electromotor 230v draait niet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

electromotor 230v draait niet

Bericht door frank »

Ha mannen,
Ben er net achter gekomen dat mijn electromotor voor de ankerlier niet wil draaien.
Alles opengesleuteld en ik zie nu de motor plus haakse overbrenging.
De motor ziet er keurig netjes uit, is met de hand te draaien dus zit niet vast.
Op knop drukken en ik hoor het relais klikken gevolgd door een gezoem, maar de motor draait niet.

Wat zou dat kunnen zijn?? Mijn gedachten gaan meteen uit naar de condensator en ik zie een zwart spoor waar de draad tegen de motor aanligt. DE condensator hangt er los tegenaan, is een soort plastic doosje, zal wel met waterdicht te maken hebben..
Voor een goed overzicht moet ik eerst een mop schuim verwijderen dan zie ik waar alles aangesloten zit.

Iemand een idee?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door Peter-J »

230volt motor heeft een hoofd en een hulp wikkeling. In de hulpwikkeling zit de condensator aangesloten. Even meten of beide wikkelingen nog heel zijn. Met behulp van ohm meter. Zo ja dan is de condensator hoogstwaarschijnlijk stuk. Even een nieuwe halen bij een witgoedzaak. Daar heb je de meeste kans. Goed Letten op capaciteit en maximale spanning.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door Boekel »

als het de condensator is kun je de motor vaak nog wel met de hand op gang brengen, waarna deze blijft draaien. als je dit 'veilig' kunt doen is het een makkelijke test.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door frank »

Wikkelingen doormeten is natuurlijk een optie maar laat ik eerst de eenvoudige weg kiezen.
Zaterdag pruts ik alles uit elkaar zodat ik makkelijk bij de aansluitingen kan komen.
Dan haal ik de condensator los en kijk waarom die draad een zwarte streep heeft gemaakt op de buitenkant van de motor.
De witgoedzaak zeg je.. installatiebedrijf is hier ergens op het industrie terrein.
Lig nog een week of twee in Gramsbergen bij Hardenberg.
Met een paar duidelijke fotos ga ik eens daar een praatje maken.
Hoe kan een electromotor die zelden draait en in perfecte conditie verkeert zomaar de geest geven?
Raadsel, maar we lossen het wel weer op en dan kan de zaak weer in elkaar voor we hier wegvaren.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door ErikH »

Heb je al spanning gemeten op de motoraansluitingen? Er word al gepraat over open sleutelen en condensator vervangen, maar het relais en de relaiscontacten zijn nog steeds niet uitgesloten als boosdoener.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door Marie Christina »

First rule out the obvious., zei Sherlock Holmes ooit. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door frank »

Zit nu aan de waalspanning en volgens de voltmeter spanning zat. Zelfs onze kritische wasmasjien loopt normaal.
Relais hoor ik intikken gevolgd door gezoem. Maar motor start niet op.
Morgen haal ik de deksel los en bekijk de aansluiting. Maak een paar foto's en maandag fiets ik naar dat installatie bedrijf. Misschien zien zij direct wat loos is. Vooral dat zwarte spoor van die draad van de condensator is interessant. Lijkt op doorslag of zo.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door Richard van den Berg »

Als de condensator niet condensatort, doet de motor inderdaad alleen brommen.

Kan je multimeter de condensator door meten - heeft deze een stand er voor?
Groeten,

Richard

mijn boot
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door Klaver vier »

Als je de draden van de condensator voorzichtig loshaalt en dan tegen elkaar houd moet dat een verschrikkelijke knetter geven,als hij dat niet doet is hij niet opgeladen en doet niks.
Pas wel op als je dat doet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: electromotor 230v draait niet

Bericht door frank »

Ben gisteren op pad geweest en via een wigoed bedrijf wat wijzer geworden.
Condansator is nogal zwaar type en die hebben ze niet.
Maar, adres gekregen in Coevorden van electromotor bedrijf en die moeten er een hebben.
Ik ben maandag de 15e in Coevorden en dan hoop ik dat ding daar af te halen.

Een van de gele draden heeft een zwart verbrande plek en op de stalen motor zit een zwarte schroeiplek.

we zien wel, motor is eigenlijk nieuw want hoe vaak haal je in de praktijk dat zware anker op?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie