Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Proef-opstelling in mijn boot:
Nieuwe spullen in boot van klant geïnstalleerd.
Verse modules.
Losse cellen. (25 Ah)
Proef-opstelling in huis.
1,5 kWh accu, te klein om de avond door te komen op zonne-stroom, maar mooie set om de Victron spullen en diverse bms systemen mee te testen.
Nieuwe spullen in boot van klant geïnstalleerd.
Verse modules.
Losse cellen. (25 Ah)
Proef-opstelling in huis.
1,5 kWh accu, te klein om de avond door te komen op zonne-stroom, maar mooie set om de Victron spullen en diverse bms systemen mee te testen.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Schakelkast waar een accu in komt.
Proefplaatsen modules.
Er past maximaal 100kWh in deze 120x180 cm kast.
Verbindingen (busbar) om modules met elkaar door te verbinden.
7kWh 24 volt set (7x 300Ah modules)
kast van 80x80x20cm
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Vers plaatwerk...
Modules passen (3kWh 24v modules (100Ah / module))
Proefplaatsing in machinekamer.
Hoekjes gelast.
één bak geïnstalleerd.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Bak voor 7kWh 48v accu.
Bevestigings beugels.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Goed bezig Daniel!
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
- Locatie: Middelaar
- Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
Interessant, alleen, hoe zit het met de veiligheid? Loodaccu's moet je ook wel mee oppassen, maar die lithium dingen da's toch andere koek.
Lithium batterijen zijn voorzien van complexe elektronica om te zorgen dat alles goed gaat: dat stromen niet te groot kunnen worden, ze niet overladen kunnen worden, etc.
https://www.youtube.com/watch?v=y_mdOKvolg0
De laboratoria waarin test en certificeringsinstellingen als DEKRA en TUV die dingen testen zijn complete bunkers. Zie volgend filmpje, en dat gaat dan nog over kleine accu's. https://www.youtube.com/watch?v=nUg7cDbRBo0
En als je in je Tesla klem komt te zitten dan durft de brandweer je er niet uit te halen ivm brand en explosiegevaar, is al verscheidene keren gebeurd, ook in Nederland.
Kortom: er komt een hoop bij kijken om die (op zich hele mooie) accu's op een veilige manier te kunnen gebruiken. Ik hoop dat je heel goed weet waar je mee bezig bent. En laat je ook testen of je eindproducten aan alle normen voldoen? (Anders mag je ze ook niet op de markt brengen volgens mij.)
Lithium batterijen zijn voorzien van complexe elektronica om te zorgen dat alles goed gaat: dat stromen niet te groot kunnen worden, ze niet overladen kunnen worden, etc.
https://www.youtube.com/watch?v=y_mdOKvolg0
De laboratoria waarin test en certificeringsinstellingen als DEKRA en TUV die dingen testen zijn complete bunkers. Zie volgend filmpje, en dat gaat dan nog over kleine accu's. https://www.youtube.com/watch?v=nUg7cDbRBo0
En als je in je Tesla klem komt te zitten dan durft de brandweer je er niet uit te halen ivm brand en explosiegevaar, is al verscheidene keren gebeurd, ook in Nederland.
Kortom: er komt een hoop bij kijken om die (op zich hele mooie) accu's op een veilige manier te kunnen gebruiken. Ik hoop dat je heel goed weet waar je mee bezig bent. En laat je ook testen of je eindproducten aan alle normen voldoen? (Anders mag je ze ook niet op de markt brengen volgens mij.)
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...
De Accu's worden uiteraard voorzien van een hoogwaardig bms-systeem, als het even kan worden de originele bms (bmu) bordjes gebruikt, als dat niet mogelijk is dan gebruik ik bijvoorbeeld Lithium-Balance of REC.
De gebruikte modules zijn voor ze gebruikt mogen worden in auto's door alle mogelijke testen gekomen, en ik voorzie ze van een (metalen) behuizing welke sterker is dan de behuizing waarin ze in de auto zaten.
botsingen waarbij de accu in de knel komt komen met boten gelukkig niet zo veel voor.
Maar alle punten die je noemt zijn erg belangrijk.
Het bms systeem schakelt de accu los van de gebruikers / laders als deze te leeg of te vol raakt, of wanneer er ergens een fout optreed (bijvoorbeeld één cel te vol of leeg, of te hoge / lage temperatuur)
De gebruikte modules zijn voor ze gebruikt mogen worden in auto's door alle mogelijke testen gekomen, en ik voorzie ze van een (metalen) behuizing welke sterker is dan de behuizing waarin ze in de auto zaten.
botsingen waarbij de accu in de knel komt komen met boten gelukkig niet zo veel voor.
Maar alle punten die je noemt zijn erg belangrijk.
Het bms systeem schakelt de accu los van de gebruikers / laders als deze te leeg of te vol raakt, of wanneer er ergens een fout optreed (bijvoorbeeld één cel te vol of leeg, of te hoge / lage temperatuur)