accucapaciteit ankerlier

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

accucapaciteit ankerlier

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft weer een advies nodig: ik heb een ankerlier. een Lofrans Tigres 24V 1200w , deze wil ik op de TADI 3 gaan maken .
Nu sta ik voor de keuze van de accu`s die er bij geplaatst gaan worden, namelijk deze installatie word ( voorlopig) het enige wat op 24V gaat werken EN mijn ruimte om deze accu`s te plaatsen is vrij beperkt, omdat ik ze dicht bij de lier wil plaatsen en de laadstromen( zonnepaneel,lader en dynamo) vanuit de machinekamer wil aanvoeren dit in verband met de benodigde draaddiktes.
De vraag is dan ook hoe groot moet de capaciteit worden en welke soort heeft de voorkeur?
Ik zelf denk aan red-/yellow-topjes maar als elektro-leek wil ik ook graag de mening van dit forum meenemen in mijn keuze.
Benieuwd naar de (eventuele) reacties, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: accucapaciteit ankerlier

Bericht door quichot »

1200W bij 24v is 50A. Net als een boegschroef, heeft ook een ankerlier maar een zeer korte afnametijd per keer. Misschien 1 a 2 minuten, hooguit.
Het heeft dus totaal geen zin daar grote peperdure bakken met veel Ah's bij te zetten. Echt zonde van je geld. Twee kleine redtopjes lijken mij daarom dan ook een uitstekende, en voordelige oplossing. Die zijn echt geknipt voor dit soort tractieklusjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: accucapaciteit ankerlier

Bericht door varg »

Ik volg Guido...twee kleintjes! is beter voor je pols ook!
groet Arnold
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: accucapaciteit ankerlier

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Varg dank voor het meedenken aan mijn pols, ik was overigens niet van plan ze (ver) te dragen/vast te houden :lol: :lol: De operatie is goed gegaan, de externe hechtingen zijn eruit, nu wachten op verdere genezing.
@ Guido ik zat inderdaad al aan twee kleintjes te denken( OOK uit ruimte overwegingen 8)) dus zoiets zal het wel worden.
Dank voor het meedenken, wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie