zonnepaneel vraagjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Arrejoan heeft een tweetal vragen over zonnepanelen: (1) Op de planning voor het voorjaar staat de montage van mijn 12 V zonnepaneel met MPPT regelaar.
Mijn accu`s zijn gescheiden door een Cyrix scheidingsrelais en dat geeft meteen de vraag nl. sluit ik mijn regelaar net als mijn dynamo op mijn startaccu aan zodat die altijd vol is of sluit ik de regelaar op mijn boordnet-bank aan (waar ALLE gebruikers, behalve start, op draaien) zodat alle beschikbare stroom naar de grootste opslag gaat en zorg ik op een andere manier voor een volle startaccu bv een kleiner (druppel-)paneel apart :?
Ik zelf denk aan de eerste optie want dan regelt de Cyrix de verdeling en is start altijd vol ,wat hij na een eindje varen TOCH wel is via de dynamo, dus het relais zal dan doorgeven, en gemak dient de mens tenslotte 8)
Ben benieuwd wat er aan adviezen tevoorschijn komt uit dit onvolprezen forum :D
Vraag 2: ik las op een ander forum iets over een opvouwbaar paneel van de firma Wattstunde in diverse uitvoeringen beschikbaar en LIJKT erg handig (uitvouwen, opzetten, stekker erin en gaan) :P
Nu lijkt mij dat een paneel opgevouwen in een koffer niet echt wat doet :lol: ,maar voor erbij als je ergens in no-where een paar dagen blijft liggen....?
De prijsstelling valt me niet tegen :wink:
Is er hier iemand die ervaring heeft met, of meer weet over deze panelen??
Ook hier benieuwd naar :)
Word weer vervolgt, groet, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

Hoi .
Ik zou de panelen via de dynamo aansluiten.
En waarom koop je een koffer 8) ?
Hoeveel Watt aan paneel kun je op de stuurhut kwijt, als die tenminste niet klapbaar is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, @ Wim, ik heb geen koffer gekocht hoor, ga niet op reis :lol:. De vraag werd in een Faceboekgroep gesteld, en ik was benieuwd of er hier ook ervaring mee is :?:
Mijn eigen paneel is een 250 Wp vast paneel wat op de stuurhut komt die inderdaad NIET klapbaar is dus lekker vast (scheelt in de diefstal) 8) .
De optie om het met de dynamo samen op de startaccu te zetten had mijn voorkeur ook maar twijfelaar die ik ben :? wilde ik "ff checken" of ik de goede kant op dacht :wink:
word weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Arrejoan op wo jan 24, 2018 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

Ik laad alleen de servicebank op met mijn panelen. Als de startaccu's gezond zijn kun je die rustig een paar maanden laten voor wat ze zijn. Bedenk dat die in principe vol zijn na je laatste vaartochtje. Als die in de wintermaanden leeglopen zijn ze aan vervanging toe, en kun je beter geen energie steken in bijladen.
Verder is het zo dat mijn zonnepanelen -na een geslaagd testseizoen- de enige voedingsbron zijn voor mijn servicebank. Dus zonder enige verbinding met een dynamo. Dat bevalt mij erg goed. Wel heb ik nog een dc/dc-converter achter de hand, waarmee ik in noodgevallen de servicebank kan bufferen tijdens het varen. Ik heb dat overigens nog nooit hoeven doen.
Voor de goede orde, ik heb daarvoor 1,8 m2 aan panelen voor nodig. Onnodig te zeggen dat ik zonnepanelen (eigenlijk daglichtpanelen) iedereen kan aanbevelen. Het is bijna gratis geld! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

Je kunt het zonnepaneel het beste op de serviceaccu aansluiten.
Dit is immers de accu met de meeste energievraag.
Als er een Victron Cyrix tussen zit (een echte) dan zorgt de Cyrix er tevens voor dat de startaccu wordt meegeladen zodra de serviceaccu voldoende heeft gehad.
De Cyrix is namelijk bi-directioneel, dus werkt beide kanten op.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

Aquanaut schreef: De Cyrix is namelijk bi-directioneel, dus werkt beide kanten op.
Aquanaut
Mooi weer wat geleerd.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door WADnWIND »

Je mag je paneel ook gewoon koppelen via een diode brug als je een gewone PWM regelaar hebt. Geen enkel probleem.
Ik houd zo de hele winter, via het zonnepaneel, de accu's bij.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Boekel »

Koop iig gewone 'huis' panelen en geen 12v panelen als je met een mppt regelaar aan de slag gaat, de mppt regelaar maakt van een hoog voltage precies de juiste spanning voor je accu, met een 12v paneel zit je te laag in spanning om de mppt regelaar goed te laten werken.

2 12v panelen in serie zou wel kunnen, maar als je de ruimte hebt: panelen met hoger voltage (ook nog eens veel goedkoper)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, dank voor alle reacties ik leer weer volop bij hier :P .
In het kader van " 1 onkundige kan MEER vragen dan 10 kundigen kunnen antwoorden " (eigen vertaling :lol: ) heb ik nog wel een paar dingen:
@ Aquanaut: Op mijn Cyrix staat Victron en Cyrix dus ik neem aan een "echte" (zat bij het schip) :? .Hij kan alleen scheiden er zit geen aansluiting op om de stroom van de huishoudaccu te gebruiken om te starten (zoals bij type I ?). Ik dacht juist dat de truc van een Cyrix was dat eerst de ene en dan de andere bank geladen wordt en dat als er niet geladen wordt de banken gescheiden zijn, maar er nooit bij stilgestaan dat het ook andersom zou werken omdat ik alleen met de dynamo/Cyrix ALLES laadt en met de acculader alleen de huishoudbank :shock:, het klinkt wel logisch en dan is het inderdaad beter om het paneel op de huishoudbank aan te sluiten wegens de vraag en het feit dat na een eindje varen de startaccu toch wel vol is :wink:
Dus...... als ik het goed begrijp is het gunstiger om een Cyrix te hebben dan een diodebrug in dit geval?? :o
@ WenW : Ik heb alleen de Cyrix en een MPPT regelaar aan mijn paneel dus geen diodebrug.
@Boekel : Het systeem( paneel en regelaar) is van een food-truck afkomstig die er hele dagen via een accu/omvormer zijn koeling op had draaien en wegens uitbreiding van de koeling naar aggregaat is overgestapt, ik heb alleen aan de regelaar gemeten hoe veel laadstroom er was en met een schaduw/extra licht kunstje gezien dat die laadstroom oploopt bij meer licht en zakt bij schaduw dus lijkt mij dat een en ander werkt verder heb nog niet gekeken wat de waardes zijn :(
Mijn gebruik is niet extreem uitgebreid dus lijkt het mij een goede investering.
wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door WADnWIND »

In geval van een aanwezige cyrix en een MPPT regelaar, zou ik ze direct aansluiten op je licht of service accu's. Die cyrix loopt vanzelf wel over in je start accu als de boel vol is.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

WADnWIND schreef:Je mag je paneel ook gewoon koppelen via een diode brug als je een gewone PWM regelaar hebt. Geen enkel probleem.
Ik houd zo de hele winter, via het zonnepaneel, de accu's bij.
De huidige generatie PWM light en PWM pro laadregelaars van Victron kunnen niet meer via een diodebrug werken.
Ze gaan niet laden als ze geen accuspanning "zien".
Vroeger kon dat inderdaad wel.
Hoe het bij andere merken zit weet ik niet.
@Arrejoan, Schiet eens een plaatje van die Cyrix, dan kijk ik ff met je mee, de "i" of "ct" achter de naam is wel belangrijk voor de manier van werken.
Uiteraard kun je het ook simpel testen door een lader aan te sluiten op je serviceaccu en te kijken wat dit na verloop van tijd met je startaccuspanning doet.
Maakt de lader niet al teveel herrie dan kun je meestal ook de klik van de Cyrix horen.
Je 300Wp paneel zal vast een paneel zijn met meer als 36 cellen in serie (ik gok 60 of 72) deze panelen zitten qua werkspanning tussen de 35-45V.
Dit is een goede PV spanning voor het laden van een 24V set via een MPPT.
Hoger is uiteraard beter, mits het maximum van de regelaar niet overschreden wordt.
Een 24V set laden met 1 (36cel) paneel gaat niet werken, het laden van een 12V set met 1 zo'n paneel meestal ook niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, @ Aquanaut: ik heb even geen foto van de Cyrix paraat maar het gaat om een 12/24V 120A CT model.
tevens heb ik een plaatje geschoten van het label op mijn paneel, ik hoop dat je er wat mee kunt.
groet Ad

Afbeelding

Hoe het kan dat het op zijn kop staat weet ik niet, excuus daar voor :(
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

Kijk,
De Cyrix-ct is de laatste generatie en dus bi-directioneel.
Er zit overigens gewoon een start-assist contact op hoor ( tussen de hoofdstroom contacten zitten twee schuifstekkertjes.
De 86 is de massa (deze moet altijd aangesloten worden), de 85 is de "start- assist" aansluiting.
Overigens zou ik met een DAF zoals jij hebt niet proberen om de start assist te gebruiken, grote kans dat het relais vastbrand aangezien de startstroom maximaal 180A (5 sec) mag zijn.

Dan het zonnepaneel, ik zie dat dit paneel "maar" 30,6V werkspanning heeft.
Ik ben bang dat de laadresultaten met een MPPT regelaar tegen gaan vallen.
Waarom?
De MPPT laadregelaar heeft, om te beginnen met laden een spanning nodig welke 5V boven de accuspanning ligt.
Stel, jouw accuspanning is 25V, dan moet het paneel dus 30V opbrengen om het laden überhaupt te laten beginnen.
30V voor een paneel waar belast maar 30,6V uitkomt betekend een forse instraling van de zon.
Ga ik er gemakshalve vanuit dat het paneel vlak op het dak ligt, staat de zon er bijna altijd schuin in te schijnen.
In de praktijk zal het dan een flinke poos zonlicht duren alvorens dat het laden begint.
Beter is het in dit geval, of meer panelen neerleggen, of een PWM type regelaar toe te passen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
WADnWIND

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door WADnWIND »

@ aquanaut:

Ik schreef ook expliciet over een PWM regelaar en express niet over een MPPT regelaar op een diodebrug.......
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Aquanaut ik was toch al niet van plan die starthulp te gebruiken dus dat word (met de kennis van nu :lol: ) geen probleem.
Ook in het laden met die MPPT , die je volgens velen MOET hebben, zie ik geen probleem daar ik (slechts) 12 volt start- en huishoudaccu`s heb die geladen moet worden/blijven 8) .
Als ik jouw verhaal goed heb gevolgd zou het dan hypothetisch 13,5 V + 5 V beginspanning = 18,5 V zijn . Paneel max. 30 V lijkt me geen probleem.
Installatie paneel word inderdaad vlak (voorlopig).
Alles bij mekaar denk ik dat het paneel op de huishoudaccu`s aangesloten gaat worden (als het een beetje weer wordt) en dat ik een en ander eerst eens een seizoen ga proberen.
Iedereen dank voor de bijdragen om mijn onwetendheid te verminderen :P
Wordt weer vervolgt, groet, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie