remover" van "Epifanes". Geweldig spul want je hoeft er niet gelijk overheen te schilderen en kunt dus rustig tot schilderweer van volgend jaar wachten. Voor lichte of gekleurde ondergronden niet ideaal omdat het zwart opdroogt en dus meer lagen verf voor dekking nodig zijn.
Gebruik, met name voor lichte en gekleurde ondergronden, "Ranex rustbuster" van "Handelsonderneming Weerstand". Ook geweldig spul en het droogt transparant op. Wel naspoelen en niet te lang wachten met schilderen.
Jammer, dat beide producten niet met een handpompje verspoten kunnen worden doordat het kanaal verstopt raakt, want hoe vaak ik al niet een bakje heb omgegooid.
De importeur en besproken leverancier heeft Frank gemaild dat Ranex ook in de offshore etc.gebruikt word met bevredigend resultaat.
Om verder geen commercie in dit topic te brengen laat ik het hierbij.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie