Nikkel Cadmium cellen
Moderators: sailor wim, frank
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Nikkel Cadmium cellen
Hoi,
Iemand ervaring met Nikkel-cadmium cellen (SPH27). Ik heb er 20 stuks van, en wil ze graag als huishoud accu in mijn boot hebben.
Maar, kan dit uberhaubt?
Dan denk ik aan: kan het op de huidige acculader, dynamo van de motor, en op de laadregelaar (MPPT) van het zonnepaneel?
Installatie aan boord is 12volt.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
René
Iemand ervaring met Nikkel-cadmium cellen (SPH27). Ik heb er 20 stuks van, en wil ze graag als huishoud accu in mijn boot hebben.
Maar, kan dit uberhaubt?
Dan denk ik aan: kan het op de huidige acculader, dynamo van de motor, en op de laadregelaar (MPPT) van het zonnepaneel?
Installatie aan boord is 12volt.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Nikkel Cadmium cellen
Boekel,
Heb jij hier mss. ervaring mee?
René
Heb jij hier mss. ervaring mee?
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Nikkel Cadmium cellen
Nee alleen lood en Lithium, ik ken de eigenschappen van NiCad cellen niet.
Re: Nikkel Cadmium cellen
Bezint eer ge begint:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-cadmium-accu
Gepikt van intrnet:
Nikkel-cadmium batterijen hebben een lage energiedichtheid van 45Wh/kg, maar daarentegen weer een relatief hoge vermogensdichtheid van 200W/kg. De levensduur van een NiCd is de langste van alle soorten oplaadbare batterijen; bij een juiste behandeling doorstaat dit type accu meer dan 1000 ontlaad/laad cycli.
https://www.researchgate.net/publicatio ... CHNOLOGIES
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-cadmium-accu
Gepikt van intrnet:
Nikkel-cadmium batterijen hebben een lage energiedichtheid van 45Wh/kg, maar daarentegen weer een relatief hoge vermogensdichtheid van 200W/kg. De levensduur van een NiCd is de langste van alle soorten oplaadbare batterijen; bij een juiste behandeling doorstaat dit type accu meer dan 1000 ontlaad/laad cycli.
https://www.researchgate.net/publicatio ... CHNOLOGIES
Re: Nikkel Cadmium cellen
Nkkel-Cadmium accu's hebben andere eigenschappen dan loodaccu's waarop de standaard dynamo's en laadregelaars zijn afgestemd.
Loodaccu's worden met geregelde (constante) spanning geladen, Nikkel-Cadmium met constante stroom.
Een Nikkel-Cadmium accu kun je dus niet op een regelaar, lader of dynamo voor loodaccu's aansluiten.
Gr. Richard
Loodaccu's worden met geregelde (constante) spanning geladen, Nikkel-Cadmium met constante stroom.
Een Nikkel-Cadmium accu kun je dus niet op een regelaar, lader of dynamo voor loodaccu's aansluiten.
Gr. Richard
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Nikkel Cadmium cellen
euhh, kun je dit ook even uitleggen in leek taal??
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Nikkel Cadmium cellen
De conclusie lijkt me het belangrijkst: je kunt geen Nikkel-Cadmium accu's toepassen in een systeem bestemd voor loodaccu's.
Ze moeten namelijk op een verschillende manier geladen worden.
Gr. Richard
Ze moeten namelijk op een verschillende manier geladen worden.
Gr. Richard
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Nikkel Cadmium cellen
@ WADnWIND ,
Het betreft hier natte nikkel cadmium cellen, geen droge. Deze worden ook toegepast in o.a. dieselmotoren voor sprinklerinstallaties.
René
Het betreft hier natte nikkel cadmium cellen, geen droge. Deze worden ook toegepast in o.a. dieselmotoren voor sprinklerinstallaties.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Nikkel Cadmium cellen
Mijn antwoord slaat op natte Ni-Cads. Voor droge geldt trouwens dezelfde wijze van opladen.
Bij diesels in sprinklers worden de accu's (meestal) niet door de dynamo van de diesel geladen, maar door een externe op het lichtnet aangesloten Ni-Cad-lader. De diesel draait te weinig om de accu's bij te houden.
Mogelijk dat er een dynamo (-regelaar) speciaal voor NiCads bestaat, maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Gr. Richard
Bij diesels in sprinklers worden de accu's (meestal) niet door de dynamo van de diesel geladen, maar door een externe op het lichtnet aangesloten Ni-Cad-lader. De diesel draait te weinig om de accu's bij te houden.
Mogelijk dat er een dynamo (-regelaar) speciaal voor NiCads bestaat, maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Gr. Richard
Re: Nikkel Cadmium cellen
Wellicht dat de lader van de noodstroom accu's op 220 volt een stroombronfunctie heeft. Dat heeft een gewone lader en dynamo zeker niet!