Bedrading van motor naar paneel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Hooveld960 »

Even een vraag van een "dummie". Hebben al die kleuren van de draden een betekenis?
Het enige wat ik ken ik rood = plus en zwart = min.
Maar onder het dashboard in mijn boot (bouwjaar 1983) zie ik ook heel veel verschillende kleuren.
Hebben die andere kleuren een bepaalde betekenis?
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Hey
Volgens mij zit het zo (van internet afgeplukt):

DRAAD KLEUREN (nu)

geel/groen = aarde draad - zorgt voor ontlading en afvoer van spanning
bruin = fase draad - de aanvoerdraad van de stroom
blauw = nul draad - de afvoerdraad van de stroom
zwart = schakeldraad - draad waar stroom doorgaat bij aan- en uit signaal bij schakelaars

DRAAD KLEUREN (vroeger)oude draadkleuren

In oudere woningen kunt u de oude (draad) kleuren nog tegenkomen, met de volgende kleuren:
fase draad = groen
nul draad = rood
aarde draad = grijs
schakeldraad = zwart

De reden dat ik zoveel kleurtjes nodig had zat m in het fiet dat mijn Bukh motor uit 1978 met zoveel verschillende kleurtjes werkt. Die kleuren wilde ik graag blijven gebruiken in mn bedrading naar meters en dergelijken. Staat hier dus een beetje los van kleur en betekenis.
Groet
Marco
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door FransvanNispen »

Deze kleuren gelden voor “230” instalaties.
12/24V is dit weer anders

Maar doe het zoals jij het denkt dat het goed is, maar wees consequent

Grt. Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Precies, Ik bind verder geen consequenties aan de kleur, maar wil consequent zijn in het gebruik er van.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef:Maar onder het dashboard in mijn boot (bouwjaar 1983) zie ik ook heel veel verschillende kleuren.
Hebben die andere kleuren een bepaalde betekenis?
Ik heb ook effe voor je gezocht op het world wide web,maar kan over "aansluitschema's voor boten" weinig gelijke vinden,maar wel veel verschillenden.
Ik denk dat als je een electrische schema opnieuw gaat indelen,dat het dan verstandig is,dat je een schema maakt,desnoods met verschillend kleuren,maar dat je er dan ook bijvermeld,waar een bepaalde kleur draad naar toe gaat.
Zoals je zelf aan aangeeft,is rood de plus en zwart de min of massa.

En vooral bij boten van jou leeftijd en ouder,zal er denk ik geen gelijke zijn.Misschien is het al een keer veranderd,dan is het de gok of de veranderaar het net zo heeft gedaan als dat het bij origineel was,maar het kan ook een eigen interpretatie zijn.
Hetgeen dat @Manke aangeeft,geld voor binnenshuis,dat is "gestandariseerd" in Europa.https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon: ... nstallatie
En voor auto's en aanhangwagens , 7 polig en 13 polig,zijn ook standaarden:
https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html
Maar voor boten , ik zou het niet weten.
Ik vraag me ook af wat je aan kleuren hebt,als je er niets mee doet,op rood en zwart na dan,wat iedereen met spanning en /aarde/min/massa associeerd.(Mobiel)
Belangrijk is in mijn optiek,dat als je bij een bestaande bedrading,waar geen schema bij is,deze uitzoekt,een er een schema bijmaakt,waarop staat,waar wat naar toe gaat.
En dan bij Geel niet een G neer zetten,maar Ge,want G bij groen,moet dan Gr zijn.En bij Grijs bv Gs.
Voor de kleuren van de motorbedrading wordt vaak een schema aageleverd.
Maar welke kleur bij welke functie hoord buiten de motor om,is mij niet bekend.
Deenk ik ook niet over na,want ik heb een schema en alles genummerd of van een letter voorzien.
Ik heb nog een handicap,ik ben kleurenblind,en dan heb je niks aan kleuren,voorals als je zoals ik in het bruinrodegroen gebied de handicap hebt.
Ik gebruik hoofdzakelijk draadkleuren die qua kleur ver uitelkaar liggen,zoals geel, wit, blauw, rood en zwart en 2 kleurige draden.
En om bestaande draden zit een stukje tape van deze kleuren,zodat ik weet welke gebruiker erop zit.
Aan bruin,groen,bordeauxrood,oranje en andere exotische kleuren waag ik me aan.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie