dieptemeter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

dieptemeter

Bericht door Wouter »

hoi allemaal,

Na de zomer moeten we het dok in en het lijkt me handig dan een dieptemeyter te installeren.
Echter, een beetje surfen geeft me niet veel informatie wat voor ding dat moet worden, maar dit lijkt me wel wat:

http://www.nasamarine.com/product/clipper-depth-system/

Nu is me alleen niet duidelijk hoe de transducer te bevestigen op een stalen schip waarmee droog gevallen kan worden.
Werkt dat met een pijpje vanuit het vlak omhoog of iets dergelijks?

Adviezen zijn welkom, bedankt!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: dieptemeter

Bericht door KarelE »

Bij mij is in het vlak ter hoogte van het vooronder een stukje kokerprofiel gelast met een plaatje van 6mm erin. Zeg maar een onderste helft van zo'n broodtrommel waarvan het deksel over het onderste gedeelte valt. Daarin is de transducer ondergebracht. Zo valt ie net binnen het vlak.

Jouw idee van een pijp is ook niet verkeerd. Als je een pijp maakt die boven de waterlijn uitkomt kan je daarin weer een passende pijp laten zakken met de transducer. Zo hoef je voor het wisselen van de transducer niet met je schip het water uit.

Achteraf bezien had ik dat misschien ook moeten doen, maar dan moet dat wel tegen een schot aan gemaakt worden, anders heb je een sta-in-de-weg midden in je vooronder.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter
Deze bezit ik prima ding
5/4 stukje pijp met deksel waarin een gat voor het draadeind iets langer als de stransducer is.
Het geheel met kit erin geweld en de ringmoer met rubberring aan de binnenkant.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: dieptemeter

Bericht door JanSr »

Kijk zeker ook even naar Raymarine St40, kijkt een beetje vooruit.
http://www.raymarine.nl/view/?id=192
Jarenlang het Wad mee bevaren, zeer precies ding, gemakkelijk te ijken.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: dieptemeter

Bericht door Wouter »

Bedankt voor je reactie Jan.
Denk toch dat ik voor de Nasa dieptemeter ga, dat scheelt de helft, en Wim gaf ook een prima recensie.
Voorlopig wil ik eigenlijk helemaal niet investeren in instrumentatie omdat we nog weinig uitdagende tochtjes maken, Maarja, ze moet et dok in.

Ik ga wel even puzzelen met het idee om de transducer in een buis te laten zakken. Dan hoef ik het hele ding nog niet te kopen.
Probleem is dat de afmetingen van die dingen moeilijk te vinden zijn zodat het staalwerk moeilijk voor te bereiden is.
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: dieptemeter

Bericht door Hooveld960 »

De Nasa Target dieptemeter ga ik zelf ook laten plaatsen. De afmetingen van de transducer staan erbij, dus je kunt e.e.a. wel voorbereiden.

https://www.kokwatersport.nl/nasa-trans ... khz/p36386
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Wouter: ik heb zelf de Nasa Stingray dieptemeter met dezelfde transducer.
Ik heb aan de buiten kant op het vlak een dikwandige pijp gelast waar de "kop" van de transducer precies in past (gemonteerd in Sikaflex kit).
Binnen zit er een (kort) pijpje om de moer van de transducer gelast met buitendraad waarop na vastzetten van de transducer een andere pijp gefit zit met een schroefdop waarin een waterdichte kabeldoorvoer, deze pijp is gevuld met epoxy.
let wel op dat de transducer-"kop" buiten je schip gelijk zit met de pijp en er niet "in" valt want dan krijg je valse echo`s ( heb ik mee geleerd :oops: ).
Nasa adviseert zelfs 2 a 3 mm uitstekend, maar gezien de zaak van kunststof is EN dat wij bij het vissen weleens de bodem raken :shock: vond ik dat erg eng ( dat uitsteken), gelijk werkt gewoon goed, als je geen "vooruitkijkende" transducer monteerd.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: dieptemeter

Bericht door Hooveld960 »

Ik heb op mijn boot aan de binnenkant op de bodem een stalen pijp zitten die daar is gelast. Daarin zat vroeger de transducer van de dieptemeter.
Die pijp is ongeveer 10-15 cm lang. Vanaf de buitenzijde kun je daarin de transducer plaatsen. Daarvoor moet dus de boot wel uit het water. Als de transducer in de pijp wordt geplaatst steekt hij niet "buiten" de boot. Maar dat was in het verleden dus ook niet zo. Ik vindt dit juist wel veilig want zo kun je de transducer dus ook nooit stuk varen omdat hij niet uit steekt.
Bighevaardij
Berichten: 1
Lid geworden op: ma sep 09, 2019 11:44 am

Re: dieptemeter

Bericht door Bighevaardij »

Goedemiddag allen,

Heeft er nog iemand een dochterinstrument voor een seafarer 700 Liggen? NASA heeft ze ook een tijdje gemaakt speciaal voor de Seafarer 700.

Ik heb een Nasa Stingray op mijn boot met een klein zelfgemaakt printje en een extra stekker.

Zo heb ik boven mijn dashboard een Nasa Stingray hangen. (fijn ding, want het geeft doormiddel van het oplichten van de LED ok aan of de bodem harder of zachter is. Dat is lekker als je met de boeg het strand op wil.

In het dashboard van de buitenbesturing zit dus een soort van repeater (eigenlijk meer een dochterinstrument zoals dat door de fabrikanten zelf werd genoemd) die in LCD de diepte aangeeft.

Bij mijn zoon in zijn oude Halcyon 23 wil ik zo'n zelfde dochterinstrument in de cockpit monteren.

Heeft er iemand nog een dochterinstrument van Nasa of Seafearer liggen voor hem?

Ik hoor het graag.

Als er interesse is voor het printje en de aansluitingen op de Stingray, dan hoor ik het graag.
WADnWIND

Re: dieptemeter

Bericht door WADnWIND »

De seafarer 700 wordt al 35-40 jaar niet meer gemaakt.
Je kan eens proberen bij scheepssloperij het harpje in Enkhuizen. Daar zie ik nog wel wat liggen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: dieptemeter

Bericht door Marie Christina »

Ze worden nog regelmatig 2e hands aangeboden.
Bijvoorbeeld hier:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... meter.html

Maar ik zou voor de moderne vervanger gaan, de hierboven al genoemde NASA Stingray.
Voor € 140 heb je een nieuwe.
Zo'n 2e handse is inderdaad al een jaartje of 40 oud.
Grote kans dat hij nog prima werkt.
Net zo grote kans dat het niet zo is.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie