Info GTL

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Info GTL

Bericht door Navigo »

HH,

Voor een ieder die het interessant vind, hier wat brochures mbt GTL.

Heb er geen aandelen in, heb het destijds opgevraagd bij Vidol om inzicht te krijgen in de brandstof.
Om zelf de toegevoegde waarde te kunnen inschatten, het nut om te gaan gebruiken of juist niet.

Misschien neemt het wat onduidelijkheden weg en wordt je er weer wat wijzer van.

https://drive.google.com/open?id=1n_O4x ... 4ZboHYOu8I
https://drive.google.com/open?id=1VXNA3 ... _ELrHU_lCZ


Navigo
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Info GTL

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, een reactie op de post van Navigo: Zeer leerzame en interessante stof, al heb ik dan wel het "gezonde" wantrouwen dat hoort bij een uitleg van een producent 8) .
Zo las ik bv dat het gebruik van GTL het motorgeluid kan terugbrengen TOT 3 DB :shock: :lol: dat lijkt me ERRUG weinig voor een diesel , maar het zal ongetwijfeld bedoeld zijn als: MET 3 DB :wink: want bij mijn DAF 475 (Daatje) heb ik niet gemeten maar op het gehoor loopt het net even lekkerder , maar nog steeds RUIM boven de 3 DB :P.
Maar al met al een nuttige bijdrage in de keuze van je brandstof.
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Er staat niet terugbrengen tot 3 db er staat verminderen met 3% dat is wel een verschil
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Info GTL

Bericht door quichot »

Verwarrend, dat percentage.
De procentschaal is niet te vergelijken met de decibelschaal. De procentschaal is namelijk lineair. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat 80 decibel minus 3% gelijk is aan 77,6 decibel. (Tenzij bedoeld wordt 3% minder decibellen.)
3% minder lawaai is marginaal, terwijl 2,4 decibel echt een wereld van verschil kan maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: Info GTL

Bericht door WADnWIND »

3dB geluiddruk is 1/4
6 dB geluidsdruk is 1/2 of factor 2

Niet te verwarren met 3dB zendvermogen, dat is factor 2 en 6dB een factor 4.

:lol: volgt iemand het nog?

Het zal wel 3% zijn, da's n.l. bijna niks.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Er staat 3db ik neem aan dat dat dan 3 decibel is ,hoe moet je het anders lezen
Dat lijkt inderdaad bijna niets en toch hoor je het heel goed en dat is geen verbeelding,mijn vrouw hoort het ook
En dan kan het mischien nog iets beter want de timing is bij mij niet veranderd.
Wat mij in deze discussie opvalt is dat de mensen die het niet gebruiken een oordeel hebben over de geluidsreductie en die is dan negatief
De mensen die het gebruiken zijn allemaal positief behalve over de verkrijgbaarheid en de prijs.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Info GTL

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Er staat 3db ik neem aan dat dat dan 3 decibel is ,hoe moet je het anders lezen.
Er staat niet,dat het geluid met 3 decibel naar beneden gaat.
Er staat het volgende letterlijk:
Door het gebruik van Shell GTL Fuel het geluid van motor kan verminderen met wel 3dB.
Maar het KAN dus ook minder zijn.Het KAN wel NUL zijn.
Schijnbaar is niet bewezen,hoeveel het is,want de schrijver van het stukje houd hier dus een slag om de arm.
De mensen die het gebruiken zijn allemaal positief behalve over de verkrijgbaarheid en de prijs.
Vind je dat niet logisch.
Want je moet wel idolaat zijn,in het sjouwen van jerrycans,wil je dus GTL gaan gebruiken..
Pompen zat langs de waterkant,maar zelden is er ééntje waar GTL in zit.
Schijnbaar heeft dat met de prijs te maken,althans met de korting die de leverancier hun bied.
Daar komt bij,dat het water net zo kleurt als je morst met GTL,dan met gewone diesel.

Trouwens,er wordt in dat stukje Oliekronkels gerept over een "synthetische brandstof" uit aardgas.
Leuke geste,maar het is gewoon een fossiele brandstof,net zoals diesel.
Diesel is uit aardolie, GTL is uit aardgas.Beide fossiele brandstoffen.
En wat ik hier dus niet begriojp in dit land is het volgende:
Als het namelijk allemaal waar is,wat Shell beweerd,en wat er in Oliekronkels staat, waarom is dat spul dan niet gewoon langs het water verkrijgbaar? Waarom zit dat niet in de gewonde pomp langs de weg?
We leven hier toch in een land dat de milieunormen wil halen?
Maar schijnbaar moet er door de producent bakken met geld aan worden verdiend,en als daar dan ook nog accijns en btw bovenop komt door vadertje,is het spul waarschijnlijk helemaal NIET verkoopbaar.
Of,en dat kan ook nog,dat het allemaal glorieuzer wordt voorgesteld door Shell en de andere voorstanders.
Vooralsnog tank ik het mondjes maat,want ik ga mijn weinige scheepsruimte niet vullen met lege reserve jerricans voor het geval ik ergens moet tanken.Als de pompen en de staat er (nog) geen belang bij hebben,wie ben ik dan om dat te gaan promoten.
Is het verkrijgbaar,dan tank ik het,is het er niet,dan gaat er gewone diesel in de tank.
Wie sjouwen wil met jerricans,moet dat zelf weten,is doe dat niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Ik koop het langs de weg en je kan het ook aan het water kopen,dus wat je nou wil zeggen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Aquanaut »

Pfff waterman, waarom dat geblaas...
Ik heb afgelopen zomer in onze ene boot 500 liter GTL getankt bij de aanwezige 500 liter diesel die er nog in zat.
Onder de vloer een 113pk Thornycroft diesel 6 cilinder.
5.75 l inhoud, zeg maar de Engelse evenknie van de DAF 575.
Bouwjaar 1978, laatste revisie 2008, uren na revisie ongeveer 1500
Wat deze motor dus ook doet is onbelast roken.
Tijdens het varen zo goed als geen last maar tijdens het wachten voor brug of sluis begint het.
Al gespeeld met inspuitdruk, deze motor is echter uitgevoerd met een CAV roterende pomp, en daar kun je niet te gek mee doen qua druk.
Pomp timing al diverse standen geprobeert, pomp staat nu iets vroeger dan gebruikelijk en dat heeft het roken al wat verminderd.
Maar nu met de mix 50/50 GTL, het roken is sterk verminderd en de rook heeft een minder indringende geur.
De motor loopt hoorbaar "ronder" ik vind hem ook stiller hoor nu namelijk schroefgeluiden die mij nog niet eerder opgevallen waren.
Vooralsnog heb ik 1 lekkerijtje gehad van een stopbuspakking van een afsluitkraan van de crossover.
Die traande altijd een beetje, dit is erger geworden met de GTL component in de tank.
Ik betaalde 3 cnt per liter meer t.o.v. diesel bij afname van 650l (tov de literprijs diesel op de pomp)
Ik kan GTL gewoon bunkeren bij Terlouw in Capelle aan den IJssel aardige gasten met een echt bunkerschip waar een hoop te krijgen is.
De andere 150 liter is in onze andere boot gegaan dit is onze opknap boot van de kinderen.
De tank was op 15 liter na leeg
Hierin en Farymann R30 V-twin 1200cc 20 pk
Omdat we aan het verbouwen zijn kan ik niet echt oordelen of de motor stiller is heb namelijk ook tapijt verwijderd en dergelijk.
Motor loopt wel mooier en deze direct gekoelde motoren hebben wat vuile uitlaatgassen waardoor je snel met een zwarte kont vaart.
Dit is bijna helemaal weg.
Hier geen lekkerij.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Info GTL

Bericht door Arrejoan »

Klaver vier schreef:Er staat niet terugbrengen tot 3 db er staat verminderen met 3% dat is wel een verschil
Gr René ( klaver vier)
Goedenavond allen,
@ Klaver vier: er staat(bij wist u dat) , en ik citeer: door gebruik van Shell GTL Fuel het geluid van Uw motor kan verminderen tot wel 3 db.
Ik weet best dat ze (waarschijnlijk) bedoelen 3 db minder maar zoals ze het opschrijven ZOU je kunnen denken dat met GTL je motorgeluid afneemt TOT 3 db en DAT is natuurlijk onzin.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Net wat je zegt Arrojoan je zou het kunnen denken,maar dan moet je dat wel willen denken
Ik lees in ieder geval wat ze bedoelen en denk daar niets verkeerds bij
Je kan altijd lezen wat je wilt zien dat er staat,maar iedereen weet wat er bedoelt wordt tenzij je anders wilt
Laten we het simpel houden,dan bedoelen ze het geluid wordt verminderd en wat maakt het uit hoeveel dat is,als je het maar merkt en dat merk je als je het gebruikt,gebruik je het niet merk je het ook niet en kan je niet oordelen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Info GTL

Bericht door Arrejoan »

Laten we het simpel houden,dan bedoelen ze het geluid wordt verminderd en wat maakt het uit hoeveel dat is,als je het maar merkt en dat merk je als je het gebruikt,gebruik je het niet merk je het ook niet en kan je niet oordelen.
Gr René ( klaver vier)[/quote]
Goedenavond allen< @ Rene, ik gebruik het en merk het verschil, ik kan geen decibellen meten maar het geluid is "op het gehoor" minder en beter.
Ook bij mijn DAF geen lekkages dus : primagoed !!
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Info GTL

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Ik koop het langs de weg en je kan het ook aan het water kopen,dus wat je nou wil zeggen.
Dat ik niet met tankjes ga lopen zeulen van wegpomp naar de boot.
Hier in het Noorden,is het zeer dun gezaaid met pompen die GTL hebben.
Zelfs Shell heeft er maar één aan het water,en dat is in Stavoren.
En eentje in Meppel,maar die zit aan de weg,en niet aan het water.
http://www.vidol.nl/p/77/Shell_GTL_Fuel ... unten.html
En er zit eentje in Groningen-Lauwersoog aan het Noordergat.
En dat is jachthaven Noordergat,en verder heeft het Lunegat op DNZ het ook.
http://gtl.nu/locaties
Een vraaje.
Zou je mij vrij willen laten in mijn mening,of ik wel of niet wil lopen sjouwen met jerricans,omdat het niet aan de waterkant hier verkrijgbaar is? Dat jij het in jerricans mee wilt nemen,dat is je eigen keus,en die vrijheid heb je.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Ik vind het prima als je niet gaat lopen slepen met jerrycans,maar zeg dan niet dat het aan de weg of op het water niet te koop is want dat is het wel
En dan haal je aan dat je het niet koopt zolang de staat of de pompen er geen belang bij hebben
Nou dat maakt mij echt niet uit hoor,doe maar lekker wat je zelf wilt.
En je hoeft het ook niet te promoten dat zegt niemand dat verzin je zelf
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Info GTL

Bericht door KarelE »

In Harlingen is het ook te koop aan het water.

https://www.multishipholland.nl/tankstation/
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie