spruitstuk isoleren?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
spruitstuk isoleren?
In info20m zie ik voorbeelden waarin het uitlaatspruitstuk is geisoleerd. Elders lees ik weer dat dat juist niet moet omdat dan de kleppen van de motor kunnen verbranden. Mijn expert heeft aangegeven dat ik de hele uitaat tot de spiegel moet isoleren. Inclusief spruitstuk. Wat is wijsheid in deze?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: spruitstuk isoleren?
Ik zou doen wat de expert zegt,waarom zou je daar aan twijfelen hij is toch de expert,wwarom de kleppen zouden verbranden begrijp ik niet
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: spruitstuk isoleren?
Isoleren heeft meer te maken met het zorgen dat de warmte niet materiaal of lichaamsdelen kan gaan aantasten rond die "warme" pijp. Door het isoleren van je spruitstuk zal er iets meer warmte in je blok blijven hangen maar dat kan totaal geen kwaad.
Gewoon lekker isoleren. (let er wel op dat alle isolatie welke warm geweest kan zijn gewoon behandelen alsof het dat A spul is. Met dien verstande pappen en nathouden als je het gaat verwijderen. gewoon gezond verstand gebruiken, stof is niet goed voor ons gestel.)
Gewoon lekker isoleren. (let er wel op dat alle isolatie welke warm geweest kan zijn gewoon behandelen alsof het dat A spul is. Met dien verstande pappen en nathouden als je het gaat verwijderen. gewoon gezond verstand gebruiken, stof is niet goed voor ons gestel.)
Re: spruitstuk isoleren?
HH,
Een ander heel groot voordeel is dat bij toename van temperatuur de dichtheid afneemt.
Met andere woorden het stroomt gemakkelijker weg.
Zeker op schepen, waar meestal wat meer bochtten en lengte in een uitlaatsysteem zit.
Isoleren heeft dus echt meerdere voordelen; voorkomen hitteoverdracht/ brand, geluidsreductie, betere spoeling uitlaatgassen.
Dat kleppen verbranden is eerder afhankelijk van de belasting.
Het vermogen wat wordt gevraagd dan wel wat wordt geleverd zorgt voor de uitlaatgassen temperatuur.
Bijvoorbeeld te zware schroef in combinatie met het niet halen van maximaal toerental geeft verhoging van temperatuur en verlaging van doorstroming.
Dit vinden de kleppen niet leuk.
Dat isoleren voor verbrandde kleppen zorgt is een broodje aap verhaal.
Navigo
Een ander heel groot voordeel is dat bij toename van temperatuur de dichtheid afneemt.
Met andere woorden het stroomt gemakkelijker weg.
Zeker op schepen, waar meestal wat meer bochtten en lengte in een uitlaatsysteem zit.
Isoleren heeft dus echt meerdere voordelen; voorkomen hitteoverdracht/ brand, geluidsreductie, betere spoeling uitlaatgassen.
Dat kleppen verbranden is eerder afhankelijk van de belasting.
Het vermogen wat wordt gevraagd dan wel wat wordt geleverd zorgt voor de uitlaatgassen temperatuur.
Bijvoorbeeld te zware schroef in combinatie met het niet halen van maximaal toerental geeft verhoging van temperatuur en verlaging van doorstroming.
Dit vinden de kleppen niet leuk.
Dat isoleren voor verbrandde kleppen zorgt is een broodje aap verhaal.
Navigo
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: spruitstuk isoleren?
Misschien heeft dat niets te maken met bovenstaande, maar waarom hebben gemariniseerde uitvoeringen van industrie- of voertuigmotoren dan altijd een watergekoeld uitlaatspruitstuk? Alleen om de temperatuur in de motorkamer draaglijk te houden?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: spruitstuk isoleren?
HH,
De stromingsnelheid van de uitlaatgassen is dusdanig hoog dat je de uitlaatgassen temperatuur met een watergekoeld spruitstuk niet of nauwelijks zult kunnen verlagen.
De overdracht richting de machinekamer verlaag je wel aanzienlijk.
Een spruitstuk van meerdere cilinders is eenmaal moeilijk te isoleren met behulp van een matras, er wordt dan eerder gekozen voor isolatieband.
Daarbij komt ook nog eens dat de isolatie mbv een watergekoeld spruitstuk vele malen beter is, scheelt iets van 15% tot 25% ten opzichte van isolatieband.
Navigo
De stromingsnelheid van de uitlaatgassen is dusdanig hoog dat je de uitlaatgassen temperatuur met een watergekoeld spruitstuk niet of nauwelijks zult kunnen verlagen.
De overdracht richting de machinekamer verlaag je wel aanzienlijk.
Een spruitstuk van meerdere cilinders is eenmaal moeilijk te isoleren met behulp van een matras, er wordt dan eerder gekozen voor isolatieband.
Daarbij komt ook nog eens dat de isolatie mbv een watergekoeld spruitstuk vele malen beter is, scheelt iets van 15% tot 25% ten opzichte van isolatieband.
Navigo
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: spruitstuk isoleren?
Guido voordeel van een watergekoeld spruitstuk is dat door de gassen te koelen het volume afneemt wat er dan weer voor zorgt dat het geluid afneemt.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: spruitstuk isoleren?
Soms is isoleren echt nodig, zoals hier met een opgevoerde Golf 1.9 TDI motor in een tuindersvlet.
Ook keramische coating kan hitte afvoeren!
Ook keramische coating kan hitte afvoeren!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: spruitstuk isoleren?
Zo'n heet spruitstuk zou ik denk ik met een schild afschermen tegen aanraking. Als dat zijn warmte niet kwijt kan krijg je misschien pas echt problemen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: spruitstuk isoleren?
Als mijn uitlaat zo heet werd zou ik er niet meer mee durven varen
Dan wordt het immers onder de vloer van de boot ook bloedheet.
Wat moet je ook met een opgevoerde motor in een tuindervlet.
Is net zo iets als een straaljagermotor in een daf,dat verzin je toch niet.
Gr René ( klaver vier)
Dan wordt het immers onder de vloer van de boot ook bloedheet.
Wat moet je ook met een opgevoerde motor in een tuindervlet.
Is net zo iets als een straaljagermotor in een daf,dat verzin je toch niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: spruitstuk isoleren?
Maar hoe vaak kun je een stalen spruitstuk zo heet stoken? Na een paar keer blaas je er toch wel een gat In?
Re: spruitstuk isoleren?
geheel off topic, maar een jaar of 3 geleden zag ik op het ijsselmeer een bavaria 38 ineens met een bloedgang voorbij stuiteren. Na ff geplot te hebben met het radar bleek dat kreng gewoon 39 knopen aan te tikken. (mast en tuigage ontbraken) maar goed stond wel ff met een paar @#%$ogen te loeren en vroeg me toen af of de luchtmacht niet een F16 had staan waar de motor van ontbrak....
Re: spruitstuk isoleren?
Woooow, ik ben ook zeer benieuwd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet