Kompas opereren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Kompas opereren

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft weer eens een "dingetje" :oops: :oops: . Ik heb mijn kompas uit mijn handen laten vallen, en nu "hangt" de roos scheef :cry: .
Het is al een ouwetje en ik heb het nog nooit gebruikt, maar ik heb het gekregen van een helaas VEEL te vroeg overleden vriend en collega dus wilde ik het op de TADI 3 als een soort van eerbetoon monteren, echter als het niet werkt is dat ook zo iets.
Het betreft een Plastimo Offshore 85 LV, en daar begint het probleem want ik kan nergens op het WWW iets over dit type vinden, wel de 75,90,115 en zo voort maar geen 85 :? .
Op de site van Plastimo vind ik OOK niets, wat me verbaasd maar wellicht is het al ZO oud dat er geen gegevens meer van zijn :?:of nog geplaatst worden, ik heb namelijk geen idee hoe oud het is :?
Wat ik graag weten wil is: "hoe krijg ik hem open :?: en zo ja kan ik er dan nog wat mee :?: ,want een oplossing als op Zeilersforum (ik heb echt overal gezocht) waar een post te lezen was waarin stond dat een dealer 300 euro :o berekend voor het bijvullen en een deviatielijst maken vind ik te gek ( vergelijkbaar nieuw is 170/180 E) en als gezegd ik wil DIT kompas gebruiken om emotionele redenen of anders niet.
Is er iemand die mij op een bruik- of werkbaar idee kan brengen??
Wordt hopelijk vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Kompas opereren

Bericht door quichot »

Het kompas hangt in een cardanische ring neem ik aan. Dus het eigenlijke kompas hangt wél netjes horizontaal?
Fotootje helpt!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Kompas opereren

Bericht door wrotter »

vroeger had je la Harry in Amsterdam die kompassen voor de grote vaart en eigenlijk van alles repareerden of bij het KNMI in Amsterdam misschien een goede kompassteller die moeten er nog steeds zijn .ook kelvin Huges in Rotterdam heeft een reparatie afdeling.
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Kompas opereren

Bericht door Ducomte »

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Kompas opereren

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,@ Ducomte : dat is hem inderdaad maar zoals gezegd ik hoef geen andere: als deze niet of alleen voor veel geld gemaakt kan worden gaat het over.
@ Quichot: de cardanische installatie is ok evenals de buitenkant maar de roos binnenin hangt scheef. ik ga kijken of ik een foto geplaatst kan krijgen maar mijn camera is OOK geblesseerd helaas.
@ Wrotter: ik ben al op zoek naar zo iemand alleen Amsterdam is wat ver vanuit de Zeeuwse rimboe( alles is ver eigenlijk).
we zoeken verder, vast dank voor het meedenken, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Kompas opereren

Bericht door Klaver vier »

Ik denk als je er nog geen € 50 voor over hebt je beter maar op kunt houden,daar repareren ze hem ook niet voor denk ik.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Kompas opereren

Bericht door quichot »

Dit kompas heeft vooral emotionele waarde begrijp ik. Dat zet reparatiekosten in een ander daglicht.
Hoe kan die roos nou scheefhangen? Is het lagertje waarop de roos draait van het asje geschoten? Kan je niet proberen door hem om te keren de roos weer op z'n plek te krijgen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kompas opereren

Bericht door Marie Christina »

Onder de roos zit een soort mini donut.
Het midden van de ring van de donut rust op een staafje met daarop een punt van safier .
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar wellicht dat de donut van de pen af gewipt is door de val.
Of misschien zat er een luchtbel in die nu onder de roos zit?

Ik denk ma
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kompas opereren

Bericht door Marie Christina »

ar wat voor me uit hoor.
Geen idee of het ergens op slaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kompas opereren

Bericht door Marie Christina »

:shock:
? Mijn post in twee stukjes?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Kompas opereren

Bericht door sailor wim »

Tja als jij gaat denken weet de software het ook niet meer :mrgreen:
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kompas opereren

Bericht door Marie Christina »

Dat blijkt.
Ik ben een virus. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Kompas opereren

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Rene : Ik heb nooit een bedrag genoemd wat een eventuele reparatie zou mogen kosten, dus waar je die 50 euro vandaan haalt weet ik niet :o ?
De bedragen die ik genoemd heb stonden op een ander forum en zijn door mij ter illustratie van wat niet de bedoeling is gebruikt.
@ Menno : het lijkt inderdaad of de roos van het draaipunt is "afgewipt" door het vallen en nu scheef op de as hangt. Hij draait overigens wel "gewoon" rond en wijst ook nog behoorlijk juist( is na de schenking door mijn maat nooit gesteld geweest).
@ Quichot : het gaat me inderdaad om de emotionele waarde en hoeveel dat waard is ........? Ik heb al bijna alles geprobeerd (behalve WEER vallen 8) ) om de roos terug op zijn plaats te krijgen, maar niks helpt tot nu toe, vandaar mijn vraag hier.
Het is overigens niet een ECHT probleem want ik heb een prima kompas, maar het leek me waardevol dit te vervangen door het kompas dat me door mijn ( helaas veel te vroeg overleden :cry: ) maat gegeven is en nu baal ik ervan dat het door een stommiteit kapot is.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kompas opereren

Bericht door Marie Christina »

Met vloeistof er in zal je hem nooit meer op zijn plaats krijgen.
Daar dempt het teveel voor.
(Dat is de functie er van)
De kap aan de onderkant ( als die er zit)moet er op één of andere manier af kunnen.
Daaronder zit een bijvulplug, meestal een schroef.

Laat hem leeglopen, vloeistof in een schoon bakje opvangen.
Nu maar pielen, misschien heb je geluk.
Vloeistof terug met een schone grote injectiespuit.
Eventueel bijvullen kan met heldere lampolie.

Kompasstellen is kneiterduur.
Kan je als hobbyist alleen veroorloven als vriendendienst.
Maar, het is ook goed zelf te doen.

Daarover later meer.
Eerst maar dit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Kompas opereren

Bericht door Klaver vier »

Ad het is heel makkelijk waar ik die € 50 vandaan haal dat was namelijk de vraagprijs van het kompas op marktplaats,waar ducomte naar verwees.
Dat je hem niet laat repareren voor een hoog bedrag begrijp ik ,maar als je dan een kant en klare dezelfde kan kopen voor €50,dan vraag ik mij af hoeveel emotionele waarde het werkelijk heeft,als het om het idee gaat ziet niemand dat het een andere is en blijft de emotionele waarde in mijn ogen gelijk,immers als je dan het kompas ziet denk je aan je vriend en niet aan marktplaats
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie