Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Hai allemaal,

Alhoewel ik meer een lezer ben op dit forum (en met veel plezier!) nu toch een dringende vraag.

Dit najaar een andere boot aangeschaft (Risor 27)waar de elektra nogal achterhaald was. Wil deze winter
het geheel op orde brengen.

Uitgangspunten :
Bestaande situatie gecombineerde boegschroef / (zware) startaccu overeind houden (liggen hele dikke kabels naar de boegschroef )
Gebruik maken van een Cyrix scheidingsrelais
Twee nieuwe hh accu's (semi tractie)

Hieronder eerste opzet van een schema, zit ik goed....?

Afbeelding



Alvast dank

Groeten Maarten
Laatst gewijzigd door Maerten op za nov 10, 2018 6:56 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check

Bericht door Maerten »

Oeps, doe ik nou iets verkeerd met de upload service..... Kennelijk.

Ga even stoeien

Groeten Maarten
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door Richard van den Berg »

Was de afbeelding een jpg bestand?

Het bestand op de server is 0 bytes, dat gebeurd als het geuploade bestand geen jpg bestand is.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door ronrtl »

Hoi Maarten,

Je bestaande situatie is prima hoewel aparte boegschroef accu's natuurlijk de voorkeur heeft. Maar het kan prima hoor.
Enig puntje is het scheiding relais wat dan tussen de start/boeg accu en licht accu's komt. Het kan een probleem geven wanneer je de boegschroef gebruikt bij een lopende motor. (en dat doe je het meest...) Immers zijn dan door het relais alle accu's aan elkaar gekoppeld en zal er ook een hoge stroom uit je lichtaccu's getrokken worden wanneer je de boegschroef gebruikt. Zijn de lichtaccu's afgezekerd dan kan die er uit knallen. Erg irritant en heb ik nu meerdere malen meegemaakt bij schepen. Oplossing is dus geen relais maar een scheidings diode blok. Deze laat stroom een kant op gaan en dus kan er geen stroom uit de lichtaccu's worden getrokken door je boegschroef.

Succes :D
Groet,
Ron
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Electrisch schema , check

Bericht door Navigo »

HH,

Een cyrix is toch juist daarvoor?

Bij opstarten van de boegschroef is de vraag naar ampère en de spanningsval zo groot dat de Cyrix direct afvalt.
Volgens mij gaat dit probleemloos.

Tussen de kabels van/ naar Cyrix en de accu's zitten normaal toch geen zekeringen of ben ik nu abuis?
Zo ja dan heb ik wat aan te passen.

Als je er nu eentje neemt die je ook tijdelijk met een externe drukknop kunt activeren, (verbinding is 30sec actief)kun je ook altijd als back-up vanuit je service accu's starten.
Mits natuurlijk de service accu's hiervoor geschikt zijn.

Navigo
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door ronrtl »

Ja inderdaad,een Cyrix lijkt prima.
En wat betreft zekeringen, er zijn genoeg voorbeelden van afzekeren op de lichtaccu zelf met bijv. 100 of 150 amp. Die knallen er uit dan bij gebruik van een normaal relais. Daarnaast gaan de contactpunten van je relais ook lekker plakken :lol: Branden helemaal in.
Gevolg, de accu's blijven uiteindelijk een keer parallel geschakeld, ook als de motor niet meer draait, accu's lopen leeg, niemand snapt waarom, relais word gewisseld, probleem opgelost denkt men en het avontuur begint weer opnieuw...kortom gouden regel, bij boegschroef accu liever geen laadstroom relais gebruiken.

(ps, er zijn ook voorbeelden genoeg dat het wel blijft werken, vaak omdat de boegschroef accu dan zeer kort op de boegschroef staat en stroom neemt de weg van de minste weerstand..maar betrouwbaar is het nooit.)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door ErikH »

Iemand moet me het nut van een boegschroefaccu nog eens uitleggen. Wat is er mis met een lekker dikke kabel en de boegschroef aangesloten op de lichtaccu?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door ronrtl »

Allereerst trekt een boegschroef enorme stroom en niet elke lichtaccu is daarvoor geschikt.
Wanneer deze dit wel aankan en je zoals eerder beschreven geen eenvoudig laadstroomrelais gebruikt kan het dus prima.

...en wil je het helemaal top dan anders gebruik je dus seperate boegschroef accu's.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check

Bericht door ErikH »

Ik vergiste me. Berichtje had moeten zijn;

Iemand moet me het nut van een boegschroefaccu nog eens uitleggen. Wat is er mis met een lekker dikke kabel en de boegschroef aangesloten op de STARTaccu?

Ik zie alleen maar voordelen, behalve de dure kabels (die een leven lang meegaan). Bij separate boegschroefaccu's heb je de accuslijtage en en laadoplossingen nodig die waarschijnlijk duurder zijn dan een dikke kabel.

Jammer dat het schema niet zichtbaar is.

Gr.

Erik
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Electrisch schema , check

Bericht door Navigo »

HH,

Even aanboord gekeken, ik heb er inderdaad bij montage er een zekering tussen gezet.
Van voldoende capaciteit gelijk aan wat er voorgeschreven wordt.

Een nadeel van een cyrix zou kunnen zijn dat er bewegende delen in zitten, zouden stuk kunnen gaan.
In mijn ogen denk ik dat het wel mee zou vallen, de afvaltijd van het relais is zo kort dat de kans op vlamboog en dus vastplakken van contacten geminimaliseerd is. Als je je zekering moet vervangen is je verbruiker best groot en afvaltijd erug traag.

Een voordeel van een cyrix is in mijn ogen dat hij twee kanten op denkt.
Een lader of zonnepanelen aansluiten op je service set zal dus uiteindelijk ook de startaccu laden, iets wat bij een diode blok niet mogelijk is.

Ook wij hebben volle kabels richting de boegschroef, geen extra accu in je verblijfsruimte.
Bevalt goed, zo vaak gebruik je hem ook weer niet.

Navigo
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Hi,

Zo schema staat er nu keurig op, alhoewel kennelijk sommigen het wel al konden zien.... :roll:

Dank voor tips/comments. Ik geef zelf voorkeur aan een goed scheidingsrelais (Victron), in vorige boot 12 jaren probleemloos
gefunctioneerd. Plakkend relais, kan ik me bij de goedkopere varianten wat bij voorstellen.

Ter verduidelink er zat al een gecombineerde zware start/boegschroefaccu in, met inderdaad hele dikke kabels naar voren.
Functioneerde prima. Dat laat ik graag zo zitten.


Groet Maarten
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Electrisch schema , check

Bericht door Arrejoan »

Navigo schreef: vr nov 09, 2018 1:14 pm HH,
"Als je er nu eentje neemt die je ook tijdelijk met een externe drukknop kunt activeren, (verbinding is 30sec actief)kun je ook altijd als back-up vanuit je service accu's starten.
Mits natuurlijk de service accu's hiervoor geschikt zijn.
"
Navigo
Goedenavond allen,@ Maerten en Navigo, bij het activeren van de Cyrix om uit de HH-accu`s te starten wel even opletten dat de bekabeling zwaar genoeg is om de (hoge) startstromen aan te kunnen.
Mijn eigen situatie is dat er van mijn Cyrix 10mm2 naar de HH-accu`s gaan en ik moet er niet aan denken dat de startstroom voor mijn DAF 475 daar door zou moeten :( dus dat doe ik niet.
In geval van startnood gebruik ik (dikke) startkabels.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door ronrtl »

Zoals eerder gezegd heb jij volgens schema dus de HH accu gezekerd met 80Amp naar je laadstroom relais.
Wanneer je motor loopt heeft dit relais je start/boeg accu en je HH accu parallel geschakeld en dus is de
kans zeer aanwezig dat er bij het inschakelen van je boegschroef even een zeer hoge aanloopstroom gevraagd
gaat worden van je start/boeg accu..en dus ook je HH accu. Kortom je merkt er niets van maar als de zekering van 80Amp
doorslaat laden je HH accu's dus niet meer via de dynamo op en voordat je daar achter komt...
Kortom je schema is prima en het is in de praktijk uitstekend maar ik raad je echt aan om de zekering van 80Amp te verhogen
naar bijv. 150Amp. Zekere voor het onzekere.
Nogmaals mijn mening..niet die van iedereen..maar wel meerdere keren meegemaakt.
Doe je voordeel ermee :D
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Navigo »

HH,

Zomaar een advies geven om een zwaardere zekering toe te passen is volgens mij niet de juiste weg.

Bij de gekozen cyrix(waar de voorkeur naar uit gaat) hoort een max zekering.
Het type nummer geeft dit aan. Neem je de 120 A uitvoering dan max afzekeren met 120 ampère zekering.

Normaal verbreekt een cyrix echt op tijd, bij starten of aanloop boegschroef valt de spanning direct zover terug dat hij direct verbreekt.
De normaal gebruikte zekeringen (vetus ed) zullen alleen doorgaan bij extreme aanloopstromen of langdurige hoge stromen.
Die langdurige hoge stromen ontstaan bij langdurig gebruik boegschroef.

-Ja dan kan het zo zijn dat de Cyrix inschakelt.
-Ja dan kan het zijn dat de Cyrix zekering eruit vliegt.

Dus ja het kan gebeuren, in een verkeerd aangelegde installatie en dan moet je blij zijn dat de zekering eruit vliegt.
Of net niet en dan gaat dus de Cyrix eraan.

Ik durf dan wel te stellen dat iemand besloten heeft een boegschroef in te bouwen en dat degene niet voldoende of geen kennis heef gehad van een elektrische installatie.
De installatie klopt dan dus gewoonweg niet.


Navigo
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Hi,

Dank voor de reacties, ik was niet van plan om te gaan (nood) starten met HH accu's (daar ook geen bekabeling/schakelaar
voor opgenomen in het schema :wink: )

Kennelijk op de goede weg, we gaan de boel maar eens realiseren.

gr maarten

PS
Als het mag een tip : het benodigde (electra) materiaal kabels, accu klemmen, isolatie kappen, zekeringhouders, kabelogen etc aangeschaft bij Rick Donkers Electra, uitgebreid assortiment en zeer betaalbaar!
www.rdae.nl
Plaats reactie