capaciteit acculader

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

capaciteit acculader

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Arrejoan heeft een paar vraagjes/hersenspinsels, te weten :
Ik heb een klein zonnepaneel van Conrad waarmee ik een accu waarvan ik overtuigd was dat hij overleden was, weer op de rit heb gekregen, denk ik ( 12V 90 Ah), deze gaf nog een volt of 10 op de multimeter :cry: toen ik aan het experiment begon.
Na een maand of zes was de spanning door het paneel opgelopen naar 13,7 V, en heb ik de accu afgekoppeld, deze staat nu na 2 maanden (ongebruikt) nog op 12,7 V dus denk ik: die is goed,toch ? :D

Nu waar het om gaat : ik wil aan boord mijn huishoudbank via dit zelfde paneeltje op peil houden, dit is 460 Ah 12V.

Omdat ik slechts een eenvoudige meter heb en geen ampère kan meten, ook niet weet hoe :oops: maar wel nieuwsgierig ben,heb ik van tijd tot tijd aan het paneel gemeten wat het doet in verschillende weersomstandigheden en dan kom ik aan waardes tussen de 17 en 21 V direct aan het paneel (onbelast).

Conrad geeft voor het paneeltje 7 Wp, nu is mijn vraag: gaat dat werken als een soort druppellader op zo`n accucapaciteit of is het gewoon niet groot genoeg?
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: capaciteit acculader

Bericht door Handige Harrie »

Een druppellader is bedoelt om de zelfontlading van een accu te compenseren

Je accupack is 460 Ah * 12v = 5520 Wh capaciteit
Voor loodaccus ligt die zelfontlanding rond de 5% per maand
Je verlies per maand is dus 5520 * 0.05 = 267 Wh
Wat neer komt op 9-10 Wh per dag aan zelfontlading
Dat zou dus met iets meer als een uurtje per dag gecompenseerd worden

Maar die 7Wh van het paneeltje is gemeten in volle zomer met lekker veel direct licht. Iets dat we nu helaas niet hebben.
Over het algemeen leveren panelen in de winter 25% op van wat ze in de zomer doen.
Dus dan zitten we op bijna 5 uurtjes per dag om hem vol te houden.

Het kan dus maar het heeft niets te veel over.
.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: capaciteit acculader

Bericht door quichot »

7wp? Dat is een paneeltje ter grootte van een telefoon.
Een goed paneel kost tegenwoordig nog geen euro per wp. Dus waarom keer je de redenering niet om, en kijk je eerst naar welk formaat paneel je kwijt kan aan dek of op dak? Je zou dan zomaar op 50 a 60wp uit kunnen komen, en dan blijft de servicebank ook in deze donkere dagen voor kerst lekker op peil.
Zelfs als je daar voor klusjes aan boord af en toe wat stroom uit onttrekt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: capaciteit acculader

Bericht door Navigo »

HH,

Een kleine opmerking over je accu, niet om negatief te zijn, maar;

Het hoeft niet zo te zijn dat je accu nu zijn capaciteit levert.
Je accu houdt zijn “ideale” spanning vast, een spanning waarvan de waarde gelijk wordt aan 100% vol.

Is dat nu per definitie ook zo? Nee.
Gooi eerst maar eens een belasting over de accu en kijk eens wat er dan gebeurd.
Kan de accu deze leveren, houdt hij stand en hoe hersteld hij.


Continue druppelladen is voor een accu niet zo goed, met een lage spanning is niet al te best.
Met een lage spanning verleng je de levensduur, maar ze vallen ook intern in “slaap”.

Een betere acculader schudt ze zo af en toe met een hogere spanning even wakker, het sulfateren wordt hiermee tegengegaan.
Ik verwacht dat een te klein zonnepaneeltje dit niet kan.
Dus ik denk of een groter paneel. Of dat je dit af en toe met dynamo of betere acculader moet corrigeren.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: capaciteit acculader

Bericht door Klaver vier »

Ik vind dat je op de accu en de lader niet moet bezuinigen
Een goeie Varta of bosch accu rond €75
Een goeie druppellader die geheel automatisch zijn werk doet rond € 70
Dus voor €150 perfect goed spul,daar wil je toch niet op bezuinigen,of leggen klooien met een halfbakken accu.
Het kan misschien een sport zijn om die oude accu weer leven in te blazen,maar ik zou er niet op vertrouwen.
Ik ben ook nogal een motorfiets fanaat,maar als bijv, de motor een winter stilstaat en je doet niets aan de accu dan kan je elk jaar een nieuwe kopen ( ik spreek uit ervaring)
Nu heb ik een ktm motorfiets staan met zodra hij in de schuur staat een druppelader er op,scheelt elk jaar een accu kopen,voor de prijs van de accu koop je een goeie druppellader
Op mijn motor heb ik een vast stopkontakt waar ik zo de druppellader in prik,deze laad en ontlaad tot 95% en houdt zo de accu in top conditie,stekker er uit als ik ga rijden en gaan met die banaan.
Motorfiets accu,s zijn altijd wat duurder dus iedere keer vervangen wordt je ook niet vrolijk van
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: capaciteit acculader

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef: zo dec 23, 2018 9:45 am Ik ben ook nogal een motorfiets fanaat,maar als bijv, de motor een winter stilstaat en je doet niets aan de accu dan kan je elk jaar een nieuwe kopen ( ik spreek uit ervaring)
Motorfiets accu,s zijn altijd wat duurder dus iedere keer vervangen wordt je ook niet vrolijk van.
Nee inderdaad,daar wordt je niet vrolijk van?
Zeg maar gerust pisnijdig. :evil:
Maar van jou bewering dat "als je er niks aan doet" ,dat kan je niet 1.2.3. reprodceren op een ander.
Waar het aangelegen heeft weet ik niet,maar 4 accu's op een rij,elk jaar naar de kl*ten.
Te weten een VMF,een Varta,een Yuasa,weer een Yuasa(garantie),allemaal zaten ze elk jaar constant aan een CTEK 0.8
Ik ben daar maar mee gestopt,en heb een "echte accu" gekocht.
Een MotoBatt MBYZ16H AGM.
Normaal moet er een 14Ah accu in,maar met 2 Ah meer,is het starten,en direct lopen.
Gelijk er een CTEK 3.8 druppellader bij gekocht,en die doet het stukken beter dan de anderen.
Bij mij zitten de accu's er om en om een maand aangesloten.
Tot dusverre gaat het nu al 3 jaar goed. :D
Ik heb een mooie zwarte Malaguti Spidermax 500 GT.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: capaciteit acculader

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Er is zoals gewoonlijk weer wat onduidelijkheid gerezen omtrent mijn verhaal merk ik :oops: Ik ben dus WEER niet duidelijk geweest helaas :? waarvoor mijn excuses,ik zal proberen het duidelijk(er) te maken :
Ten eerste : ik heb dat paneeltje gekocht om de accu van mijn Frontera de winter door te helpen, maar er kwam een liefhebber die me een prijs bood waar ik geen nee tegen kon/wou zeggen, dus Opel Frontera exit.
De (kapotte ) accu die ik vermeld heb stond in de schuur te wachten op een reisje naar de oud-ijzerboer want daar wou de Frontera niet meer op starten, dus ik dacht het paneeltje erop aan te sluiten en te kijken wat er zou gebeuren, met als resultaat wat ik al schreef op een moment zat ik met paneel erop aan 13,7 V dus heb ik het paneeltje weer afgekoppeld en nu ben ik aan het kijken hoelang het duurt voor hij weer inkakt maar dat gaat nu al maanden goed ( blijft 12,7 V ).
Omdat de accu`s op de TADI OOK ( bijna )nooit gebruikt worden, en mijn grote zonnepaneel pas dit voorjaar gemonteerd zal gaan worden dacht ik om het kleintje als verliescompensatie in te zetten voor als ik niet vaar en/of de acculader bij heb staan, wat regelmatig gebeurt ( varen en/of laden).
Over de tijd die het paneeltje nodig heeft om dit verlies op te vangen: is geen probleem, kan permanent aangesloten zijn dus als er licht is dan gebeurt er wat.
De "herleefde" accu ga ik deze week belasten en zal dan hier verslag doen van mijn bevindingen.
Wat mijn oorspronkelijke vraag betreft, ik wilde alleen maar weten of het kwaad kan als ik dat kleine paneel aansluit, meer niet.
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: capaciteit acculader

Bericht door quichot »

Probeer het! Baat het niet dan schaadt het niet, maar iets zegt me dat die 7wp gedurende de donkere wintermaanden niet veel gaan doen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: capaciteit acculader

Bericht door Klaver vier »

Het is natuurlijk niet alleen laden wat een lader moet doen,een lader moet ook een beetje ontladen tot in mijn geval 95% dan blijft de accu in beweging en gaat niet sulfateren.
Ik heb de Optima 4 acculader en die bevalt goed.
Hoe het werkt weet ik niet maar de lader maakt ook een diagnose wat de staat van de accu is ,en past daar de laadstatus op aan
En wat dat kleine zonnepaneeltje betreft ben ik het met Guido eens,baat het niet dan schaadt het niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: capaciteit acculader

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, het paneeltje is aangesloten we gaan kijken wat het oplevert en zullen er weer verslag van doen.
fijne kerstdagen en wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: capaciteit acculader

Bericht door Arrejoan »

Goedemiddag ,deze laatste middag van 2018, allen, Zoals beloofd aan Navigo o.a. heb ik de eerder besproken "opgeleefde" accu vandaag een tijdje (2 uur) belast met een 21 watt lampje :idea: . Bij aanvang van de "test"was de spanning in de accu 12,53 V ( schommelt al twee maanden tussen 12,5 en 12,7) en na twee uur de lamp aan nog 12,37 V. Na een uur heb ik de accu weer gemeten en was hij terug op zijn oude niveau n.l. 12,53 V. wat me wel een beetje hoopvol stemt. Ik weet wel dat twee uur een lampje branden niet ECHT belasten is maar toch...... In het nieuwe jaar ga ik de belasting wat zwaarder maken en zien wat hij daar mee doet :P
Aan allen een fijne jaarwisseling en wordt weer vervolgd, proost!!
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie